Svar: Hektisk baby

29. oktober 2022

Kategori:
Alder:
4 mdr.

Kære Catja

Tak for dit brev og fine beskrivelse :)

Det lyder som om, at I har en rigtig dejlig pige, der udvikler sig i fin og god retning - og det lyder også som om, at I forældre er rigtig meget omkring hende og nyder hver en stund, I har sammen. Det er super dejligt :)

Jeres datter kommunikerer på mange måder. Hun bruger sine lyde, og hun vil naturligt, med den alder hun har, begynde at sige mange forskellige lyde. Hun kan f.eks. sige "Aagryy" og "Aaahh" og hendes lyde vil nu udvikle sig til at blive til flere og flere små pludresamtaler. Hun vil også smile bevidst, og hun vil sandsynligvis også begynde at kluk-le, når I kommunikerer sammen.

Hun vil også kommunikerer med sin mimik. Hun vil med sit ansigt smile og vise jer, at hun er glad, kan genkende jer osv. ligesom hun kan gnide øjne, hvis hun keder sig eller er træt, eller hun kan begynde at græde og ansigtet trække sig sammen i gråd, når hun har ondt, bliver forskrækket osv.

Og så vil hun også kommunikere med sit kropssprog. Hun vil nu kunne holde hovedet selv, dreje hovedet efter lyd og lys, ting som interesserer hende. Hun vil også kunne række ud og tage fat i ting, gribe om f.eks. en rangle eller lignende. Hun kan efterhånden ligge længere tid på maven og vil begynde at række sine hænder frem, ligesom I kan hjælpe hende med at komme op og støtte på albuerne, så hun kan ligge og holde hovedet højt og kikke sig omkring. Når I holder hende om livet, vil hun støtte på sine ben, og hvis hun ligger på ryggen, og I holder hende i hænderne, så vil hun nu kunne trække sig op i siddende stilling - og I vil kunne se på hendes ansigtsmimik, at hun er rigtig stolt og glad for at kunne netop dette.

Hun vil også bruge sit kropssprog til at vise jer, at hun synes noget er spændende, og hun netop gerne vil dele dette med jer. Når hun hektisk bevæger arme og ben, så er det højst sandsynligt, fordi hun på den måde signalerer, at noget optager hende, noget fanger hendes interesse, noget er sjovt og spændende. Det er helt normalt, at hun viser dette ved at slå ud med armene, sparke med benene osv. Ligesom det også er helt normalt, at hun i sin kommunikation nogle gange trækker vejret hurtigt og ivrigt. Når hun kommunikerer på denne lidt hektiske og sprællende måde, så er det, fordi hun ikke har ord til at fortælle jer, når hun synes noget er spændende, hyggeligt, rart - og det viser hun så ved at bruge sit kropssprog.

I skal være opmærksomme på, at I også selv kommunikerer langt mere med jeres kropsprog, end I gør med jeres verbale sprog. Der sker masser af kommunikation via ansigtsudtryk, øjenkontakt, fagter og kropsbevægelser, jeres berøring af hinanden, måden I kærtegner hinanden på osv. Og det er netop vigtigt, når jeres datter kommunikerer til jer med sine hektiske bevægelser, at I vender jer mod hende, bruger masser af øjenkontakt, sørger for at have overdrevne ansigtsudtryk og også overdriver jeres tonefald, når I taler til hende.

Du skriver, at I nyder gulv-tiden sammen med hende, og det er super godt. Det skal I endelig også gøre, og det er ...

Annonce

... netop rigtig vigtigt, at I bruger masser af tid på gulvet. Hjælp hende med at bruge sig selv motorisk. Hjælp hende med at trille omkring fra maven til ryg og ryg til mave. Hjælp hende med at cykle med benene, række ud efter legetøj osv. Hjælp hende med at ligge på maven f.eks. foran et spejl, eller ved at I lægger jer på maven foran hende. Lad hende skifte mellem at ligge på maven, sidde på jeres skød, komme tilbage på gulvet, trille, dreje om egen akse, tilbage på maven, op til jer osv. Så hun på den måde bruger sig selv motorisk på flere måder.

Det kan være en god idé at synge fagtesange for hende nu - de gammeldags sange som f.eks. "lille Peter edderkop", hvor I med jeres fingre viser, hvordan Peter klatrer, regnen skyller ham væk osv. Og I vil højst sandsyligt begynde at opleve, at hun selv forsøger at samle sine fingre, fordi hun på den måde kommunikerer, at hun netop gerne vil have, at I synger denne sang. En anden god sang er f.eks. "hjulene på bussen", som I også kan synge, imens I cykler med hendes ben.

Hvis I har en stor yogabold, så er det f.eks. også en god idé at lægge hende på maven hen over denne. I skal naturligt have godt fat i hende, og så kan I vippe hende på bolden frem og tilbage. Hvis I har en snurre, så kan hun også ligge i en sådan, eller I kan generelt vende og dreje hende, danse og svinge hende, så hun på den måde bliver ekstra stimuleret motorisk.

Hvis I har mulighed for at tage til babysvømning eller blot en tur i svømmehallens varmtvandsbassin kan det være en god stimuli. Det samme kan musik, sang og bevægelse. Nogle steder kan man gå til babysalmesang, hvor der synges, gynges, hoppes og danses, og hvor alle sanser kommer i brug - det kan være rigtig hyggeligt og også give jer nogle idéer til, hvad I kan lege og hvordan. Ligesom I måske vil kunne se andre babyer kommunikere på nogenlunde samme måde:)

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det er naturligvis også rigtig fint, at I nogle gange lægger hende under aktivitetsstativet, hvor hun nu begynder at kunne slå bevidst ud efter de ophængte ting og dermed oplever at kunne få en reaktion - en klokke der giver lyd, en musikdåse, der starter osv. Det vil naturligt også kunne gøre hende glad, når hun oplever, at hun via sine bevægelser kan få bestemte ting til at ske - og det vil naturligt kunne gøre hende mere hektisk i sine bevægelser, igen fordi hun netop bliver glad.

Så, for at svare på dit spørgsmål "Jeg tror hun prøver at fortælle mig noget, jeg ikke forstår... Kan du hjælpe med hvad det evt kan være?", så tænker jeg, at det lyder som om, at de hektiske bevægelser, som du/I oplever er helt normale og tegn på sund og fin udvikling. Det er tegn på, at jeres datter er rigtig god til at kommunikere med sit kropsprog og sin mimik - og det dermed er en måde, hvorpå hun viser begejstring, glæde og interessse. Det hun derfor har brug for er, at I netop møder hende, deler hendes begejstring, glæde, tumler løs og kommunikerer både verbalt og kropsligt :)

Håber I kan bruge dette lidt videre, og at det giver lidt ro med på vejen :)

Fortsat god søndag til jer herfra :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Sundhedsplejerske

Alle sundhedsplejersker er uddannet sygeplejersker og har arbejdet på forskellige børneafdelinger i sygehusvæsnet samt i den kommunale pleje. Derudover har sundhedsplejersken taget en diplomuddannelse til sundhedsplejerske.

En sundhedsplejerske følger børnene fra de bliver født (nogle gange allerede i graviditeten) og indtil de går ud af folkeskolen.

Alle børnefamilier i Danmark får tilbudt at modtage besøg af sundhedsplejersken. Når et lille barn bliver født, så...

Læs mere i Babylex

Flyverdragter til børn

Flyverdragter er nødvendige, og de fleste børn starter med at bruge en flyverdragt, når de begynder at kravle omkring i 1 års alderen.

Flyverdragter er til leg udenfor - ikke til at sove i. De fleste flyverdragter er meget varme og kan også være lidt stive i stoffet, og nogle flyverdragter er faktisk så stive og tunge, at de gør det svært for barnet at bevæge sig rundt. Derfor kan det være en god idé at vælge en flyverdragt, som ikke er alt for tung, og som netop giver...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Vi vil bare sige dig tusinde tak!! Det er uvurderligt, at du findes og giver så mange gode råd! Men det bedste er, at du er så anerkendende i dine svar om alverdens små og store problemer hjemme i de små familier. Det er en rigtig rar følelse, at man ikke behøver holde sig tilbage, når man skriver til dig, fordi du aldrig dømmer i dine svar. Så tusinde tak for en fantastisk brevkasse!

Hilsen drengens forældre