Brev:
Hvornår skal jeg stoppe med at amme og hjælp til egen seng
21. september 2023
Alder:
9 mdr.
Hvornår skal jeg stoppe med at amme og hjælp til egen seng
Hej Helen.
Vi har en dejlig dreng på 9 måneder, som er startet i dagpleje her først i september.
Han bliver derfor kun ammet en smule når jeg kommer hjem fra arbejde om eftermiddagen og så til putningen om aftenen. Natten er meget forskellig, men i gennemsnit ammer jeg 1-2 gange i løbet af natten, når han vågner og hvis han har svært ved at falde til ro igen. Ofte kan det dog afhjælpes med nærhed og en sut.
Mit spørgsmål vedrører hvornår man typisk udfaser amningen (HVIS ikke det sker helt naturligt i forbindelse med at jeg ammer så lidt).
Jeg havde hele tiden tænkt at jeg måske og om muligt gerne ville amme til omkring 1 år, men føler stadig at han er meget afhængig af amningen til putning og natten, men det låser jo mig en hel del. Især fordi vi oveni har en dreng, som ikke kan sove selv i tremmeseng og som kun kan sove, hvis jeg er ved siden af ham. Far duer heller ikke fordi det tit er amningen, som gør at han finder ro til at sove videre.
Jeg lyder måske forkælet - for det er dejligt at amningen fungerer så godt! Men jeg trænger også snart til at far eller andre kan tage over og jeg kan have en aften - inde, som ude for mig selv, istedet for at ligge i halvmørket allerede kl. 19-20.00, hvor vi putter ham.
Vi har forsøgt af flere omgange at få ham over i egen seng (ved siden af os), men så snart vi forsøger at ligge ham bliver han meget ked af det. Både hvis det er inden han sover og når han sover tungt. Så vågner han dog efter 45 min. og er meget ked af det.
Så mit næste spørgsmål er også hvordan vi bedst får ham over i egen seng? Vi har godt putteritual i gang, som fungerer rigtig godt. Derudover får han formiddagslur og en lang middagslur i dagplejen og typisk ikke lur hjemme efter dagpleje medmindre han er meget træt og bliver puttet til nat omkring 19-19.30.
Glæder mig til at høre fra dig!
- K