Afhængig af sutten

4. marts 2024

Kategori:
Alder:
7 mdr.

Afhængig af sutten

Kære Helen

Vi har brug for dit råd ift. brug af sut.

Vores pige på 7 måneder har altid været glad og nem, men dog sovet rigtig dårligt. Hun vågnede ofte flere gange om natten for at få sin sut. Vi har derfor halvt i søvne givet hende sutten hele natten. Det udviklede sig til, at hun bad om sutten oftere og oftere. Til sidst vågnede hun ofte flere gange i timen HELE natten.

Vi læste os frem til, at hun var blevet afhængig af sutten for at falde i søvn og forblive i søvnen. Hun havde altså fået associeret sutten med søvnen. Vi prøvede først langsomt at vende hende af med den, men det virkede til at være forvirrende for hende. Vi læste at mange havde held med at lægge sutten helt på hylden. Første nat uden sut var hård og med en masse gråd, men allerede anden nat sov hun 2x3 timer i streg, hvilket hun ikke havde gjort i 5 måneder! Efterfølgende blev det til flere og flere timer i streg. Vi var lykkelig. Vi har nu en datter som vågner 1-2 gange om natten for at få mad men ellers sover fra 19 - 07. Hun er også blevet meget nemmere at putte.

Hun har ...

Annonce

... nu været uden sut i 3 uger og det virker til at hun har glemt alt om den. MEN vi savner den godt nok til trøst/beroligelse om dagen. Vi ville altså godt bruge den på farten i barnevognen, når hun ikke kan finde ro (når hun vågner fra lur, bliver hun sur, hvis hun ikke kommer op med det samme), bruge den til trøst når hun fx er syg og bruge den til beroligelse når hun græder på puslebordet, når der skal skiftes ble eller tøj.
Jeg ved ikke, om det er fordi hun er blevet ældre eller om det før var sutten som hjalp os, men hun er pludselig blevet meget bestemt/græder hurtigt, hvis hun fx ikke gider pusles, ligge i barnevognen eller lign.

Vi ville også gerne prøve at få hende passet af bedsteforældre, men hun er pludselig blevet “svær” at pusle og putte til lur om dagen. Jeg tænker, at sutten ville kunne hjælpe fx bedsteforældre meget.

Problemet er, at vi er bange for, at hun vender tilbage til det gamle mønster, hvor hun vil have sutten hele natten. Vil vi kunne adskille søvn om natten fra sutten, så den kun bruges om dagen?

Med venlig hilsen
Nikoline

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Vigtigheden af tidlig synstest hos Børn: Memira er eksperter

Børn er gode til at kompensere for synsproblemer og kan ofte ikke selv fortælle, hvis noget er galt. Hos Memira er vores øjenlæger eksperter i børns syn og ved, hvor vigtigt et godt syn er for børn i børnehaven, skolen, under uddannelse og i livet generelt. Vi tilbyder kort ventetid på ...

Læs mere her

28. juni 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Baby behov for ekstra væske i varmen?

Kære Helen Vores dreng er nu 5.5 måned gammel og får fuld flaske. De...

26. juni 2024 | Sygdom | 5 mdr.

Psykisk reaktion på vaccine?

Kære Helen Tak for dit uddybende svar ang. min søns søvnproblemer. Han sover...

21. juni 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Hvordan får baby jern nok?

Kære Helen Så vender jeg tilbage :) Vi har fået en efternøler her i...

18. juni 2024 | Udstyr | 6 mdr.

Tudkop - ja eller nej?

Hej Helen Tusind tak for dit svar omkring overgangen fra flaske til kop. Jeg...

17. juni 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Fra flaske til kop og spisetid

Kære Helen. Min søn er nu 6.5 mdr. gammel, og jeg kan ikke forstå, hvorfor...

Annonce

Viden om børn:

Babyslynge

En babyslynge er et klæde, som man på forskellig vis binder omkring sig. Oftes er der et spænde eller en ring i den ene ende. Når Slyngen bindes fremkommer en lomme, hvori baby ligger eller sidder.

Slyngens fordel er at den yder støtte til hele babys krop og hoved, både når dit barn ligger og sidder. Der er mulighed for at variere bærestilling, hvilket er godt, hvis barnet bæres ofte eller længere tid af gangen.

I en babyslynge kan du normalt bære din baby længe...

Læs mere i Babylex

Fødder

På grund af den trange plads i livmoderen, bliver mange børn født med indaddrejede fødder. Det kan være den ene fod eller begge. Små børn fødes også let hjulbenede. Det har ofte ingen betydning, og det retter sig efterhånden, som barnet bliver ældre. Nogle børn bliver født med klumpfod, også kaldet varusfod eller talipes equinovarus. Dette kræver speciel behandling.

Den sunde babyfod er bred og med en smal hæl. Barnet kan let sprede sine tæer. Alle børn er platfodet indtil...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tak for kampen i medierne mod ’skrig dig i søvn’ metoden. Den er godt nok sej!

Jeg videresendte dit indlæg fra din egen side til en kollega, som var grædefærdig af tvivl over om hun var en dum og dårlig mor, når hun bare blev ved med at gå ind til sin grædende søn om aftenen. Hun var simpelthen så lettet og følte sig så godt bakket op. Hun havde fået mange ’gode råd’ fra venner og familie, som også havde forsikret hende om at hun både forkælede barnet og gjorde det utrygt (?!?) med sin inkonsekvens og blødsødenhed.

Det er en vigtig, vigtig kamp du kæmper for at få spredt et væsentligt budskab!