Ændring af rytme

8. december 2021

Kategori:
Alder:
2 mdr.

Ændring af rytme

Kære Helen

Jeg er andengangsforældre til en lille dreng på 11 uger. Han er født efter en ukompliceret graviditet og fødsel og vokser fint som han skal. Han er lidt en utilpas en, idet han har mange spændinger i kroppen som vi ser diverse faggrupper for. Ydermere har vi fornyligt fundet ud af at han har stramt tungebånd og kindbånd og at det måske har en del af skylden og måske også har haft noget at gøre med at amningen ikke fungerede denne gang. Udover ekstra gråd, så virker han til at udvikle sig fint socialt og motorisk kommer det lige så stille.

Vores "problem" er at han er noget af en natteravn (Det var storesøster også indtil vi fik det ændret og mor og far ville også være det hvis de ikke passede jobs). Han sover nogle fine lure i løbet af dagen, men han er meget sent klar til at gå i seng for natten. Og vi ved godt at børn egentlig går sent i seng, men det her er lige for sent for min smag.

Han vågner engang mellem 8:30 -9:30. Jeg har faktisk i et par uger haft en alarm til 8:20 for selv at komme op og som regel vågner han ved at jeg står op da han siden sidste flaske om morgene som regel sover videre i sengen med mig lidt. Nogle gange vågner han tidligere hvis jeg står op sammen med storesøster, som vågner mellem 6-7, men så er han træt igen i løbet af 30 minutter og så puttes igen

1. lur i barnevognen begynder et sted mellem 9:30-10:30 og her sover han mellem 1,5-2 timer. Han er nem at putte og nogle gange skal man måske lige ud én gang og hjælpe ham videre.

2. lur i barnevognen begynder et sted mellem 13-14 og her kan han godt sove 2-3 timer. Måske også lige ud og give ham sut igen eller rulle kort med vognen.

3. lur i barnevognen begynder mellem 17-18 og er som regel en 45 minutter, men enkelte gange tager han en "rigtig" lur.

4. lur indenfor, i vuggen begynder engang efter ...

Annonce

... 1,5 time han er kommet op fra 3. lur. Den er som regel 30 minutter. Han falder i søvn med sut og falder i søvn i vuggen efter at være blevet vugget træt. Nogle gange kommer han op fra luren, andre gange forsøger vi at "overbevise" ham om at det er nat og holder ham i vuggen eller går rundt med ham og vugger ham i armene. Det afhænger af hvor tæt på 23 vi er om det er muligt.

Det sker ofte at han vågner kl. 22 efter at have sovet i 30 minutter, og så går jeg rundt med ham i 2 timer på værelset, stadig svøbt og med dæmpet lys, og fortæller ham at det er nat. Nogle gange tager det ikke så lang tid. Andre nætter er det med voldsom gråd og utilfredshed.

Og så sover fra 23/24 til 8:30/9:30 afbrudt af 2-3 flasker.

Jeg vil tro at han når op på en 8 flasker i døgnet, vi forsøger at gøre det som tæt på at han skal sove. Men det tager meget lang tid for ham at spise fordi han også får det galt i halsen eller ikke kan få ordentlig fat om flasken med tungen, så får at han ikke skal falde i søvn inden han er mæt så sker det ofte i midten af vågenperioden. Han er som regel vågen mellem 1,5-2 timer mellem lurene. Dog kan han godt hurtig blive træt om morgenen efter vi er stået op og her er det mere 1-1,5 timer han er vågen

Vores datter sov også meget sent, men hun begyndte først på det da hun var omkring 5-6 måneder og havde en rytme med 3 lure, hvor der lige pludselig dukkede en 4. lur op. Det var ikke så svært at ændre på hendes fordi hun havde en rytme vi kendte og at jeg bare begyndte at tage hende op 15 minutter tidligere hver dag og så fulgte den "nye" rytme resten af dagen. Men jeg er usikker på om det er for tidligt at gøre noget for min søns rytme, om jeg bare skal lade ham helt styre det og så stå op med ham og lade ham lege der sent aften, for at kunne putte ham på ny. Hvad tænker du?

Hilsener herfra

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

7. januar 2024 | Kost og ernæring | 2 mdr.

Flaskegivning liggende

Hej Helen Rigtig godt nytår til dig og din familie! Nu er det blevet min tur...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

Annonce

Viden om børn:

Allergi børn

Børn fødes ikke med allergi, men alle børn kan få allergi, og det er vigtigt at forebygge allergi i hverdagen.

Allergi er ofte en arvelig sygdom, som tit knytter sig til astma, høfeber, børneeksem og fødevareallergi. Hvis forældre eller søskende har allergi eller har haft behandlingskrævende allergi, så vil risikoen for, at et nyt lille barn også får allergi være større. Men selvom I ikke har allergi i familien, vil der være 5-10% risiko for, at jeres barn udvikler allergi.

Læs mere i Babylex

Psykisk udvikling børn

Lige fra dit barn bliver født, er det aktivt kommunikerende. Det har brug for at blive taget op, holdt om, trøstet og beroliget, snakket med, kærtegnet osv.

Børn vil altid have brug for at blive set og hørt. De har brug for at vide, at de har en vigtig plads i familien, og at det er dejligt at være sammen med dem. Barnets psykiske udvikling skal støttes, fra barnet er nyfødt og hjælpeløst, og til det vokser op og gradvist bliver mere og mere selvstændigt.

I en...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Ja, så sætter jeg mig endelig ned og skriver et brev til dig :o)

Jeg har fulgt med i din fantastiske brevkasse fra før min datter, på snart 11 mdr, blev født og har tit kunne bruge et råd på vejen af dig, men det er som sagt først nu, at jeg får sat mig ned og skriver selv. Købte endda også din bog, selvom den (desværre) først udkom da min datter vist var ved at være en 4-5 måneder ;o) Ja, jeg betegner mig faktisk som lidt af en fan, he-he ;o)

Mange hilsner (og ja, jeg har altså også lyst til at give et knus) fra "Mor"