Brev:
Overstimuleret eller træt?
11. maj 2019
Alder:
4 mdr.
Overstimuleret eller træt?
Kære Helen.
Jeg er efterhånden blevet lidt rådvild med hensyn til min lille dreng, på knapt 5 måneder. Vi har en super "pylret" og klynkende dreng som i en periode nu, kun har været tilfreds på armen af mor eller far... Far er sikker på at han er overstimuleret eller sensitiv, og jeg tror at det skyldes at han ikke sover "ordentligt".
O er som sagt, snart 5 måneder gammel. Han begyndte på grød og frugt/grøntsagsmos, for 3 uger siden og spiser faktisk store mængder af det nu, da han er begyndt at afvise flasken.
En normal dag for os mht mad og søvn ser cirka sådan her ud:
Kl 5 - vågner første gang, får bryst og evt flaske, falder som regel i søvn i mors arme, og får lov at blive der resten af "natten"
Kl 7.30 - stå op, skifte ble, tage tøj på. Her får han også d dråber og mælkesyrebakterier. Bliver altid tilbudt en flaske, men afviser oftest. Leger på aktivitetstæppe på badeværelset mens mor er i bad
Kl. 9 - bliver lagt til første lur. Skal vugges meget kraftigt og have hvid støj og/eller mor synger. Falder oftest i søvn efter ca 10 minutter sådan her, hvor han har klynket hele tiden undervejs, og nogle gange endda grædt.
Kl 9.30-10 - vågner, kan som regel ikke blive vugget i søvn igen. Bliver skiftet og får grød (spelt, majs, rismel eller hirse) med en lille klat moste svesker på. Hertil drikker han som regel omkring en kvart dl vand. Får altid tilbudt at få "fyldt op" med flaske efterfølgende, men har ikke taget imod længe. Herefter leg på gulvet, så meget på maven som muligt, men han er ikke særligt glad for at ligge på maven..
Kl 11-12 (alt afhængig af hvor længe han sov første gang) - lur igen, samme procedure som første gang. Her vågner han første gang efter ca 40 minutter, og hver 15-20 minutter derefter, men kan stort set hver gang vugges i søvn igen.
Kl ca 14 - vågne "for alvor". Bliver skiftet og tilbydes flaske, og tager imod den ca halvdelen af tiden. Hvis han ikke har taget flasken, får han frugtmos og vand. Den sidste uges tid har han været lidt "umulig" i denne tid og svær at gøre tilfreds, hvor jeg af afmagt har sat en børnefilm på tv og sidder og ser lidt sammen med ham. (Højst 30 minutter) hvis far kommer hjem og hygger i dette tidsrum, bliver der hygget i sofaen, hvor O ligger i skødet af far og de snakker sammen. Dette fungerer mere eller mindre altid (bare ikke når mor prøver på at gøre det samme)
Kl. 16-16.30 - bliver lagt til eftermiddagslur, samme procedure. Vågner efter ca 45 minutter. Her prøver jeg meget sjældent at vugge ham i søvn igen. Får et skift.
Kl ca 17.30 - får aftensmad i form af grøntsagsmos, og afviser som regel flasken. Herefter får mor og far aftensmad og O sidder enten på skødet af en af os, eller sidder i skråstol på gulvet ved siden af den ene af os.
Kl. 19 - Puttetid. O bliver klædt af og kommer i bad 3 gange om ugen, de dage han ikke kommer i bad får han bare lov til at ligge på puslepuden og "lufte numsen" uden ble ca. 5 minutter. Herefter får han lidt baby massage ca 5 minutter. Så tager vi nattøj på og børster "tænder".
Derefter siger O godnat først til far, og så til forskellige andre ting i huset (altid billedet af kusinen, K og nogle gange lidt andre ting, f.eks vægbilleder, uret, køleskabet osv) Får tilbudt en sidste (lille, CA. 90 ml.) flaske, som han som regel tager imod. Så bliver han lagt i sengen og får læst en kort godnat bog (den samme hver dag). Så siger mor godnat og går. Herefter skal jeg ned og give ham sutten og sige godnat igen 6-8 gange i løbet af ca. 30 minutter, og så falder han i søvn.
Kl 22.30 - får en flaske uden at vække ham. Ind imellem vågner han om natten, men falder i søvn igen så snart jeg giver ham sutten igen. Dog ved jeg aldrig hvor længe han har været vågen når dette sker, da han ikke siger noget når han vågner, men bare ligger og leger med dynen eller nussekluden.
Jeg synes også at han viser træthedstegn - gnider sine øjne, gaber osv i al den tid han er vågen, og når jeg ser på ham i forhold til de andre børn i mødregruppen, kan han til tider virke meget spændt i sine arme og ben.
Det er nok også relevant at jeg nævner at vi går til Mødregruppe hver tirsdag, stimulastik hver torsdag og svømning hver fredag.
Det er mig der har hovedansvaret for O, da far døjer med sine egne vanskeligheder for øjeblikket.
Jeg er meget i tvivl om hvad jeg skal gøre for vores dreng, som er meget urolig og utilfreds.
Håber du kan hjælpe.
Cat