Svar: Ændring i adfærd - 4 mdr.

2. januar 2021

Kategori:
Alder:
4 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære An

Tak for dit brev og fine beskrivelse af din datter - jeg vil naturligvis meget gerne dele lidt tanker med dig :)

Det lyder som om, at din datter stortrives på alle måder. Hun har taget rigtig godt på og har øget både vægt og længde rigtig godt i starten - og det er helt naturligt, at vægten derfor på et tidspunkt på stagnere lidt, og det er helt okay :)

At det sker lige nu hænger sandsynligvis sammen med den udvikling, som hun befinder sig i, det betyder dog ikke, at du ikke skal være opmærksom, det er vigtigt, at hun stadig får mælk nok. Du nævner, at hun er begyndt at klatspise om dagen, og det hører blandt andet alderen til..

Hun lader sig også forstyrre, når hun skal spise. Hun tager fat, dier, slipper brystet, smiler til dig, tager fat og dier lidt igen, slipper atter for at pludre med dig, tager så fat og dier igen, men når far kommer ind af døren, så er det langt mere sjovt at kikke etter ham, og så gider hun pludselig ikke spise mere.

Hun er så bevidst nu, at hun skelner mere og mere tydeligt mellem, om I er hjemme eller ude, hun fornemmer rummet, som hun er i meget mere bevidst. Hun begynder også at blive meget bevidst om, hvorvidt hun er i favn hos mor, far eller bedsteforældre, og man kan i denne alder godt opleve en begyndende afstandstagen overfor fremmede f.eks. bedsteforældre og gode venner. Hun vil pludselig helst være i jeres favn og kan blive rigtigt ked af det, hvis andre forsøger at holde hende eller pludrer for meget med hende. Det kan godt være dette, som spiller ind, når du oplever, at hun pludselig virker "bange for at du går"... :)

Hendes søvn ændrer sig også nu. Den begynder at indeholde flere stadier, og mange børn har rigtig svært ved at komme fra et søvnstadie til et andet, så i stedet for at sove længere søvnstræk, så begynder de pludselig at powernappe - selvom de tydeligt har behov for en længere lur. De lidt kortere lure kan gøre, at hendes overskud til at lege, bruge sig selv mere både motorisk og mentalt bliver mindre og humøret derfor også mindre...

Det er ...

Annonce

... en rigtig god idé, hvis du kan forsøge at hjælpe din datter til en rytme, hvor hun får 3 lure dagligt, så hun samlet sover ca 5 timer i løbet af dagen og derudover ca. 10 timer om natten. Det vil være naturligt i denne alder, at hun går rent sent i seng, så du skal ikke blive bekymret, hvis rytmen viser sig at være sådan, at hun f.eks. sover 10 timer fra kl 22 til 08, det er normalt for alderen. Det kan dog også være sådan, at hun sover fra 20 til 06, og det er naturligvis også helt okay, det er mere for at give dig en rettesnor :)

Det er vigtigt, at du ammer hende som en fast del af hendes putteritual, så hun altid får mælk før hun skal sove og lige nu kan det være en god idé, at du gør lidt som du sandsynligvis gjorde i starten - ammer hende både, når hun vågner og før hun skal sove. På den måde får du hende fyldt ekstra op med mælk hele dagen igennem og samtidig får du også øget din mælkeproduktion lidt, hvilket også kan være rigtig godt nu:)

Den faste rytme om dagen, med mere aktive, vågne perioder og perioder hvor hun skal sove vil kunne hjælpe til lidt større overblik og vil samtidig kunne give mere ro. Det vil sandsynligvis være med til at give lillepigen lidt mere overskud igen og humøret vil atter stige :) Og på sigt vil hun naturligt også skulle starte med lidt skemad, hvilket også vil hjælpe med jeres rytme, men det kommer hen af vejen :)

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Når alt dette er sagt, så skal det naturligvis også nævnes, at når børn går fra at være rigtig glade og grine meget til pludselig at virke mere urolige, pylrede, grædende osv. så skal du naturligvis altid medtænke, om hun kan have ondt. Det kan være smerter fra ørene, det kan også være problemer med smerter fra nakke, skuldre, ryg... Og hvis du tænker, at noget sådan kunne spille ind hos jer, så bør du naturligt få din datter tjekket igennem :)

Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre og at det også giver lidt ro med på vejen - glæder mig til at følge jeres lille familie videre frem :)

Rigtig godt nytår til jer - og stort tillykke med 4 månedersdagen i dag!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Colostrum (råmælk)

Colostrum er navnet på den mælk der dannes i brystet umiddelbart efter fødslen. Dette kaldes også råmælk og alle kvinder vil danne råmælk, også selvom de føder for tidligt.

Råmælken er meget proteinrig og indeholder antistoffer som er med til at bekytte barnet mod sygdomme og beskytte imunforsvaret. Antistofferne beskytter mod sygdomme ved at beklæde tarmsystemet indvendigt, så bakterier mv. trænger ind i tarmen.

Colostrum er fed og gullig. Den kommer i små...

Læs mere i Babylex

Amning og medicin

Når du spiser og drikker, så går det du indtager via din blodbane over i mælken og vil således blive overført til dit barn. Derfor er det meget vigtigt at du taler med din læge, hvis du har behov for at tage medicin, når du ammer dit barn.

Der kan være mange grunde til at man får medicin, når man ammer. Der kan være behov for smertestillende, der kan være behov for antidepressiv medicin, antibiotika og mange andre ting og der findes næsten altid præparater, som kan tages selvom...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusinde tak for dit uddybende svar..... Der er lige pludselig en masse ting der hænger bedre sammen for mig.

Tak fra Anja, med mindre ondt i brysterne