Ændring i adfærd - 4 mdr.

2. januar 2021

Kategori:
Alder:
4 mdr.

Ændring i adfærd - 4 mdr.

Hej Helen :)

Jeg skriver til dig da jeg synes (som overskriften siger) at min datter har ændret adfærd! Har hørt mange sige at det nok bare er hendes alder, tigerspring eller tænder der er på vej. Men nu vil jeg gerne høre din mening!

En hurtig gennemgang af min datter: Hun bliver 4 mdr på mandag, d.4 jan. Hun vejede 3330g  ved fødslen og målte 52 cm! Hun tog allerede 700g på 2.uge og derfra 300g om ugen. Sidst sundhedsplejersken var her (baby 7 uger) vejede hun 6,2 og målte 62.
Her begynder mine bekymringer så:

Idag vejer hun "kun" 7,7 og måler 64,5 hvilket betyder hun er stagneret! Hun har selvfølgelig stadig en god vægt, men er faldet en kurve! Er det okay??

Hun har altid spist meget hurtigt, men synes hun virkelig er begyndt at klatspise om dagen på det sidste. Hun er svær at holde ved brystet, alt andet er spændende, og jeg kan kun ligge ned og amme hende for tiden! Hun gider slet ikke andet, så svajer hun og brokker sig.

Hun har næsten fra fødslen sovet igennem, hvor hun hver nat sov 7-8 timer I streg, og herefter 3-4 timer igen! Men det har ud af det blå ændret sig markant! Faktisk lige efter hendes 3.måneders vaccination.(8.december)

Hun sover højest 3 timer I streg nu, typisk starten af aften, også resten af natten 2 timer, hvor hun skal ammes hver gang. Hun sover SÅ uroligt! Kaster hovedet fra side til side, sparker med arme og ben, og små ...

Annonce

... græder lidt i søvne ret tit!
Hvad kan denne ændring skyldes!?

Om dagen fra 6 -18 har hun altid kun sovet 40 min af gangen ca 4x og det gør hun stadig! Jeg kan simpelthen ikke få hende videre i søvnen. Har prøvet ALT! Så det har jeg ligesom bare accepteret, og hun har fungeret fint med det indtil nu!

Nu bliver hun rigtig hurtigt træt synes jeg! Hun kan nogengange allerede sove efter 1 time, hvor hun gaber og klør sig i øjnene!

Hendes aktiv legetid er blevet meget til enten brokke tid eller stille tid! Hun er ikke ulykkelig, men mere irriteret og er ikke helt så interesseret i hendes legetøj! Hun laver hele tiden en lyd som jeg synes lyder som brok! (Lukket mund hvor hun presser fra halsen) Hun kan sagtens smile meget og sidde lidt med en rangle, men ikke mere end 2 min. Hun vil gerne ligge på maven, men efter 5 min brokker hun sig igen, hvor det ligner det enten bliver for hårdt eller hun ikke kan det hun gerne vil!

Jeg snakker meget med hende og tumler med hende, og går rundt med hende! Hun er nemlig begyndt at græde/brokke sig ligeså snart jeg ligger hende på legemåtten eller puslebordet! Ved ikke om hun er bange for jeg går igen??

Hun har altid været rigtig glad og grint, snakket og skrålet glad, men det er forsvundet lidt :( og det bekymrer mig !!

Håber du har fået et nogenlunde overblik, og håber du kan hjælpe mig lidt på vej!

Med venlig hilsen
An

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

18. marts 2024 | Udvikling | 5 mdr.

Baby støtter ikke på benene?

Kære Helen Min dreng er nu 5 måneder gammel og jeg undrer mig over, at han...

16. marts 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Spiser min datter nok?

Hej Helen Jeg har en datter, der er født den 22. september 2023, så hun er 5...

Annonce

Viden om børn:

Drikkevarer til børn

Små børn bør drikke mælk og vand.

½ liter mælkeprodukt om dagen:
Det anbefales, at børn og voksne drikker ca. ½ liter mælkeprodukt om dagen. Til børn i alderen 1-2 år anbefales mælkeprodukter med 1.5% fedtindhold (letmælk), og til børn i alderen 2-3 år anbefales det at drikke og spise mere fedtfattigt - det vil sige skummet-, mini- og kærnemælk og lette surmælksprodukter. Nogle børn kan dog godt have brug for letmælk og letmælksprodukter frem mod 3 års alderen.

Læs mere i Babylex

Donorhjælp

Hvis man ikke kan blive gravid på almindeligvis, så kan man benytte sig af en donor. Og i Danmark er der to muligheder:

1. Donor med sæd:
Kvinder der ikke har nogen mandling partner eller hvor den mandlige partners sædkvalitet ikke kan anvendes til befrugtning, har mulighed for at blive gravide med en sæddoner.

Sæddonation kan både være anonym og åben. På lægeklinikker vil den normalt være anonym, hvor man kan få åbne donorer på jordemoderklinikker.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Vi vil bare sige dig tusinde tak!! Det er uvurderligt, at du findes og giver så mange gode råd! Men det bedste er, at du er så anerkendende i dine svar om alverdens små og store problemer hjemme i de små familier. Det er en rigtig rar følelse, at man ikke behøver holde sig tilbage, når man skriver til dig, fordi du aldrig dømmer i dine svar. Så tusinde tak for en fantastisk brevkasse!

Hilsen drengens forældre