Uro om aftenen - 1 mdr.

21. november 2020

Kategori:
Alder:
1 mdr.

Uro om aftenen - 1 mdr.

Hej Helen

Tusind tak for en god brevkasse! Den er blevet brugt flittigt, dengang vi fik vores første barn og er nu taget i brug igen.

Du får lige lidt forhistorie før jeg kommer til den egentlige udfordring. For 5 år siden fik vi en dejlig dreng, som bragte nogle udfordringer med sig. Vi bøvlede rigtig meget med hans søvn igennem de første 2 år (han sov rigtig dårligt både dag og nat), han lå på grænsen til kolik og døjede i flere år on/off med forstoppelse. Disse ting satte også sine spor i mig som mor, og fylder meget i mit hoved. Han er nu blevet 5 år og vi er ovre det hele og har den skønneste og dejligste kvikke dreng!

Vi blev så for en måned siden beriget med en dejlig lille pige. Hun er meget anderledes end hendes bror og sover rigtig godt og kan sagtens tage nogle stræk på 3 timer både dag og nat. Hun skriger og græder ikke i længere tid, så en nem og mild pige indtil videre :)

Men dog ikke helt uden udfordringer.

Vi har nogle noget urolige aftener med lillesøster, som godt kan starte sidste på eftermiddagen og forsætte indtil hun bliver puttet for natten. Det er selvfølgelig også i dette tidsrum, hvor der generelt er uro i huset, da storebror og far kommer hjem, der laves mad osv.
Hun brokker sig og kan slet ikke finde ro. Hun vil ikke ligge selv, vil heller ikke rigtig være på arm, vrider sig, sutter rigtig meget, brokker sig når hun ligges til brystet og vil ikke rigtig tage fat (der sparkes og viftes med arme og hun vrider sig og kører hovedet rundt til hun bliver ...

Annonce

... sur).

Vi har tænkt, at det er fordi hun ikke selv kan koble fra og falde i søvn. Derfor er hun blevet svøbt, har fået sutten og blevet vugget i vores favn, men dette kan vi gøre længe, måske en time, før hun falder i søvn. Dette betyder også, at hun er vågen længe om aftenen, og kan ende med nogle powernaps på 15 minutter af gangen for så at vågne igen. Hun kommer i seng for natten alt mellem kl 21 og 24 afhængig af, hvornår roen og søvnen rammer hende.

Hun er ikke meget tydelig i hendes signaler for søvn og mad. Så det er lidt noget gætværk for os. Brystet tilbydes hun altid efter en god lur og inden næste lur, og om dagen og natten spiser hun fint uden brok. Hun tager fint på og følger sin kurve. Hun er en meget opmærksom og nysgerrig pige, og vil helst hænge med hovedet over vores skulder, hvor hun kan dreje og løfte hovedet for at følge med i alting.

Jeg er meget fokuserer på søvn, og vil gerne skabe de bedste forudsætninger, så dette kommer til at køre godt. På grund af udfordringerne vi havde med vores søn, bliver jeg dog også hurtigt frustreret og ked af det, når jeg ikke ved, hvordan jeg skal hjælpe hende om aftenen, fordi jeg frygter, at nu ender vi i samme “mareridt” som sidst. Derfor er det også tit far, som går og vugger hende.

Har du nogle gode råd til, hvad der stikker hende om aftenen og hvordan vi kan hjælpe hende?

Og er hun gammel nok til at vi indfører noget mere fast puttetidspunkt inkl. putteritual?

Jeg ser frem til at høre fra dig!

Med venlig hilsen
Den nybagte mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

20. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Kantinemad på arbejdet

Hej Helen Først og fremmest tak for svar på mit tidligere spørgsmål, det...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

6. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Øjenbrynsfarve

Hej Helen Jeg er i uge 10, snart 11, og har farvet øjenbryn 1-2 gange om...

7. januar 2024 | Kost og ernæring | 2 mdr.

Flaskegivning liggende

Hej Helen Rigtig godt nytår til dig og din familie! Nu er det blevet min tur...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

Annonce

Viden om børn:

Svangerskab

Svangerskab er et andet ord for graviditet. Det betyder at en kvinde bærer et barn i sig, man kan sige at "hun er svanger" = "at hun er gravid". Man kan også sige "gennemføre svangerskabet", "afbryde svangerskabet", "først i svangerskabet" "sidst i svangerskabet" osv.

Svangerskab bruges ofte, når man taler om svangerskabsforgiftning. Se derfor "svangerskabsforgiftning".

Læs mere i Babylex

Epiduralblokade ved fødsel

En epiduralblokade bruges til fødende kvinder, når man ønsker at smertelindre dem fuldstændig under f.eks. udvidelsesfasen, hvorefter man så kan trappe bedøvelsen ned, og den fødende kan presse sit barn ud. Det kaldes også en rygmarvsbedøvelse.

Man har på danske fødesteder idag mulighed for at få en "walking epidual", hvor den fødende har mulighed for at bevæge sig lidt mere. Den tager toppen af smerterne, men er ikke så kraftigt bedøvende, som en egentlig epiduralblokade er.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen!

Tusind tak for dit tip om "drilleblæren" og "drillenumsen". Det var lige i øjet!

Pludselig blev af-med-ble et projekt, som vores datter kunne forholde sig til og føle sig som en del af. Lige fra den håbefulde: "Vi skal nok få krammet på den drilleblære, ikk?" til den lettere truende: "Jeg har sagt til drillenumsen, at hvis den ikke opfører sig ordenligt, så ringer jeg til politiet, også kommer den i fængsel".

Så nu er hun uden ble (om dagen) og siger fint til selv og overholder de faste toilettider - om morgenen og aftenen og efter måltider - uden (ret meget) brok.

Tak for hjælpen. Det er stor lettelse for os ikke at skulle skændes med hende om den åndssvage ble.

Venlig hilsen

Helt Utrolig Lettet