Svar: Overstimuleret eller træt?
11. maj 2019
Alder:
4 mdr.
Kære Cat
Tak for dit brev og velkommen til :) Jeg vil meget gerne dele lidt tanker med dig.
Det første, som umiddelbart falder mig i øjnene, når jeg læser din beskrivelse er, at lille O er begyndt at afvise sine flasker.. og jeg tænker faktisk, at hans humør og manglende overskud blandt andet hænger sammen med dette.
Det er rigtig fint, at du er begyndt med skemad og tilbyder ham 2 gange dagligt. Det må han gerne få, og han lyder også til at være parat og rigtig glad for skeen. MEN, det er meget vigtigt, at du ikke giver ham mere end måske 1/2-3/4 dl. grød eller mos af gangen. Det er vigtigt, at du holder mængden af skemad nede, så der netop er plads i maven til en flaske efterfølgende. Det er langt bedre for ham, at han spiser 3/4 dl. grød eller mos, drikker vand af kop og efterfølgende tager sin flaske, end at han spiser 1-1.5 dl. grød eller mos og bagefter så afviser flasken eller ikke drikker mælk nok.
Derudover tænker jeg, at det vil være rigtig godt, hvis du kan forsøge at skabe en rytme, hvor han tilbydes skemad og vand af kop, når han vågner - hvilket naturligt bliver lettere i takt med at han bliver ældre og skal have flere skemåltider - og så tilbyder ham en flaske som en fast del af hans putteritual. Det betyder, at der nu skal til at gå lidt længere tid imellem, at han tilbydes skemad og tilbydes flaske, der må f.eks gerne gå en time til halvanden efter han har spist, og før han puttes med en flaske...
Jeg vil også anbefale dig, at du i en periode flytter aftenbadet til om dagen, så han får et bad mellem sin formiddagslur og middagslur. Det vil være med til at forlænge hans vågenperiode midt på dagen og vil gøre, at han bliver stimuleret rigtig godt både motorisk og mentalt. Samtidig vil hans puttetidspunkt til middagsluren kunne flyttes, så luren her kommer til at ligge lidt senere - og han måske der vil være mere parat til at sove.
Mit forslag til en dagsplan lavet ud fra dine angivne tider ser således ud:
Tidlig morgen 05.30: Ammes eller flaske og sover videre
Vågner og I leger, tumler, hygger osv. som nu
Formiddag 9: Flaske og puttes til formiddagslur
Vågner, leger, tumler, hygger...
Frokost 11: Tilbydes 3/4 dl. grød med lidt frugtmos som topping, vand af kop.
Kommer i bad, frotteres godt med håndklædet, smøres med lidt creme, får lidt babymasage osv.
Flaske og puttes til middagslur - måske kl 12.30 - afhængig af, hvor lang formiddagsluren har været, og hvad I har lavet...
Vågner og I leger, hygger, tumler, pludrer
Eftermiddag 16: Tilbydes flaske
Puttes til dagens 3. lur, som ofte er en kort powernap
Aften 17.30-18: Grøntsagsmos og vand af kop.
Flaske og puttes til natten ca 19.30-20
Sen aften 23: Drømmeflaske
Midt nat 03: Evt. enkelt amning eller flaske - sover han igennem, eller bare vågner lidt op og ligger og kikker og falder i søvn igen, er det fint :)
Som du kan se, så er der i min plan også to skemåltider - frokost og aften. Derudover tilbydes jeres dreng flaske før hver lur, så flasken indgår som en fast del af hans putteritual og er med til at hjælpe ham til at koble fra og finde roen. Mængden af skemad skal som sagt holdes på et niveau som stadig giver plads til flaske, og så må der nu gerne gå tid imellem skemaden og flasken, så der er bedst mulig plads til begge dele - jeg håber at dagsplanen viser dig hvordan :)
Du nævner, at far har egne vaskeligheder i øjeblikket, som han døjer med - men ikke, hvad det er. Du skal dog medtænke, at hvis I er påvirket af manglende overskud derhjemme - både dig og far - så vil dette naturligt også påvirke jeres dreng. Han bruger jer som et spejl, så hvis I er stressede, så bliver han det også meget let, hvis han mærker irritation, manglende overskud, at I er kede af det osv. så bliver han naturligt også påvirket af dette og vil spejle dette.. En del af hans manglede overskud og dårlige humør kan altså godt hænge sammen med, hvordan I har det...
Når det så er sagt, så spiller alder og udvikling naturligt også ind. Jeres dreng er ældre nu, bruger sig selv mere og mere bevidst. Han kan se længere, observerer og oplever verden på en anden måde, han skelner mellem om han er hjemme eller ude, om han er i favn hos mor, far eller en fremmede. Som du selv nævner, så er far nogle gange mere spændende end mor og det er helt okay. Det er ikke fordi du gør noget forkert, men fordi far naturligt får en lidt anden rolle og opmærksomhed nu :)
Du nævner, at I går til babysvømning, mødregruppe og stimulastik - og det lyder super godt og vigtigt... men I skal naturligvis være opmærksomme på, hvor meget det ændrer hverdagen og hverdagsrytmen :) Med den alder jeres dreng har nu, kan det være rart for ham med lidt struktur i hverdagene, fordi det giver genkendelighed og genkendelighed er tryghed. Samtidig kan det være svært for ham at få sovet nok, hvis hans rytme afbrydes eller hele tiden ændrer sig på grund af forskellige aktiviteter - så hans gråd og uro, kan faktisk skyldes en blanding af overstimulering og træthed... så måske har I begge ret :)
Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke fortsat og glæder mig til at følge jeres lille familie :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske