Brev:
Drømme
10. maj 2023
Alder:
2 år, 10 mdr.
Drømme
Hej Helen,
Vi har haft stor glæde af dine bøger og svar til andre forældre på netsundhedsplejerske.dk under vores søns opvækst, og tænkte nu prøve at selv skrive til dig og spørge om din ekspertise.
Vores søn er nu 2 år 10 mån. Vi har altid set ham som et barn der sover godt. Begynde at sove igennem da han var 4 uger gammel, har altid sovet lange lure om dagen, sov som regel fint om natten. Efter han blev puttet og fald i søvn, sov han dybt og sov ofte resten af aftenen og natten. Selvfølgelig har han haft korte og længere perioder med dårlig søvn lige som alle andre børn, men som regel altid sovet godt. Han har altid sovet i egen seng, i starten inde i vores soveværelse og derefter på eget værelse. Han er en lille tornado når han sover så vi har opgivet at sove i den samme seng alle tre for længst…
For ca. 1 år siden, da han var 1 år 9 mån, begyndte han fra en dag til en anden, at drømme om natten. De første 2-3 måneder havde han night terror, hvor vores søn var ret uigenkendelig. Sparkede og slog, vi måtte ikke komme tæt på men heller ikke være for langt væk. Det eneste som hjælp ham at falde til ro igen, var hvis en af os lade os på en madras ved siden af ham så at han kunne høre at vi var der. Dette var ikke holdbart i særligt lang tid (altså madras på gulvet) så vi investerede ny seng til ham, hvor en af os kunne sove inde ved siden af ham.
Efter ca. 2-3 måneder overgik night terror ”drømmerne” til alm. drømme. Hvor han vågner og er ked af det, men er bevist og kan snakke. Han virker nogen gange bange da han vågner. Nogen gang sidder han bare op i sengen og snakker. Og disse drømme og dårlige nætter har derefter bare fortsæt og blevet ved. I starten finder man forklaringer ”Nu starter vuggestuen op igen efter ferien – det er bare en periode med dårlig søvn…”, ”Det er fordi han er syg – snart sover han som han plejer igen…” men nu har vi sovet inde ved ham i over 1 år.
Han vågner konsekvent 1,5-2 time efter han faldet i søvn, og derefter vågner han ca. hver 30-45 min, til en af os kommer ind og lægger sig ved siden af ham. Så er han utrolig tryghedssøgende og lægger sig klods op af os når vi sover ved siden af ham. Som tidligere skrevet, sov han stort set altid før det her startede, fra han blev puttet og resten af natten, alene på eget værelse.
I starten troede vi det evt. noget natlig bearbejdning grundet mange indtryk på en dag samt hans sproglige udvikling, som var grund til drømmerne. Han er langt fremme sprogligt sammenlignet med andre børn på hans alder, og taler desuden 2 sprog. Det skete meget med hans sproglige udvikling ca. samtidig som night terror startede. Ellers, er det ikke sket de store ændringer for ham, i denne periode. Vi har ikke flyttet, ikke skiftet vuggestue, han er ikke startet i børnehave endnu, ingen ny søskende, ikke fjernet ble.
Vi har desamme aftenrutiner som vi altid har haft. Vi har købt forskellige natlamper til ham, gjort hans værelse mere omhyggeligt, prøvet tyngdedyne uden succes. Han ser ikke skærm om aftenen, og ser generelt lidt skærm på en dag. Vi kontrollerer det han ser (primært MiniSjang på DR). Vi laver ofte gemmeleg i mørket inde i hans værelse med forskelige legetøjsdyr han skal finde med en lommelygte, for at vise at mørket ikke er farligt. Han elsker den leg og kunne lege den fra morgen til aften, så mørket virker ikke gøre ham bange.
Vi har selvfølgelig prøvet at snakke med ham om det, forklare at drømmerne ikke er farlige eller virkelige. I starten da vi spurgte ham om han drømmer sagde han bare ”ja”, og grad, men kunne ikke fortælle hvad han drømmer om. Den sidste tid har han dog (ved nogle tilfælde) fortalt om ret detaljerede drømme. Vi snakker om det om morgenen, prøver at tegne drømmerne og forklarer at drømmerne ikke er på rigtigt. Det er ikke nogen tydelig forbindelse mellem hans hverdag og de drømmer han fortæller om.
Min mand og jeg er efterhånd ret trætte af at kun få sove hver anden nat, og aldrig få lov at sove sammen mere…. Nu når det har stået på i så lang tid, tænker vi det er blevet en vane for ham at vi er inde hos ham om natten. Vi har prøvet at snakke med ham og få ham til at falde i søvn igen i sin egen seng og vi i vores, men det ender bare med utallige opvågninger og hysteri. Det ender altid med at vi giver op og at en af os lægger sig inde hos ham alligevel, så at vi alle kan få lov at sove lidt i hvert fald. Vi bor ret småt, og har desværre ikke mulighed for at stille en seng eller madras inde i vores soveværelse.
Vi vil gerne få ham til at kunne sove selv igen, eftersom han tidligere har gjort det, men vi vil selvfølgelig også være der for ham når han drømmer og er bange. Det er nok derfor vi er blevet ved i så lang tid, man vil jo gerne være der for sit barn når det er ked af det! Det som sidst måske skal nævnes, er at når han sover hos sin farmor og farfar, sover han hele natten lige som han gjorde tidligere, uden opvågninger.
Kan vi gøre noget for at mindske hans drømme og opvågninger om natten så vi alle sover bedre igen?
På forhånd tak
Karls mor og far.