Pludselig bange for nye steder

27. september 2021

Kategori:
Alder:
22 mdr.

Pludselig bange for nye steder

Hej Helen.

Jeg har tidligere benyttet mig af dine gode råd, da min datter var spæd, men nu har jeg brug for dem igen :)

Min datter på 22 måneder er begyndt at blive bange når vi skal nogle steder hen. Hun bliver hjemmepasset af mig. Hun har alle dage været en reserveret pige over for fremmede, tildels bange. Hvis vi fx er ude og handle, og der er en fremmed der henvender sig til hende, bliver hun som oftest ked af det. Hun har dog altid nydt at komme ud, og se nye steder, og fundet det meget spændende.

Det har dog ændret sig indenfor de seneste par uger. For at komme med et par konkrete eksempler: I weekenden var vi til fødselsdag hos noget familie, hvor vi har været flere gange før. Lige da vi træder ind af døren går hun nærmest i panik. Hun vrider sig i armene på mig, græder og siger ud ud ud.. Da vi havde været der noget tid lykkedes det dog at få ro på hende, og hun hyggede sig resten af tiden vi var der. Et andet eksempel kunne være, som den anden dag vi skulle en tur i fætter br. Vi havde snakket om det hjemmefra, og hun snakkede også om det på vejen derhen, at hun skulle se på dukker, og hoppe på deres trampolin. Det samme sker så lige i det vi træder ind af døren. Hun bliver helt panisk, siger ud ud ud og løber ud igen. ...

Annonce

... Efter vi havde kigget lidt på tingene i vinduet, og snakket lidt, lykkedes det dog at komme ind i butikken.

Det her var bare et par eksempler, da det er en generel reaktion lige for tiden. Nogle gange lykkedes det vi skal, andre gange må vi simpelthen droppe det, og køre hjem igen. Jeg ved simpelthen ikke hvorfor hun pludselig er begyndt at reagere sådan. Der er intet sket i vores liv af ændringer eller andet.

Jeg er også meget i tvivl om hvordan jeg skal takle det? Skal jeg acceptere at hun ikke har lyst til at skal så meget ud for tiden, eller skal jeg bare blive ved med at prøve?

Derudover vil hun heller ikke sove til middag i den her tid. Vi står op kl 7 om morgenen, og putter hende kl 13, hvor hun er meget træt. Men ligeså snart hun er ved at falde i søvn, bliver hun ked af det og siger op op op, og rejser sig op. Hvis man bliver ved med at prøve ender det med hysterisk gråd, indtil vi må droppe det. Hun er derfor noget træt i løbet af eftermiddagen og aftenen.

Hun klarer det til trods for det godt, er er for det meste i godt humør. Jeg vil dog rigtig gerne have hende til at sove til middag igen, da jeg jo kan mærke at hun mangler den lur i løbet af dagen.

Glæder mig til at høre fra dig :)

Med venlig hilsen
mig

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng - fortsættelse

Kære Helen, Tusind tak for dine besvarelse. Jeg er meget lettet. De ting...

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng

Kære Helen, Jeg vil gerne starte med at skrive jeg er ordblind. Jeg håber...

7. marts 2024 | Renlighed | 23 mdr.

Tisse på potte

Kære Helen Først og fremmest igen tak for dit svar angående lur og...

5. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 1 mdr.

Vredes udbrud - 2 år, 1 mdr.

Hej Helen. Vores datter er nu 25 mdr og er en glad pige med et stort...

5. februar 2024 | Sovevaner | 22 mdr.

Rutiner og weekend, del 2 - Lur

Kære Helen Tak for dit svar på mit forrige brev. Det er rigtig godt at...

Annonce

Viden om børn:

Æg

Hårdkogte æg, eller æggepandekage, kan gives fra 6 måneders alderen. Men i små mængder. Æg kan således gives som en del af en varieret kost og mange børn kan godt lide smagen af æg.

I æggeblommen findes et relativt højt indhold af kolesterol, det er dog først og fremmest madens indhold af mættet fedt, der påvirker blodets kolesterolindhold.

Man ved ikke præcist, hvor meget æg man kan tåle før det ses på kolesterolindholdet. Nogle mennesker kan spise meget æg og...

Læs mere i Babylex

Navlestreng

Navlestrengen forbinder dit barn og dig til hinanden, så længe barnet ligger inde i livmoderen. Navlestrengen går fra babys navle til moderkagen, og det via navlestrengen at dit barn får alt det, som barnet har brug for, når det skal vokse og udvikle sig i livmoderen.

Lige efter fødslen vil navlestrengen stadig forbinde dig og dit barn, og navlestrengen fungerer fortsat lidt. Man kan se, at den pulserer, så barnet får den sidste ilt fra moderkagen.

Når moderkagen...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Min mand og jeg har så ofte talt om, at vi burde skrive til dig og fortælle, hvor fantastisk din brevkasse er.
Vi har aldrig selv skrevet til dig, men har fundet svar på så mange spørgsmål via dine svar til andre i lignende situationer.

Jeg beundrer dine evne til at formidle, og jeg elsker din tilgang til børn og forældre og alle de ting man sammen kommer igennem!
Dine svar stemmer så utrolig fint overens med præcis den måde, vi forsøger at være forældre på. Som førstegangs-forældre betyder det helt utrolig meget, at finde opbakning et sted man har tillid til og kan identificere sig med. Og det kan vi hos dig!

Det er så rart at have dine ord med i bagagen, hvis noget er svært eller andre synes, vi f.eks. burde skælde ud, når vores søn et par gange har haft det, du beskriver som fortvivlelses-anfald - er det så rart at kunne sige, at vi ikke er de eneste, der mener, det skal tackles helt anderledes.

Så kære Helen, tusind tak for dine altid inspirerende og varme svar - Tak for dig! Det er fantastisk at kunne søge råd og vejledning på alle tider af døgnet i din brevkasse!

De varmeste hilsner med ønsket om en rigtig god dag - uden tvivl også fra min mand.

Familien S