Brev:
Mor kan ikke putte - 15 mdr.
24. juli 2022
Alder:
15 mdr.
Mor kan ikke putte - 15 mdr.
Kære Helen
Først vil vi sige tusind tak for en fantastisk brevkasse, som vi meget ofte søger i!
Vi har en datter på godt 15 måneder (født 5,5 uger for tidligt, men har ikke kendte mén herefter - dog kom amning aldrig op at køre), som for det meste er glad og tilfreds, men som også har sin vilje og et stort temperament!
Mor var på barsel de første 9 måneder, hvorefter far var på barsel i 3 måneder. Kort efter starten på fars barsel har vores datter kun villet puttes af far (dvs. nu i et halvt år). Der har ind imellem været perioder, hvor mor har kunnet putte, men i lange perioder har det kun været far. Vores putteritual er følgende: Aftensmad, lidt legetid, bad eller bare bleskift og nattøj, godnatgrød og kig i en bog, tandbørstning og putning med godnatsang (vi sidder hos vores datter, indtil hun sover). Hvis mor lægger an til at starte på putteritualet, bliver vores datter meget ked af det, ulykkelig og til tider hysterisk - og dette fortsætter, enten indtil vores datter falder i søvn af ren udmattelse efter at have grædt så meget, eller indtil at mor giver op undervejs, og far tager over. Det skal dog nævnes, at hvis far ikke er hjemme, er der ingen problemer med, at mor putter.
En sundhedsplejerske mente på et tidspunkt, at denne far-glæde skyldes, at far på et meget afgørende tidspunkt i vores datters liv blev den primære omsorgsperson, mens mor forsvandt (startede på arbejde igen). Tænker du også det?
Vi tænker, at vi har to muligheder:
1. At vi bestemmer, at det er mor, der putter trods modstanden.
2. At vi lader far putte hver aften, når han er hjemme.
I forhold til mulighed 1 frygter vi, at vores datter kobler dét at blive puttet af mor sammen med noget ubehageligt. Herudover er det jo hver aften en meget træls oplevelse for både mor og datter.
I forhold til mulighed 2 frygter vi, at hun bliver mere og mere bevidst om, at hun kan bestemme, hvem der skal putte hende, og vi tænker, at denne mulighed lidt er den nemme løsning.
Hvad kan vi gøre?
Med venlig hilsen
de bekymrede førstegangsforældre