Brev:
Døgnrytme efterlyses
27. juli 2021
Alder:
3 mdr.
Døgnrytme efterlyses
Kære Helen
Tak for en dejlig brevkasse, som jeg har brugt meget igennem årene, ved at læse de gode svar du er kommet med igennem tiderne. Nu blev det så min tur til at stille et spørgsmål.
Min yngste datter er i dag 3 måneder gammel, og jeg føler at alt sejler med hensyn til hendes søvn i løbet af dagen. Det påvirker mig rigtig negativt rent mentalt, for jeg føler mig lidt som en fiasko fordi jeg ikke kan “regne hende ud” som jeg følte jeg kunne med min store datter som nu er 7.
Vores yngste har godt styr på dag og nat, og sover godt om natten med korte opvågninger kun for at spise. Jeg ammer hende ca 2 gange hver nat, nogle gange med en lille ekstra tår halvanden time inden hun vågner.
Det er lurene i løbet af dagen den er gal med. De fleste dage sover hun højst 30-45 minutter af gangen hvilket gør at hun enten er meget frustreret og overtræt når hun skal til brystet, eller “sove-spiser” så amningerne tager meget lang tid og hun ikke rigtig får spist sig mæt. Hun er ikke svær at få til at sove, men vågner som om der var stillet et vækkeur til 30 minutter og vil ikke falde i søvn igen, selvom hun bliver vugget/kørt i barnevogn/holdt i hånden/bouncet i slyngevuggen.
Indimellem er der gode dage, hvor hun får sovet halvanden time, nogle gange helt op imod to, to en halv time. Så hun kan godt - jeg føler bare jeg gør et eller andet galt når omstændighederne for de lange lure af en eller anden grund ikke er der.
En “dårlig” dag ser således ud, i catider
8: vågner og bliver ammet. Er tit ikke super interesseret i at spise, men meget glad og “snakkesalig”. lidt leg og hygge
9:15/9:30 virker træt og tvær og bliver lagt til første lur i sin egen seng, falder hurtigt i søvn
10:00 plingvågen. Amning, og leg og hygge
11:00 virker træt igen, bliver puttet i sin lift hvor hun ofte falder i søvn inden hun er kommet ned i barnevognen. Barnevognstur
11:30 vågner i barnevognen og ligger bare stille og kigger. Sådan kan hun ligge i en hel time uden at falde i søvn igen.
13:00 hjemme igen, amning, hygge, leg
14:15/30 virker igen super træt og bliver enten puttet i egen seng eller endnu en barnevognstur.
16:00 amning igen da hun er vågnet, hvis hun vil tage brystet. Tit er hun på dette tidspunkt så død frustreret at jeg må pumpe ud og give hende flaske.
17-18 lur i bæresele.
Herefter er hun død frustreret og vil ikke have bryst, det er som om hun slet ikke har tålmodighed til brystet. Hun “bider på” og sutter et par gange, og spytter det ud igen. Så jeg pumper ud og min mand giver flaske. Herfra forsøger vi at holde hende i godt humør med et karbad eller et brusebad med mor eller far, men det er en konstant kamp mod nedsmeltning. Hun er super frustreret på dette tidspunkt. Hun bliver puttet med en flaske med MME som hun får mellem 19/19:30 alt efter hvor død frustreret hun er. Flasken har fungeret rigtig godt tidligere, da hun ellers klyngeammede i 2-3 timer inden godnat, og det gik meget ud over mit mentale overskud.
Nogle gange har vi held med at hun falder i søvn til natten her, men ofte tager hun bare en powernap og vågner igen efter 30 minutter - og så går resten af aftenen med at få hende til at sove.
Når hun endelig sover, tager hun 5 timer i streg, amning, 3 timer mere, amning og ofte en ekstra amning efter halvanden time (dén er jeg træt af!) og så vågner hun ved 8-tiden.
De “gode” dage sover hun også fire lure, men af en bedre længde, og så er det svært at justere aftenritualet.
Jeg håber du kan komme med lidt input til hvor jeg kan “tage fat” henne. Aftnerne er ikke særlig hyggelige, især ikke for vores store pige, da det fylder meget at lillesøster er så frustreret. Og jeg synes dagene er hårde når jeg konstant prøver at “komme efter” søvnunderskuddet.
De bedste hilsner
Molly