Fodbold

22. maj 2019

Kategori:
Alder:
5 år, 8 mdr.

Fodbold

Kære Helen.

Jeg har tidligere skrevet til dig angående vores yngste søn som har forsinket sprog som nu er blevet meget bedre og han har fået udsat skolestart så han har fået 1 år mere i børnehave.

Denne gang handler det om motorik. Han har gået på et svømmekursus for begyndere for hans alder- dette hold gik han på 2 gange fordi at han ikke opnåede alle færdighederne som de skal kunne for at få svømmemærke- blandt andet at flyde på ryggen. Selv efter at han gik på kurset 2 gange fik han ikke mærket - han havde helt klart udviklet sig men han mestrede ikke færdigheden med at kunne flyde på ryggen. Han hyggede sig og havde det sjovt og det var jo det vigtigste.

Han har gået til fodbold de sidste 7 måneder. Ofte vil han ikke afsted når han skal ud af døren, men når han så er der så er det fint nok. "Problemet" er, at han ikke deltager som de andre børn gør. Det er klart at der er store forskelle på deres niveau, men han løber ikke efter bolden, og han har heller ikke lavet mål. Jeg ved godt at det ikke er det det handler om nu, men alligevel synes jeg at efter 7-8 måneder burde der måske være lidt fremgang. Det som jeg er mest ked af, det er at han ikke er med altså han prøver ikke. Han fjoller tit rundt hvilket nok er fordi at han er usikker.

Min mand er altid med og han har prøvet at motivere ham og få ham med, og ...

Annonce

... vi har aldrig italesat overfor ham at vi vil have at han er mere med i fodbolden. Vi vil for alt i hverken ikke gøre ham ked af det. Hans far er nok den som er mest ked af det da han altid har gået meget op i fodbold og han er træner for årgangen (men ikke for lillebrors hold). Han er dog meget bevidst om, at han aldrig vil signaliserer dette overfor ham.

Storebror som også går til fodbold er først nu meget med i fodbold og er glad for det. Men storebror var aldrig ligeså passiv som lillebror på den alder som lillebror har nu.
Vi har spurgt ham om han kan lide at gå til fodbold- nogle gange siger han ja og andre gange nej. Det er svært at finde ud af, om han skal fortsætte eller om vi skal finde en aktivitet for ham som han vil føle at han mestrer bedre.

Jeg tænker at han uden tvivl kan mærke at mange af de andre drenge spiller på et meget bedre niveau end ham. Jeg vil så gerne styrke hans selvværd. Det har han brug for. Men jeg ved ikke om det påvirker ham negativt at han kan mærke at mange af de andre spiller bedre end ham. Nogen af vennerne fra børnehaven spiller også fodbold. De begynder nu allerede at spille kampe og han ved slet ikke hvilket ben han skal stå på og bidrager ikke i kampen. Jeg synes personligt at det er for tidligt at de spiller kampe, men sådan er det åbenbart her.

Hvad er dine tanker omkring dette?

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

11. september 2023 | Renlighed | 5 år, 3 mdr.

Toiletproblemer

Hej, Jeg har tidligere skrevet omkring vores datters "lave stort" problem på...

18. juli 2023 | Opdragelse | 5 år, 10 mdr.

SFO/skolestart - ked af at være væk fra mor

Kære Helen Jeg er i syv sind og har brug for et godt råd og gerne nogle...

9. maj 2023 | Opdragelse | 4 år, 9 mdr.

4 årig som ikke vil lege selv

Kære Helen Jeg skriver til dig, med en udfordring, som har stået på i flere...

Annonce

Viden om børn:

Mælkedranker

Nogle børn drikker så meget mælk, at det tager pladsen op for den egentlige mad. Disse børn kalder man for mælkedrankere.

De første 6 måneder vil det lille barn naturligt leve af mælk, men i takt med at barnet bliver ældre, begynder at spise mere og mere rigtig mad, så er det vigtigt, at mængden af mælk skrues gradvist ned. Hvis barnet gennem for lang tid lever mest af mælk, vil barnet kunne komme til at mangle vigtige næringstoffer - som naturligt indtages via en almindelig sund...

Læs mere i Babylex

Bad, de første gange

Det spæde barn kan komme i bad ret hurtigt efter fødslen og ofte beder mange om at få hjælp til det første bad, imens man endnu er på barselsafsnittet.

Når I beslutter jer for at bade jeres barn, så er det rigtig godt at have nogle faste rutiner:

- Et babybadekar er en god idé, nogen vælger også at bruge en speciel babyspand. Det vigtigste er at karret er afgrænset i størrelsen, det giver barnet lidt tryghed.

- Det er en god idé at tilbyde barnet...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tak for dit tidligere svar, som gav os meget ro omkring vores 4 uger for tidlig fødte datters måltider.

I det hele taget tak for denne brevkasse, den hjælper mange forældre... jeg er taknemmelig helt inde i mit dybeste over den tid du bruger, dine lange og fyldestgørende svar og din evne til at forstå....!!

Mor til pige født 4 uger for tidligt