Søvn og appetit

16. november 2020

Kategori:
Alder:
2 år

Søvn og appetit

Kære Helen.

Tak for en dejlig brevkasse – jeg bruger den ofte til at søge svar på små som store spørgsmål. Jeg har dog nu brug for lidt sparring ift. vores søn.

Han er lige blevet 2 år og har alle dage været en utrolig glad, humoristisk og modig dreng, men også en dreng med sin egen vilje og et godt temperament (han bliver hurtigt hidsig).

Han går i en stordagpleje med 10 børn og 2 dagplejere og har herhjemme en 4-årig storesøster.

Han snakker utroligt meget, men det er pt. ikke ord der kommer ud af hans mund, andet end mam mam, gukguk (tørstig) o.lign. Til 2 års tjekket drøftede jeg dette med lægen, som bad os se det næste halve år an - han er utrolig dygtig motorisk og kaster sig ud i farlige stunts, der i den grad giver mig dårlige nerver (men det er naturligvis en god ting).

Jeg har imidlertid 2 "problemer", som jeg gerne vil have lidt sparring til.

Vores dagsrytme tænker jeg har relevans for begge, så den får du lige først:

6.30-7.00: Vågner
7-7.30: Spiser morgenmad
7.45-8.15: Afleveres i dagpleje
15.30: Hentes i dagpleje
16.00: Eftermiddagsmad (frugt, knækbrød el.lign.)
17.30: Aftensmad (nogle dage gnavegrønt omkring kl. 17)
18.15: Badetid
18.45: Familiehygge med tv, frugt og masser af nærhed
20.00: Puttetid (vi læser godnathistorie, synger 2 sange og går ud)

SØVN:

Han har altid haft mange, og nogle gange timelange, opvågninger om natten – nu er vi som udgangspunkt nede på max én dag om ugen. Han sover som udgangspunkt fra 20/20.30 – 06.30/07.00.

Når han har haft en dårlig nat, orienterer vi dagplejen, så de kan agere derefter.
De siger imidlertid, at de mange dage er nødt til at give ham en halv times formiddagslur omkring kl. 9.00, idet han bliver ked af det, trækker sig fra de andre børn og opsøger de voksne. Han falder i søvn med det samme de lægger ham.

De siger, at når han er frisk, er han det gladeste, mest kærlige barn.
Jeg har ikke noget imod, at de giver ham en formiddagslur, hvis det kan give ham en god dag, men synes på den anden side, at han er ved at være for gammel til det.

Han sover hver dag middagslur fra omkring ...

Annonce

... 12-14.30/15.00, så jeg forstår egentlig ikke, at han kan være så træt, at det påvirker hans dag. Herhjemme oplever vi dog også, at han bare en time efter en god middagslur, kan gabe og virke træt.

I løbet af dagen herhjemme kan han gå fra at ligge på gulvet og lege med sine biler eller sidde alene på værelset og læse bøger, til at ile rundt til fangeleg eller danse tosset med hele familien i stuen.

Dagplejen har i denne forbindelse delt deres tanker om, at han muligvis kan være lidt ekstra sensitiv, og jeg kan da også konstatere, at han slår ud på nogle af parametrene.

Ift. sensitiviteten kan han natten ovenpå en dag, hvor vi har været et nyt sted henne, eller hvor der er sket meget, vågne et utal af gange og være dybt ulykkelig og vågen i mange timer.

Han har ligeledes den seneste tid, været meget mor/far syg, og ikke altid haft den samme glæde ved, at blive passet hos bedsteforældrene.

Hvad er dine tanker – både om sensitivitet og søvnen?
Og kan du give os nogle redskaber til, at støtte ham bedst muligt, ifald han er sensitiv? Er der hensyn der skal tages, skal der mere struktur i hverdagen, hvad kan vi gøre?

APPETIT:

Han har alle dage spist en stor portion havregrød til morgenmad, masser af formiddags- og middagsmad i dagplejen, eftermiddagsmad når vi kommer hjem, en stor portion aftensmad og mad til natten i form af frugt el.lign. Han har ligeledes altid spist alt der bliver serveret for ham.

Den sidste måneds tid er han imidlertid begyndt at afvise aftensmaden, uanset hvad vi serverer og hvornår – vi sørger altid for, at der er god variation i retterne.

Vi er imod princippet om, at køkkenet herefter lukker, og således sende ham sulten i seng. Han får således tilbudt en rugbrød, havregrød el. lign. 1-1,5 time efter aftensmaden, og det slubrer han i sig. Vi har også forsøgt os med at servere rester, men det gider han ikke.

Vi serverer ofte gnavegrønt til før-aftensmad, og det spiser han med største velbehag.

Skal vi blot se tiden an, eller er der noget vi kan forsøge at ændre i vores dagsrytme?

Ser frem til at høre fra dig.

De bedste hilsner
En lykkelig mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

Annonce

Viden om børn:

Bleer

Det må anbefales at bruge engangsbleer, da dette er både nemt og rart for mor og barn. Bleerne bliver bedre og bedre kvalitet og det er muligt at købe svanemærkede bleer, så man både skåner barn og miljø. Det er normalt ikke mere miljøbelastende at bruge engangsbleer, end stofbleer der skal vaskes, koges og tumbles.

Dit barn skal i starten skiftes 6-10 gange i døgnet og barnet vil ofte bruge ble til det er 2 ½ - 3 år gammelt. Efter 3 års alderen bruger mange stadig ble om...

Læs mere i Babylex

Prævention - efter fødsel

Man kan godt blive gravid kort tid efter en fødsel - også selv om man ammer. Har I lyst til at genoptage jeres sexliv, er det derfor en god idé at finde en brugbar præventionsform.

Så længe du ammer, bør du ikke tage p-piller eller mini-piller, fordi østrogen nedsætter mælkeproduktionen, og fordi man endnu ikke kender langtidsvirkningerne, når medicinen går i modermælken.

I stedet kan det være en god idé at bruge kondom, også fordi det beskytter dig mod infektion....

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Først og fremmest tusind tak for denne form for brevkasse - den er helt fantastisk for en 1. gangs mor som mig, som altid er bekymret for om jeg nu gør tingene godt nok:-) Så et tak herfra.

Helle, mor til dreng på 1 år