Hvornår skal jeg stoppe med at amme og hjælp til egen seng

21. september 2023

Kategori:
Alder:
9 mdr.

Hvornår skal jeg stoppe med at amme og hjælp til egen seng

Hej Helen.

Vi har en dejlig dreng på 9 måneder, som er startet i dagpleje her først i september.

Han bliver derfor kun ammet en smule når jeg kommer hjem fra arbejde om eftermiddagen og så til putningen om aftenen. Natten er meget forskellig, men i gennemsnit ammer jeg 1-2 gange i løbet af natten, når han vågner og hvis han har svært ved at falde til ro igen. Ofte kan det dog afhjælpes med nærhed og en sut.

Mit spørgsmål vedrører hvornår man typisk udfaser amningen (HVIS ikke det sker helt naturligt i forbindelse med at jeg ammer så lidt).

Jeg havde hele tiden tænkt at jeg måske og om muligt gerne ville amme til omkring 1 år, men føler stadig at han er meget afhængig af amningen til putning og natten, men det låser jo mig en hel del. Især fordi vi oveni har en dreng, som ikke kan sove selv i tremmeseng og som kun kan sove, hvis jeg er ved siden af ham. Far duer heller ikke fordi det tit er amningen, som ...

Annonce

... gør at han finder ro til at sove videre.

Jeg lyder måske forkælet - for det er dejligt at amningen fungerer så godt! Men jeg trænger også snart til at far eller andre kan tage over og jeg kan have en aften - inde, som ude for mig selv, istedet for at ligge i halvmørket allerede kl. 19-20.00, hvor vi putter ham.

Vi har forsøgt af flere omgange at få ham over i egen seng (ved siden af os), men så snart vi forsøger at ligge ham bliver han meget ked af det. Både hvis det er inden han sover og når han sover tungt. Så vågner han dog efter 45 min. og er meget ked af det.

Så mit næste spørgsmål er også hvordan vi bedst får ham over i egen seng? Vi har godt putteritual i gang, som fungerer rigtig godt. Derudover får han formiddagslur og en lang middagslur i dagplejen og typisk ikke lur hjemme efter dagpleje medmindre han er meget træt og bliver puttet til nat omkring 19-19.30.

Glæder mig til at høre fra dig!

- K

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

11. juli 2024 | Udstyr | 10 mdr.

Gåstol til baby

Kære Helen Min dreng er 10 måneder og er begyndt at rejse sig ved møblerne -...

21. juni 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Hvordan får baby jern nok?

Kære Helen Så vender jeg tilbage :) Vi har fået en efternøler her i...

12. juni 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Klør næse non-stop. Symptomer på nye tænder?

Hej Helen. Jeg er ved at gå ud af mit gode skind! Min søn på knap 11...

15. maj 2024 | Kost og ernæring | 10 mdr.

Skære ned i erstatning, hvordan?

Kære Helen Jeg har en datter på 10,5 måneder, der har været fuldt...

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

Annonce

Viden om børn:

Vestibulærsans

Der er 3 sanser, som er fundamentet for barnets motoriske udvikling, og som er helt centrale for barnets evne til at bearbejde og bruge sine sanser og de sanseindtryk, som barnet møder i hverdagen: Det er vestibulærsansen, taktilsansen og den proprioceptive sans.

Vestibulærsansen registrerer hovedets bevægelser i forhold til tyngekraften, og den hjælper os med at finde ud af, hvad der er op og ned, når vi bevæger os. Dette sker via receptorer, som er beliggende i det indre øre....

Læs mere i Babylex

Klapvogn - køb af klapvogn

Når I vil købe en klapvogn, skal I overveje, hvad jeres behov er. Der findes mange forskellige modeller af klapvogne, som hver har deres fordele.

En klapvogn kan være praktisk, når I bevæger jer rundt i byen, eller tager feks. bus eller tog. En klapvogn er ofte let at manøvrerer rundt med, og den fylder ofte mindre end en barnevogn, hvilket kan gøre den praktisk i hverdagen. Samtidig kan mange klapvogne klappes sammen, så de f.eks. kan være med i bilen, hvis I f.eks. skal i ZOO...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Som saedvanligt: Tusind tak for dine dejlige raad og brugbare viden! Det er fantastisk at have dig

Mange hilsner
Camilla