Svar: Uro om aftenen - 1 mdr.

21. november 2020

Kategori:
Alder:
1 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære nybagte mor

Hvor dejligt at høre fra dig igen - og dejligt at du vender tilbage :) Og kæmpe stort tillykke med den lille pige!

Først - det er to helt forskellige børn, I har fået, og derfor også to helt forskellige situationer, så prøv om du kan lægge din bekymring omkring søvnvaner og rutiner lidt i baggrunden :) Og det er helt okay, at det er far som har tjansen med at gå og vugge hende, når I fornemmer, at det lige nu hjælper :)

Der er lidt forskellige ting, som du skal være opmærksom på :) Det ene er, at jeres datter naturligt skal fyldes godt op med mælk dagen igennem, så hun ikke behøver indhente for meget af dette, når ulvetimen hos jer indtræffer. Det lyder dog som om, at du er meget opmærksom på dette og du skriver, at hun ofte ammes, når hun vågner efter en lang lur og ammes igen, før hun puttes næste gang, så hun får umiddelbart det, hun har behov for.

Derudover så vil jeres datter, når hun bliver omkring 5 uger gammel - og måske er det netop dette, som I rammer nu - begynde at blive lidt mere vågen og opmærksom. Hun lytter intenst til jeres stemmer og kan nu skelne mellem forskellige lyde og langsomt begynder hun nu også at kunne skelne farver og former.

Hendes øget opmærksomhed på verden betyder, at hun skal forhold sig til mange nye synsindtryk, lugte, lyde - og det betyder igen, at hun godt kan være i en periode, hvor hun har behov for ekstra tryghed og nærhed. Derfor vil hun have det bedst på jeres arm eller "hængende med hovedet på jeres skulder" og så vil det ofte også betyde, at hun i denne alder begynder at blive lidt grædende og urolig sidst på dagen...

Det er helt naturligt, at du som mor bliver bekymret, at usikkerheden melder sig osv. men det du beskriver lyder helt normalt og alderssvarende :) Ofte forsøger vi forældre 117 ting i håb om, at et eller andet vil hjælpe: Forsøger at lægge hende til brystet, kommer på puslebordet, tjekker bleen, op til far, tilbage til mor, forsøger med en rangle, forsøger at vugge, forsøger med brystet igen, prøver at putte hende, op til far, forsøge med en sut, tilbage til mor, ned i sengen igen... og det hele er ofte bare ekstra stimuli, som faktisk er det, hun protesterer imod. Derfor er løsningen netop ofte det I allerede gør - lader f.eks. far gå rundt med hende, så hun ...

Annonce

... på den måde får koblet fra, eller du kan f.eks. lægge dig med hende i dobbeltsengen, holde gardinerne rullet for, så rummet er mørkt og måske amme hende i søvn....

Når man er så lille, som jeres datter er, så hører man alle lyde, og hun kan ikke sortere i dem, men de fylder. Og du har naturligvis helt ret i, at netop sidst på dagen, hvor storebror og far også er hjemme, mad skal laves osv. så er der naturligt ekstra mange lyde og dermed uro - og det påvirker også lillesøster. Derfor er det godt, hvis hun nogle gange kan sove afsides. Hun kan have glæde af at stå i haven og sove i barnevognen, eller hun kan have glæde af at sove i soveværelset, selvom I andre er i stuen eller i køkkenet, fordi det hjælper hende til at finde roen, hvis hun på den måde er skærmet lidt for alle de lyde, der er.

Det er for tidligt at lave søvnrytme og faste rutiner for hende, hun er stadig for lille til, at I kan indføre fast puttetidspunkt og putteritual. Når det er sagt, så er det dog en god idé at du skifter hende, giver hende nattøj på, ammer hende og putter hende - så det at få en ren ble og amning naturligt indgår som en fast del af det at skulle sove, ligesom du også meget gerne må svøbe hende som nu. Nogle gange kan det faktisk være en god idé, at du svøber hende først og så ammer hende bagefter. Det kan gøre det lettere at flytte hende fra din favn og ned, hvor hun skal sove, hvis hun er svøbt, fordi hun så vil føle sig holdt, men det vil være af svøbet og ikke dine arme. Det er samtidig anbefalet, at du lettere på svøbet, når hun sover, så du sikrer dig, at hun ikke får det for varmt.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Du skal også gå ud fra, at hun ikke kan være vågen i mere end 1.5-2 timer af gangen. Nogle gange naturligt lidt mindre og andre gang lidt mere, men hun vil ikke have meget lange vågenperioder endnu. Så når det nogle gange er svært helt at tyde hendes signaler, så må du gerne kikke lidt på klokken og ud fra dette hjælpe hende med netop ren ble, svøb, amning og putning :)

Jeg håber, at ovenstående hjælper lidt videre på vej og at det også giver lidt ro med på vejen :) Jeg glæder mig til at følge jeres lille familie igen!

Jeg ved ikke om du har min bog "Helens bog om dit barn udvikling", fra I fik storebror. Det kan være en god idé at finde den frem og læse lidt i den igen :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Fostervandsprøve

En fostervandsprøve er en prøve af fostervandet. Denne prøve kaldes også for amniocentese. Når man tager en fostervandsprøve, så er det primært for at undersøge fostervandet for celler, der med ret stor sikkerhed kan fortælle, om fosteret har en kromosomfejl eller kendte arvelige sygdomme.

Fostervandsprøve tages først omkring 16. graviditets uge, da der først på dette tidspunkt er fostervand nok til, at fosteret kan tåle, at man tager de 15-20 ml fostervand ud, som skal bruges...

Læs mere i Babylex

Øl og amning

Før i tiden anbefalede man, at kvinder der lige havde født, og som gerne ville amme, drak en maltøl eller en mørk hvidtøl dagligt, fordi det kunne hjælpe med at sætte mælkeproduktionen op. Det var kun øl af denne type, som havde effekt, og effekten skulle skyldes maltindholdet. På barselsafdelingen kunne man derfor få en øl til frokost eller aftensmaden, hvis man havde brug for det.

Det anbefales dog ikke mere, at man forsøger at øge sin mælkeproduktion ved at drikke øl....

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tak for dit tidligere svar, som gav os meget ro omkring vores 4 uger for tidlig fødte datters måltider.

I det hele taget tak for denne brevkasse, den hjælper mange forældre... jeg er taknemmelig helt inde i mit dybeste over den tid du bruger, dine lange og fyldestgørende svar og din evne til at forstå....!!

Mor til pige født 4 uger for tidligt