Brev:
Dårlig søvn i vuggestuen
30. november 2023
Alder:
16 mdr.
Dårlig søvn i vuggestuen
Kære Helen
Lillebror har aldrig sovet særlig godt i vuggestuen. Han virker glad for at være der. Han har søde pædagoger, spiser fint, smiler og leger.
Hjemme sover han tit lur i sin barnevogn. Han elsker at blive sunget for og vugget, mens han døser hen. I vuggestuen sover de i små senge på gulvet med en blød kant, som de selv kan gå ud og ind ad.
Han har endnu ikke, heller ikke hjemme, sovet virkelig lange middagslure, hvilket han egentlig har brug for. Maks 1.5 timer.
Derfor sover han i weekenden stadig en formiddagslur i ca. 1.5 time og så igen en lur på ca. 1 time fra kl 14 +/-. Så er han i godt humør og falder meget let i søvn kl 19.30.
Han sover mange timer om natten, mellem 10.5 og 12 timer.
Problemet er, at de i vuggestuen tit ikke kan få ham til at sove formiddagslur, og så sover han fra ca. 12-13.30 derovre og er ved at gå op i limningen af træthed om aftenen, spiser dårligt og er sur, selvom vi putter ham kl 19, hvor han nærmest besvimer i sin seng.
På trods af at han er træt, når han kommer hjem i løbet af ugen (vi henter ham et sted mellem kl 15.30 og 16), er det svært at få ham til at tage en lille powernap om eftermiddagen, og når han tager en powernap, er han tit i det ondeste lune, når han vågner.
Jeg er lidt rådvild.
Gode råd er velkomne.
Kærlig hilsen
ML