Svar: Ændring af rytme

8. december 2021

Kategori:
Alder:
2 mdr.

Hej med dig

Tak for dit brev, og dejligt at høre fra dig igen - og stort tillykke med at I har fået en lillebror, hvor er det bare dejligt! :)

Jeg anbefaler normalt ikke, at man begynder at vække børn om morgenen, før de er ca. 6 måneder gamle.. men samtidig anbefaler jeg dog også, at man hjælper sit barn med at få en rytme, som passer nogenlunde ind i familiens hverdag, og at vi fra starten hjælper vores børn til ikke at bytte rundt på nat og dag...

Og selvom I alle sammen er B-mennesker, der nyder at sove længe (og det forstår jeg godt), så er der dog grænser for, hvor sent I kan stå op - fordi netop stå op tidspunktet sætter rytmen for resten af dagen, og hos jer ender det med at jeres dreng faktisk ikke går til ro for natten, før klokken er 23-24 - og det er for sent for jer alle. Der er ingen tvivl om, at jeres dreng trives med sin rytme - men I skal jo også trives med det, og jeres hverdag skal fungere, og derfor er man nogle gange nødt til at lave lidt om på tingene.

Jeres dreng sover umiddelbart rigtig godt. Han sover ofte 4 lure dagligt fordelt således:
1. lur 1.5-2 timer, 2. lur 2-3 timer, 3. lur 45 minutter og 4. lur 30 minutter. Det giver sammenlagt 5-6 timers søvn i løbet af dagen. Hans samlede døgnbehov er ca. 15.5 times søvn og det betyder, at nattesøvnen vil vare ca. 10 timer. Det passer med, at han ofte sover fra kl 23 til 09... Har han sovet mere om dagen vil nattesøvnen være kortere - så han enten sover senere eller står lidt tidligere op og modsat - har han sove mindre om dagen vil nattesøvnen kunne være lidt længere. Men det forklarer fint, hvorfor han ofte ikke kan sove om aftenen, og hvorfor du er nødt til at gå rundt med ham, før han endelig overgiver sig til søvnen, og du også selv kan komme i seng.

Og løsningen er ...

Annonce

... - som du selv er opmærksom på - at stå tidligere op. Det tænker jeg godt du kan forsvare. Han sover jo rigtig fint og har umiddelbart ikke problemer med at få sit søvnbehov dækket. Det er ikke et spørgsmål om at fjerne søvn fra ham, men derimod handler det om at hjælpe ham til at sove på nogle tidspunkter, som gør at døgnet hænger bare lidt bedre sammen for jer. Og jeg tænker, at en løsning hos jer, et mål at arbejde hen imod kunne være at han sover 10 timer fra kl 22-08 og så stadig sover sine 5-6 timer i løbet af dagen - men fordelt på 3 lure. Så det, der er hans 4. lur nu, faktisk bliver hans puttetidspunkt for natten.

Jeg vil derfor anbefale, at du forsøger at starte dagen gradvist tidligere, så han vænnes til at komme op lidt før. Men det vil naturligt gøre, at du også selv er nødt til at stå tidligere op og starte dagen noget før. Det vil til gengæld også gøre, at du kan have lidt tid sammen med storesøster om morgenen, før lillebror vågner, hvilket også kan være guld værd for jer.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Det er naturligt begrænset, hvor meget du kan rykke ham, når han ikke er ældre, end han er, og hvis han bare er super træt, så er du naturligt nødt til at lade ham sove. Men som jeg læser dit brev og din beskrivelse, så vågner han faktisk nogle gange ved, at du selv står op om morgenen, og han vågner ofte også ved, at du begynder at rumstere rundt - og derfor tænker jeg, at I skal prøve at gøre det til en fast rutine, at dagene starter det tidligere - fordi det vil påvirke resten af døgnet :)

Jeg synes, det er et forsøg værd, og jeg synes godt det kan forsvares at lade dagen begynde omkring kl. 08, når han i øvrigt sover så fint, som han gør :)

Håber du kan bruge dette lidt videre, rigtig meget held og lykke og glæder mig til at følge jeres lille familie igen :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

Annonce

Viden om børn:

Gråd og børn

Når det lille barn græder, så fortæller dit barn dig, at det ikke har det ikke har det helt godt eller ikke er helt tilfreds med, hvad der foregår omkring det.

Det nyfødte barns gråd er meget ensartet, men forholdsvis hurtigt vil barnets gråd ændre sig og vil have forskellige nuancer. I takt med at barnet vokser, vil du lære at tolke barnets gråd og finde ud af, hvordan du skal handle i forhold til barnets behov.

Nogle gange vil det være svært at finde ud af,...

Læs mere i Babylex

Fed creme til børneeksem

Har dit barn børneeksem, er det vigtigt med en god hudpleje - og fedtcremer med en høj fedtprocent forebygger hudeksem. Hudpleje er vigtigt året rundt, men især i vinterperioden, hvor den kolde luft udtørrer huden ekstra meget, er det ekstra vigtigt med en god creme.

Til både behandling og forebyggelse af børneeksem, er det vigtigt at vælge fed creme fremfor lotion. En lotion indeholder meget vand og fordamper derfor hurtigt fra huden, og giver derfor ikke huden den nødvendige...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Min mand og jeg har så ofte talt om, at vi burde skrive til dig og fortælle, hvor fantastisk din brevkasse er.
Vi har aldrig selv skrevet til dig, men har fundet svar på så mange spørgsmål via dine svar til andre i lignende situationer.

Jeg beundrer dine evne til at formidle, og jeg elsker din tilgang til børn og forældre og alle de ting man sammen kommer igennem!
Dine svar stemmer så utrolig fint overens med præcis den måde, vi forsøger at være forældre på. Som førstegangs-forældre betyder det helt utrolig meget, at finde opbakning et sted man har tillid til og kan identificere sig med. Og det kan vi hos dig!

Det er så rart at have dine ord med i bagagen, hvis noget er svært eller andre synes, vi f.eks. burde skælde ud, når vores søn et par gange har haft det, du beskriver som fortvivlelses-anfald - er det så rart at kunne sige, at vi ikke er de eneste, der mener, det skal tackles helt anderledes.

Så kære Helen, tusind tak for dine altid inspirerende og varme svar - Tak for dig! Det er fantastisk at kunne søge råd og vejledning på alle tider af døgnet i din brevkasse!

De varmeste hilsner med ønsket om en rigtig god dag - uden tvivl også fra min mand.

Familien S