Min dreng er lidt for glad for at sove ude

4. december 2021

Kategori:
Alder:
3 mdr.

Min dreng er lidt for glad for at sove ude

Kære Helen

Min søn elsker ar sove ude - lidt for meget faktisk, hvilket leder mig til at par spørgsmål, som jeg håber du kan hjælpe med at besvare.

Min søn sover i sin lift om natten, som vi har stillet i en bedsidecrip ved siden af os. Det går rigtig fint med det. Han sover også i liften i barnevognen.

Problemet er at vi KUN kan få ham til at sove middagslurerne udenfor i barnevognen. Her sover han snildt to tre timer to gange om dagen. Selvfølgelig skal vi ind i mellem ud og sige et par beroligende ord og ind i mellem sover han med sut, som han ind i mellem lige skal have tilbage på plads, når han taber den, men nogen gange sover han også videre uden sut. Han sover bedst når vognen står stille. Egentlig ville jeg ønske vi kunne gå nogle ture, men så sover han kun 45 min, og for hans skyld går vi derfor sjældent.

De to første måneder ville han næsten kun sove i arme, så vi er naturligvis lykkelige over at have fået lidt frie arme, men dette er næsten for meget af det gode. Vi bor i byen og der er lidt trafikstøj (White noise) som jeg tænker hjælper med til søvnen, hvilket selvsagt ikke er indenfor. Jeg vil ikke ud i at skulle bruge en app med White noise for at få han til at sove indenfor - jeg sov selv glimrende i 1980`erne uden apps, så det må kunne lykkes :)

Det svinger en del hvornår han er klar til at stå op (han er egentlig ikke et morgenmenneske fornemmer jeg og er mere til put og hygge end motorisk øvelser.) Vi prøver altid at lægge ham omkring kl 19. Typisk står vi op/vågner mellem 0515 og kl 0630. Her får han mad og vi hygger lidt. Hvis jeg er heldig kan jeg ...

Annonce

... efter en times tid få ham til at sove en halv time videre indenfor, men egentlig vil han bare gerne sove videre og vi lægger ham derfor ud så snart vi kan - typisk ved 8 tiden.

Formiddags og eftermiddagstid sover han som nævnt udenfor, men er jo ikke altid vejret er til det og han skal jo også lære at sove lur inde, hvis vi er et sted hvor han ikke kan være ude. Så her kommer mine spørgsmål. Hvordan får vi ham til at sove inde?

Herudover. Jeg synes jeg har læst at små børn kun må ligge ude 2 timer ad gangen, hvis det er koldt? Men han kan godt tage 3 timer. Er det er problem så længe jeg holder øje med at han er varm. Tænker det måske kan være den kolde luft ned i lungerne.

Det er jo koldt ude nu, ( ofte på grænsen til dagsfrost) og vi klæder ham godt på (ulddragt, dyne, uldtæppe, barnevognsslag og stort uldtæppe over selvevognen samt naturligvis handsker og hue) og vognen står i læ på 3 sider. Jeg tjekker selvfølgelig at han er lun. Jeg tager ham altid ind hvis det bliver mørkt eller vi nærmer os 3 timer, men han vågner altid ulykkeligt, men jeg er jo også nød til at prøve at liste noget af hans varme tøj af, når han kommer ind.

Endelig. Hvordan får vi ham til at tage den 3 lur sidst på dagen? Det er aldrig lykkes, men vi prøver også altid inde, da det her er blevet for koldt og mørkt.

Sidste spm. Vi har købt et medicinsk garvet lammeskind til når han er klar til at rykke ud af liften for isolerings skyld. Skal vi lægge det under barnevognsmadrassen eller må han ligge direkte på det? Der synes at være lidt blandede holdninger til dette.

God weekend

Bedste hilsner
Christina

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

11. februar 2024 | Sovevaner | 4 mdr.

Forskellige putteritualer?

Hej Helen Jeg har et spørgsmål vedrørende putteritualer. Min dreng er 4...

31. januar 2024 | Kost og ernæring | 4 mdr.

Hvor meget mad og hvornår? - 4 mdr.

Hejsa Helen Så skriver jeg lige igen:) Min dreng får fuld flaske og er nu...

30. januar 2024 | Kost og ernæring | 4 mdr.

Kamillete til baby?

Hej Helen I følge vores sundhedsplejerske, så bør vi ikke give kamillete til...

Annonce

Viden om børn:

Cykelhjelm

Alle børn bør bruge cykelhjem, når de cykler. Det gælder både når de cykler selv og når de sidder i cykelstol, i en ladcykel eller i en cykelanhænger.

Vælg en godkendt hjelm. Det vil sige en hjelm med et CE-mærke og godkendelsesnummeret EN 1078.

Derudover så skal hjelmen sidde rigtigt og det gør den når den dækker panden og sidder så stramt, at den ikke kan skubbes tilbage i nakken. I de fleste hjelme sidder skumgummipuder, som hjælper til at justere størrelsen, så...

Læs mere i Babylex

Rosiner

Børn under 3 år må gerne spise rosiner, men ikke i ubegrænsede mængder. Det anbefales at børn under 3 år max spiser 50 gram rosiner om ugen.

Rosiner indeholder en svampegift, som hedder Ochratoksin A. Dette tåler barnet kun i meget små mængder. Det er det totale indtag over en længere periode der betyder noget. Derfor sker der ikke noget ved, hvis barnet spiser mange rosiner en dag og i dagene derefter ikke spiser rosiner.

Svampegiften findes også i økologiske...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak ... endelig én der kan give præcise råd og som ved hvad du taler om. Tusind tak.

Venlig hilsen Mette, førstegangs mor