Brev:
Ny putterutine - 2 år, 3 mdr.
29. maj 2022
Alder:
2 år, 3 mdr.
Ny putterutine - 2 år, 3 mdr.
Hej Helen
Jeg beklager på forhånd over, at mit spørgsmål nok bliver lidt langt.
Jeg er begyndt at blive meget frustreret over vores putterutine om aftnenen, men jeg har svært ved at få den ændret.
Du får lige lidt forhistorie: vores datter har altid været noget tid om at falde i søvn, og vi har vugget hende i søvn i armene til hun var 1,5 år. Det gjorde vi fordi hun ikke kunne falde i søvn selv og det var det der virkede.
Efter hun blev 1,5 år ændrede rutinen sig til at vi ligger sammen med hende i vores seng og når hun så er faldet i søvn bære vi hende over i sin egen seng, som står ved siden af vores. Vi hører også beroligende musik imens og får en flaske med lidt vand.
Omkring jul opdagede vi hun havde væske på ørene og det fik vi væk ved at bruge næsespray. Det gjorde selvfølgelig hun hørte bedre og hun begyndte at blive rigtig bange når der kom lyde fra naboen osv. så derfor har vi ikke kunne få hende til at falde i søvn i sin egen seng. Hun har haft brug for at ligge tæt op af os. Nu er det blevet bedre og hun har vendet sig lidt til lydende men kan godt stadig blive en lille smule utryg.
Det jeg er frustreret over er at jeg er alene med hende hver anden uge og nogle gange også weekend hvor jeg derfor putter hende hver dag. Og jeg er bare rigtig træt af at ligge og kigge op i loftet i op til 2 timer hver aften. Når der er gået 30 minutter begynder hun ofte at være ved at falde i søvn men så pludselig åbner hun øjnene helt op og bliver frisk igen. Som om hun ikke vil overgive sig og kæmper for at holde sig vågen. Jeg forsøger at berolige hende med at ae, nogle gange synge, holde om hende, give hende lidt plads osv. men jeg føler bare vi har brug for en ny fast rutine.
Hun sover stadig middagslur. Der er hun også et stykke tid om at falde i søvn og nogle gange vil hun ikke sove når hun er hjemme. Men så er hun også rigtig træt om aftenen. Hun kan ikke undvære luren i vuggestuen. Jeg synes også hun kan virke irritabel om morgenen nogle gange som om hun ikke er kommet tidligt nok i seng. Men jeg kan ikke få hende til at sove før. Hun står op kl. 7-8 og sover kl. 21 om aftenen. Hun sover ca. 1,5 times middagslur.
Mit drømmescenarie ville være at hun kunne falde i søvn i sin egen seng (stadig ved siden af vores) mens jeg sad og læste for hende og holdte hende i hånden fx. Eller at jeg kunne putte hende i sengen og så gå lidt rundt og pusle med nogle ting lidt i nærheden mens hun faldt i søvn. Så jeg vil rigtig gerne at hun bliver tryg ved at falde i søvn i sin seng. Hun er også blevet tung at bære over når hun er faldet i søvn, så det kunne være rart hvis hun lå der fra start af. Jeg kan ikke lide at samsove fordi hun er faldet ned af sengen flere gange og vi sover mere uroligt når hun ligger oppe i vores seng.
Jeg håber meget du har nogle gode råd til os, så vi måske kan få noget motivation til at få ændret rutinen.
Med venlig hilsen
Den lidt frustrerede mor.