Svar: Overstimuleret eller træt?

11. maj 2019

Kategori:
Alder:
4 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære Cat

Tak for dit brev og velkommen til :) Jeg vil meget gerne dele lidt tanker med dig.

Det første, som umiddelbart falder mig i øjnene, når jeg læser din beskrivelse er, at lille O er begyndt at afvise sine flasker.. og jeg tænker faktisk, at hans humør og manglende overskud blandt andet hænger sammen med dette.

Det er rigtig fint, at du er begyndt med skemad og tilbyder ham 2 gange dagligt. Det må han gerne få, og han lyder også til at være parat og rigtig glad for skeen. MEN, det er meget vigtigt, at du ikke giver ham mere end måske 1/2-3/4 dl. grød eller mos af gangen. Det er vigtigt, at du holder mængden af skemad nede, så der netop er plads i maven til en flaske efterfølgende. Det er langt bedre for ham, at han spiser 3/4 dl. grød eller mos, drikker vand af kop og efterfølgende tager sin flaske, end at han spiser 1-1.5 dl. grød eller mos og bagefter så afviser flasken eller ikke drikker mælk nok.

Derudover tænker jeg, at det vil være rigtig godt, hvis du kan forsøge at skabe en rytme, hvor han tilbydes skemad og vand af kop, når han vågner - hvilket naturligt bliver lettere i takt med at han bliver ældre og skal have flere skemåltider - og så tilbyder ham en flaske som en fast del af hans putteritual. Det betyder, at der nu skal til at gå lidt længere tid imellem, at han tilbydes skemad og tilbydes flaske, der må f.eks gerne gå en time til halvanden efter han har spist, og før han puttes med en flaske...

Jeg vil også anbefale dig, at du i en periode flytter aftenbadet til om dagen, så han får et bad mellem sin formiddagslur og middagslur. Det vil være med til at forlænge hans vågenperiode midt på dagen og vil gøre, at han bliver stimuleret rigtig godt både motorisk og mentalt. Samtidig vil hans puttetidspunkt til middagsluren kunne flyttes, så luren her kommer til at ligge lidt senere - og han måske der vil være mere parat til at sove.

Mit forslag til en dagsplan lavet ud fra dine angivne tider ser således ud:

Tidlig morgen 05.30: Ammes eller flaske og sover videre

Vågner og I leger, tumler, hygger osv. som nu

Formiddag 9: Flaske og puttes til formiddagslur

Vågner, leger, tumler, hygger...

Frokost 11: Tilbydes 3/4 dl. grød med lidt frugtmos som topping, vand af kop.

Kommer i bad, frotteres godt med håndklædet, smøres med lidt creme, får lidt babymasage osv.

Flaske og puttes til middagslur - måske kl 12.30 - afhængig af, hvor lang formiddagsluren har været, og hvad I har lavet...

Vågner og I leger, hygger, tumler, pludrer

Eftermiddag 16: Tilbydes flaske

Puttes til dagens 3. lur, som ofte er en ...

Annonce

... kort powernap

Aften 17.30-18: Grøntsagsmos og vand af kop.

Flaske og puttes til natten ca 19.30-20

Sen aften 23: Drømmeflaske

Midt nat 03: Evt. enkelt amning eller flaske - sover han igennem, eller bare vågner lidt op og ligger og kikker og falder i søvn igen, er det fint :)

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Som du kan se, så er der i min plan også to skemåltider - frokost og aften. Derudover tilbydes jeres dreng flaske før hver lur, så flasken indgår som en fast del af hans putteritual og er med til at hjælpe ham til at koble fra og finde roen. Mængden af skemad skal som sagt holdes på et niveau som stadig giver plads til flaske, og så må der nu gerne gå tid imellem skemaden og flasken, så der er bedst mulig plads til begge dele - jeg håber at dagsplanen viser dig hvordan :)

Du nævner, at far har egne vaskeligheder i øjeblikket, som han døjer med - men ikke, hvad det er. Du skal dog medtænke, at hvis I er påvirket af manglende overskud derhjemme - både dig og far - så vil dette naturligt også påvirke jeres dreng. Han bruger jer som et spejl, så hvis I er stressede, så bliver han det også meget let, hvis han mærker irritation, manglende overskud, at I er kede af det osv. så bliver han naturligt også påvirket af dette og vil spejle dette.. En del af hans manglede overskud og dårlige humør kan altså godt hænge sammen med, hvordan I har det...

Når det så er sagt, så spiller alder og udvikling naturligt også ind. Jeres dreng er ældre nu, bruger sig selv mere og mere bevidst. Han kan se længere, observerer og oplever verden på en anden måde, han skelner mellem om han er hjemme eller ude, om han er i favn hos mor, far eller en fremmede. Som du selv nævner, så er far nogle gange mere spændende end mor og det er helt okay. Det er ikke fordi du gør noget forkert, men fordi far naturligt får en lidt anden rolle og opmærksomhed nu :)

Du nævner, at I går til babysvømning, mødregruppe og stimulastik - og det lyder super godt og vigtigt... men I skal naturligvis være opmærksomme på, hvor meget det ændrer hverdagen og hverdagsrytmen :) Med den alder jeres dreng har nu, kan det være rart for ham med lidt struktur i hverdagene, fordi det giver genkendelighed og genkendelighed er tryghed. Samtidig kan det være svært for ham at få sovet nok, hvis hans rytme afbrydes eller hele tiden ændrer sig på grund af forskellige aktiviteter - så hans gråd og uro, kan faktisk skyldes en blanding af overstimulering og træthed... så måske har I begge ret :)

Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke fortsat og glæder mig til at følge jeres lille familie :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Uld til børn

En gammel tommelfingerregel lyder, at alle de måneder, som ender på "r", kan uld være en fordel - det vil sige september, oktober, november, december, januar og februar.

Uld har mange fordele:

- Det har blandt andet en rigtig god isoleringsevne, så det hjælper dit barn med at holde sig varm. Uld består af ca. 20 procent fibre og 80 procent luft, og det gør, at ulden isolerer rigtig godt.

- Det kan absorbere 30-40 procent af sin egen vægt i væske. Det...

Læs mere i Babylex

Tidlig født

Når børn bliver født før termintidspunktet taler man om for tidlig fødsel. En graviditet varer normalt ca 40 uger.

Børn der er født mellem uge 33 og uge 37, betegnes ofte "moderat tidlig født". Disse børn er altså født mellem 3-8 uger for tidligt.

Børn der er født mellem uge 29 og uge 32, betegnes normalt som "meget tidligt født". Disse børn er født mellem 9-12 uger for tidligt.

Børn der er født før uge 29, betegnes normalt som "extremt tidligt...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for de altid fine og uddybende svar. De giver os ro på :)

Tak, fra en mor til 2