Mor kan ikke putte - 15 mdr.

24. juli 2022

Kategori:
Alder:
15 mdr.

Mor kan ikke putte - 15 mdr.

Kære Helen

Først vil vi sige tusind tak for en fantastisk brevkasse, som vi meget ofte søger i!

Vi har en datter på godt 15 måneder (født 5,5 uger for tidligt, men har ikke kendte mén herefter - dog kom amning aldrig op at køre), som for det meste er glad og tilfreds, men som også har sin vilje og et stort temperament!

Mor var på barsel de første 9 måneder, hvorefter far var på barsel i 3 måneder. Kort efter starten på fars barsel har vores datter kun villet puttes af far (dvs. nu i et halvt år). Der har ind imellem været perioder, hvor mor har kunnet putte, men i lange perioder har det kun været far. Vores putteritual er følgende: Aftensmad, lidt legetid, bad eller bare bleskift og nattøj, godnatgrød og kig i en bog, tandbørstning og putning med godnatsang (vi sidder hos vores datter, indtil hun sover). Hvis mor lægger an til at starte på putteritualet, bliver vores datter meget ked af det, ulykkelig og til tider hysterisk - og dette fortsætter, enten indtil vores datter falder i søvn af ren udmattelse efter ...

Annonce

... at have grædt så meget, eller indtil at mor giver op undervejs, og far tager over. Det skal dog nævnes, at hvis far ikke er hjemme, er der ingen problemer med, at mor putter.

En sundhedsplejerske mente på et tidspunkt, at denne far-glæde skyldes, at far på et meget afgørende tidspunkt i vores datters liv blev den primære omsorgsperson, mens mor forsvandt (startede på arbejde igen). Tænker du også det?

Vi tænker, at vi har to muligheder:
1. At vi bestemmer, at det er mor, der putter trods modstanden.
2. At vi lader far putte hver aften, når han er hjemme.

I forhold til mulighed 1 frygter vi, at vores datter kobler dét at blive puttet af mor sammen med noget ubehageligt. Herudover er det jo hver aften en meget træls oplevelse for både mor og datter.

I forhold til mulighed 2 frygter vi, at hun bliver mere og mere bevidst om, at hun kan bestemme, hvem der skal putte hende, og vi tænker, at denne mulighed lidt er den nemme løsning.

Hvad kan vi gøre?

Med venlig hilsen
de bekymrede førstegangsforældre

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

15. februar 2024 | Sovevaner | 14 mdr.

Søvn 14 måneder

Hej Helen. Min dejlige søn på 14 måneder driver os til vanvid om natten....

2. februar 2024 | Kost og ernæring | 17 mdr.

Tynd mave?

Hej Helen. Vores datter på 17 måneder har ofte meget tynd afføring, og...

13. januar 2024 | Sovevaner | 15 mdr.

Tidlige morgener - 15 mdr.

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg håber du kan hjælpe et par...

2. januar 2024 | Kost og ernæring | 15 mdr.

Vitaminpiller til børn

Kære Helen Godt nytår :) Jeg har lige et par korte spørgsmål i dag....

Annonce

Viden om børn:

Strømper

Strømper skal passe til barnets fod og gerne være en lille smule længere.

Til de spæde børn, kan man købe frotté strømper som er dejligt bløde og med næsten ingen elastik og dermed ikke noget, som strammer.

Strømper kan være af uld, bomuld eller af et blandingsprodukt og det kan være en god idé at medtænke, hvad materiale du vælger at købe strømper i. Til børn der sveder meget, kan uld være en fordel. Det samme gælder om vinteren, hvis dit barn f.eks. skal have...

Læs mere i Babylex

Medicin til børn

Et lille barn må aldrig få medicin, uden at lægen har ordineret det. Børn skal have helt andre mængder end voksne og reagerer anderledes på visse produkter.

Har dit barn fået ordineret medicin, så er det vigtigt at følge lægens instruks. Er der f.eks. ordineret penicillin i 6 dage, så er det vigtigt, at du giver medicinen i 6 dage og ikke stopper efter 3 dage, fordi du synes, at barnet virker frisk og rask. Hvis du stopper for hurtigt, risikerer du, at sygdommen vender...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Selvfølgelig har jeg en tilknyttet kommunal sundhedsplejerske, men jeg er super glad for mit medlemskab hos NetSundhedsplejerkse.dk, da der dukker mange spørgsmål op i løbet ugen med en lille ny og jeg kan kun anbefale det.

Camilla Martin