Frygt hos 4-årig

25. september 2021

Kategori:
Alder:
4 år, 7 mdr.

Frygt hos 4-årig

Hej Helen.

Jeg en datter på 4,5 år, som af natur altid har været meget tilbageholdende og lige har skulle se tingene an, før hun kaster sig ud i dem.
Det tænker jeg er helt fint, for jeg kan også se udviklingen hos hende med alderen.

Hun er nu kommet i en periode, hvor hun nærmest får panikangst lignende anfald. Hun går helt i panik over mange små ting - det kan være en lyd i fjernsynet, en automat der bipper, et rum med dæmpet belysning osv. Jeg tænker, at det til en vis grad er normalt for alderen, men hun reagerer meget kraftigt. Skriger, græder og ser meget panisk ud i øjnene. Det skal lige tilføjes, at hende og hendes far for nogle måneder siden sad fast inde i en vaskehal, som gik i gang. Det skabte selvfølgelig vild panik hos hende og jeg synes, at hendes “panik” er kommet særligt efter det.

Hun er god verbalt og siger også “kan det her blive til en vaskehal?” og skal altid lige forsikres om, at døren ikke låser, hvis vi er nogle steder.

Hun går i panik, når vi skal igennem en svingdør i Brugsen, når vi skal på restaurant og musikken er lidt høj eller der hænger noget i loftet - tænk hvis der skete noget, når musikken slukker eller tingene i loftet falder ned (hendes egne ord).

Jeg mangler vejledning til, hvordan jeg skal håndtere det.

Når det sker, så prøver jeg at italesætte ...

Annonce

... hendes følelser ved at sige “jeg kan godt se du er bange” eller “det er okay at blive nervøs”. Jeg forsikrer hende om, at jeg er der med hende og hjælper hende.

Hun vil altid gerne væk fra situationen, men jeg har indtil nu ikke givet efter - det ved jeg ikke, om jeg skal? Hun er jo trods alt ikke så gammel.

Jeg har holdt hende i situationen, hjulpet hende og nogle gange har det taget lang lang tid, men ofte er vi kommet igennem det. Bagefter har jeg rost og belønnet hende. Nogle gange lykkes det til en vis grad. Vi var til MGP show, hvor vi endte med at stå i forhallen, fordi der indenfor var mørkt og musikken var høj.

På en restaurant (som hun kender) måtte vi sidde udenfor og til “skolefoto” i børnehaven tog det 2 timer, før hun gik med ind og fik taget det ene billede, som vi fik aftalt udenfor.

Jeg har også prøvet den strenge metode og bare sige “det skal vi”, men den synes jeg slet ikke hjælper.
Både hendes far og jeg er vildt frustrerede. Vi er ikke sammen, men oplever det begge.

Jeg synes, det er synd og hårdt for hende, så jeg ved ikke hvor eftergivende man skal være. Jeg vil jo heller ikke give for meget efter, hvis det ender med at fastholde hende i tanken om at noget er farligt, men jeg vil heller ikke “tvinge” hende til noget, som er så tydeligt ubehageligt for hende.

Hilsen Jeanne

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

22. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 2 mdr.

Holde sig tør om natten

Hej Helen Min dreng, Noah, er nu blevet 4 år (i november). Han har været...

15. januar 2024 | Transport og ferie | 4 år, 1 mdr.

Ferie med børn

Kære Helen Vi er min mand, jeg, vores datter på 4 og dreng på 7 måneder på...

Annonce

Viden om børn:

Fedtcreme - fedtprocent

Der findes rigtig mange forskellige cremer på markedet, og til behandling af børneeksem er det en god idé at vælge fedtcreme. Jo højere fedtprocent cremen har, jo mere fedtet og klistret vil den ofte være - og dermed også for mange mere ubehagelig. Derfor er det en god idé at vælge så fed en creme som muligt, som samtidig virker behagelig - og til behandling af børneeksem i ansigtet er det ofte en god idé at vælge en creme med en fedtprocent omkring 30-40%. Det er ofte også en god idé at...

Læs mere i Babylex

Øjne og syn hos baby

Nyfødtes øjne er tit hævede og sammenklistrede. Det er helt normalt. Er der vedblivende pus i øjenkrogen, har barnet sandsynligvis en øjenbetændelse og bør ses af lægen.

Helt små børn kan se i en afstand af ca. 30 cm. Det er den afstand, der er mellem moderens bryst og ansigt, når hun sidder og ammer. En nyfødt baby har svært ved at se, og verden virker meget utydelig og sløret. Men så snart den lille kommer til verden, begynder synet at udvikle sig.

Dit barn har...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Jeg er meget imponeret over din indsats og dit engagement på netsundhedsplejerske.dk. Du formår at være omsorgsfuld og nærværende på skrift og du er utrolig tålmodig i dine svar til alle slags bekymrede mødre. Du udviser stor viden, erfaring og faglighed samtidig med, du respekterer den enkelte familie og moderens unikke viden om eget barn.

Dine fremragende svar bærer tydeligt præg af dit anerkendende børnesyn med fokus på det lille, kompetente barn. Jeg har haft stor glæde af dine mange svar. Tak for hjælpen!

Venlig Hilsen Mira

P.S. Tak for bogen "Du bliver en skøn mor". Jeg føler mig som en skøn mor når jeg læser i den...!