Putning af 2 årig er virkelig svært

30. juni 2022

Kategori:
Alder:
2 år

Putning af 2 årig er virkelig svært

Hej Helen,

Jeg har længe gået og overvejet at skrive til dig og nu tænker jeg at tiden er kommet, da jeg efterhånden er så frustreret over putning at jeg ikke ved hvor jeg skal gøre af mig selv.

Vi har en datter på 2 år som er virkelig svær at putte., hvilket hun egentlig altid har været. Hun er født 5 uger for tidligt, hvilket jo ikke er meget men ved ikke om det stadig kan have haft noget at sige da hun var lille.

Da hun var spæd svævede hun meget med både arme og ben og havde derfor svært ved at finde ro og når hun endelig faldt i søvn sov hun 30-40 min. Dette har gjort at vi har vænnet hende -og os selv til at sidde inde ved hende til hun sover, hvilket jeg godt kan se nu nok har været en bjørnetjeneste, Jeg må indrømme at vi efterhånden synes at det er ved at være lidt opslidende, og jeg har helt ondt i maven når vi nærmer os puttets.

Det skal siges at når hun endelig sover så sover hun som regel rigtig fint, med ingen eller få opvågninger hvor hun ikke han finde sin sut eller bare skal lægges ned og aes lidt på kinden så sover hun igen.

- Hendes dag ser i grove træk således ud:

Vågner 5.30-5.45

- I vuggestuen sover hun gerne fra kl. 12 og så 2-3 timer.

- Vi spiser aftensmad kl.17.30 hvorefter hun gerne får et bad og derefter putter vi, ser lidt tegnefilm, læser en bog eller leger alt efter hvad energi niveauet ...

Annonce

... er til.

- 19.30 får hun børstet tænder og vi går ind og læser en bog og taler lidt med hende om hvad hun har lavet i løbet af dagen. Så slukker vi lyset og siger godnat.

Hun starter gerne med at lægge sig og putte med sin bamse og ligner en der er ved at falde i søvn men så begynder hun og vælte rundt, grine, rejse sig op og kaste med sutter og bamse.

Jeg synes at vi har prøvet lidt forskelligt men er i tvivl om vi har været vedholdende nok. Eks.: prøvet at folde tøj og finde tøj frem til dagen efter, gå ud af rummet og sige at “mor kommer lige om lidt, gå rundt og rydde lidt op og så lige stikke hovedet ind og gøre opmærksom på at jeg er der.

Men hun bliver for det meste helt ulykkelig. Så det ender med at en af os sidde hos hende indtil hun sover hvilket kan fra 30 min og op til over en time, oftets det sidste.

Indtil for en måned siden byttede vi efter 30 min. Hvilket en gang imellem kan gøre at hun falder i søvn, jeg tænker dog at dette muligvis ikke var den bedste ide, så dette stoppede vi med for en måneds tid siden. Derudover er vi for nogle måneder siden begyndt at lægge hende kl.19.30 i stedet for 19.00 uden effekt.

Jeg håber at du har nogle gode råd til hvad der muligvis kunne fungere for hende da jeg synds at det er ærgerligt at det er blevet en sur pligt i stedet for en hyggelig ting.

Venlig hilsen
Camilla

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Bedsteforældre | 2 år

Overnatte hos bedsteforældre

Kære Helen Ja - som overskriften lyder, så går mit spørgsmål på, hvor gamle...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

Annonce

Viden om børn:

Moderkage

Moderkagen forsynet barnet med næring, imens det ligger inde i livmoderen. Når fødslen er forbi, og navlestrengen er klippet over, så skal moderkagen fødes.

Hos nogle kvinder kommer den helt af sig selv, hos andre skal man presse lidt for at få den ud. Det kan ske, at moderkagen ikke kan komme ud på normal vis og derfor må kvinden bedøves, og den må fjernes af en læge. Bedøvelse er nødvendigt, for hvis kvinden var vågen, ville det gøre meget ondt.

Når moderkagen...

Læs mere i Babylex

Parforhold

Når I bliver forældre vil sammeholdet og de varme følelser mellem jer sandsynligvis blive styrket. I vil se hinanden på en anden måde, og det kan være meget berigende at se sin partner i den nye rolle som mor eller far. For mange føles det som en ny kærlighed, netop at se sin elskede sammen med det lille barn, det lille menneske man har skabt sammen.

Men det nye familieliv, hvor man pludselig ikke mere er et par, men er forældre kan også være svært og kan være skuffende. Måske er...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Allerførst vil jeg gerne sige dig tusind tak for dine hurtige og uddybende svar, og fordi du tog mine bekymringer alvorligt. Det var lige, hvad jeg havde brug for.

Mor til Agnethe 5 måneder