Brev:
Hovedomfang for lille
30. maj 2017
Alder:
2 mdr.
Hovedomfang for lille
Hej Helen
Min datter har netop været til to måneders undersøgelse ved sundhedsplejersken og vi er indkaldt til en ekstra undersøgelse om et par uger for at få målt hovedomfanget da det umiddelbart er for lille (kurven er faldet).
Det bekymrer mig naturligvis og jeg tænker straks i hjerneskader og lignende. Kan du belyse det lidt mere for mig - hvad er risici ved et lille hovedomfang og bør man være bekymret?
Til info var hun 54 cm og 4 kg ved fødsel og hovedet var 36 cm. Ved to måneder var hun 64 cm, 6,1 kg og hovedomfanget var 40,5 cm. Så hun en meget lang pige.
Hun trives ellers fuldstændig : sover godt, spiser godt og smiler og 'snakker' løs i sine vågne timer og er i det hele taget meget opmærksom på hvad der sker omkring hende og drejer aktivt hovedet for at se hvad der sker omkring hende. Putter fingre i munden og øver sig i at daske til små ting på aktivitetstæppet (pt er det dog mere held end forstand når det lykkedes men det gør ikke glæden mindre for hende).
Vil du dele din viden med mig?
På forhånd tak