Svar: Døgnrytme efterlyses
27. juli 2021
Alder:
3 mdr.
Kære Molly
Tak for dit brev, og stort tillykke med den lille pige :) Dejligt at høre, at du har fulgt med på sidelinjen og har haft glæde af de svar, jeg har givet andre - velkommen til :)
Når jeg ser jeres nuværende dagsrytme, så slår det mig, at du ofte ammer, når jeres datter vågner - og ikke før hun skal sove. Og det første jeg vil foreslå dig, er faktisk at lave om på dette, så du forsøger at skabe en rytme, hvor mælk (bryst eller flaske) indgår som en fast del af hendes putteritual og ikke som nu, gives når hun har sovet...
Du fortæller, at hun ofte vågner og bliver ammet kl 08, hvor hun ikke er super interesseret, og derfor vil jeg anbefale, at du simpelthen springer amningen over her. I stedet står I op, starter dagen, skifter ble, snakker, pludrer osv., og før hun så puttes til sin første lur - så ammes hun. På den måde kan du fra morgenstunden få vendt den nuværende rytme.
Det vil sige, at mit forslag til en dagsplan, lavet ud fra dine nuværende tider, ser således ud:
Tidlig morgen 06-06.30: Ammes og sover lidt videre, indtil dagen så begynder omkring kl. 08, hvor I står op, skifter ble, pludrer, hygger, leger...
Formiddag 9-9.30: Ammes og puttes til første lur, må gerne som nu puttes i egen seng.
Vågner og I leger, hygger, tumler, pludrer...
Frokost 11.30-12: Ammes og puttes derefter til middagslur - puttes som nu i barnevognen :) Det er rigtig dejligt også for dig at komme ud, så udnyt endelig det - og vågner hun og ligger og kikker, så fred være med det - hun får koblet af, og du må tro på, at hvis hun er træt, så giver du hende muligheden for at sove :)
Hjemme kan I lege, tumle, hygge osv.
Eftermiddag 15: Ammes og puttes til dagens 3. lur - som nu i barnevogn eller seng, hvad I fornemmer virker bedst.
Vågner, og I leger, synger, tumler, hygger
Aften 17.30-18: Ammes og har sandsynligvis behov for en ekstra kort lur her. Jeg vil anbefale, at du forsøger at lægge dig med hende i dobbeltsengen her og på den måde ammer hende i søvn. Det vil være en god måde at hjælpe hende med at koble fra og finde roen. Du skal naturligvis sikre dig, at det er sikkerhedsmæssigt forsvarligt og hun ikke kan trille ned af din seng - er det sikkert for hende, så kan du trække dig væk og lade hende ligge, og du kan så spise aftensmad sammen med far og storesøster. I kan også vælge at lade far give flaske her, hvor han på samme måde kan gå afsides med hende og hjælpe hende til at koble fra og få en ekstra kort lur.
Vågner, er aktiv, I bruger tid sammen som familie....
Ammes og/eller flaske og puttes til natten, måske omkring kl 21. Det afhænger af, hvornår hun er stået op af dagens korte aftenlur...
Sen aften/først på natten: Ammes eller flaske og sover videre
Nat: Ammes og sover videre...
Jeg tænker umiddelbart, at det hos jer vil gøre en stor forskel, hvis du kan begynde at ændre rytmen, sådan at lillesøster får mælk som en fast del af sit putteritual. Derudover tænker jeg, at du skal forsøge at sige til dig selv, at hun har en okay måde at dække sit behov for søvn på - det gennemsnitlige søvnbehov er 15 timer i døgnet, og som jeg læser din beskrivelse, så sover lillepigen ofte en god lang nattesøvn, når hun først er faldet i søvn. Hvis hun nogle gange sover op til 12 timer om natten, så er der naturligt kun 3 timer at gøre godt med i løbet af dagen, og hvis dette skal fordeles ud på 3-4 lure, så kan dagslurene naturligt ikke være særligt lange :)
Du beskriver også en pige, som lyder til at trives rigtig godt, og som er igang med en sund og fin udvikling. Hun lyder ikke til at mangle noget. Det er også super godt, at I har besluttet, at far skal give flaske - det er prisværdigt, at du nogle gange malker ud, det er også helt okay, at far giver MME. Den frihed som flasken giver dig, og det bånd far og datter får mulighed for også at danne er guld værd, så ha det godt med det :)
Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre, og jeg glæder mig til at følge jeres lille familie lidt videre :)
Rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske