Svar: Døgnrytme efterlyses

27. juli 2021

Kategori:
Alder:
3 mdr.

Kære Molly

Tak for dit brev, og stort tillykke med den lille pige :) Dejligt at høre, at du har fulgt med på sidelinjen og har haft glæde af de svar, jeg har givet andre - velkommen til :)

Når jeg ser jeres nuværende dagsrytme, så slår det mig, at du ofte ammer, når jeres datter vågner - og ikke før hun skal sove. Og det første jeg vil foreslå dig, er faktisk at lave om på dette, så du forsøger at skabe en rytme, hvor mælk (bryst eller flaske) indgår som en fast del af hendes putteritual og ikke som nu, gives når hun har sovet...

Du fortæller, at hun ofte vågner og bliver ammet kl 08, hvor hun ikke er super interesseret, og derfor vil jeg anbefale, at du simpelthen springer amningen over her. I stedet står I op, starter dagen, skifter ble, snakker, pludrer osv., og før hun så puttes til sin første lur - så ammes hun. På den måde kan du fra morgenstunden få vendt den nuværende rytme.

Det vil sige, at mit forslag til en dagsplan, lavet ud fra dine nuværende tider, ser således ud:

Tidlig morgen 06-06.30: Ammes og sover lidt videre, indtil dagen så begynder omkring kl. 08, hvor I står op, skifter ble, pludrer, hygger, leger...

Formiddag 9-9.30: Ammes og puttes til første lur, må gerne som nu puttes i egen seng.

Vågner og I leger, hygger, tumler, pludrer...

Frokost 11.30-12: Ammes og puttes derefter til middagslur - puttes som nu i barnevognen :) Det er rigtig dejligt også for dig at komme ud, så udnyt endelig det - og vågner hun og ligger og kikker, så fred være med det - hun får koblet af, og du må tro på, at hvis hun er træt, så giver du hende muligheden for at sove :)

Hjemme kan I lege, tumle, hygge osv.

Eftermiddag 15: Ammes og puttes til dagens 3. lur - som nu i barnevogn eller seng, hvad I fornemmer virker bedst.

Vågner, og I leger, synger, tumler, hygger

Aften 17.30-18: Ammes og har sandsynligvis behov for en ekstra kort lur her. Jeg vil anbefale, at du forsøger at lægge dig med hende i dobbeltsengen her og på den måde ammer hende i søvn. Det vil ...

Annonce

... være en god måde at hjælpe hende med at koble fra og finde roen. Du skal naturligvis sikre dig, at det er sikkerhedsmæssigt forsvarligt og hun ikke kan trille ned af din seng - er det sikkert for hende, så kan du trække dig væk og lade hende ligge, og du kan så spise aftensmad sammen med far og storesøster. I kan også vælge at lade far give flaske her, hvor han på samme måde kan gå afsides med hende og hjælpe hende til at koble fra og få en ekstra kort lur.

Vågner, er aktiv, I bruger tid sammen som familie....

Ammes og/eller flaske og puttes til natten, måske omkring kl 21. Det afhænger af, hvornår hun er stået op af dagens korte aftenlur...

Sen aften/først på natten: Ammes eller flaske og sover videre

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Nat: Ammes og sover videre...

Jeg tænker umiddelbart, at det hos jer vil gøre en stor forskel, hvis du kan begynde at ændre rytmen, sådan at lillesøster får mælk som en fast del af sit putteritual. Derudover tænker jeg, at du skal forsøge at sige til dig selv, at hun har en okay måde at dække sit behov for søvn på - det gennemsnitlige søvnbehov er 15 timer i døgnet, og som jeg læser din beskrivelse, så sover lillepigen ofte en god lang nattesøvn, når hun først er faldet i søvn. Hvis hun nogle gange sover op til 12 timer om natten, så er der naturligt kun 3 timer at gøre godt med i løbet af dagen, og hvis dette skal fordeles ud på 3-4 lure, så kan dagslurene naturligt ikke være særligt lange :)

Du beskriver også en pige, som lyder til at trives rigtig godt, og som er igang med en sund og fin udvikling. Hun lyder ikke til at mangle noget. Det er også super godt, at I har besluttet, at far skal give flaske - det er prisværdigt, at du nogle gange malker ud, det er også helt okay, at far giver MME. Den frihed som flasken giver dig, og det bånd far og datter får mulighed for også at danne er guld værd, så ha det godt med det :)

Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre, og jeg glæder mig til at følge jeres lille familie lidt videre :)

Rigtig meget held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

14. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Søvnbehov og fordeling

Hej Helen Jeg har en søn på 5 måneder, som næsten altid har haft en rigtig...

12. marts 2024 | Sovevaner | 8 mdr.

Lære at sove uden bryst

Kære Helen Jeg skriver til dig med en bekymring i forbindelse med at jeg...

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

Annonce

Viden om børn:

Rygning

Når mødre ryger passerer nikotin og andre giftige stoffer fra tobakken over til barnet via modermælken. Derfør bør kvinder der ammer ikke ryge.

Passiv rygning er farligt. Det er vigtigt at det lille barn ikke udsættes for tobaksrøg. Det er vigtigt at begge forældre er bevidst om at have et ansvar i forhold til at beskytte barnet mod tobaksrøg. Vokser et barn op i et hjem, hvor den ene eller begge forældre ryger, har barnet stor risiko for at få mellemørebetændelse og udvikle...

Læs mere i Babylex

Lægeundersøgelser baby og børn

I Danmark er det fastlagt ved lov, at alle børn skal tilbydes forebyggende helbredsundersøgelser ved egen læge. Det anbefales at bestille tid hos lægen, når barnet er henholdsvis 5 uger, 3 mdr., 5 mdr., 1 år, 15 mdr., 2 år, 3 år, 4 år, 5 år og 12 år.

Undersøgelserne indeholder også vaccinationer og en samtale med lægen, hvor I taler om barnets trivsel, og om barnet udvikler sig som forventet. Lægen vil måle og veje barnet og her se, om barnet følger sin vækstkurve. Barnets...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak for dit svar sidst. Jeg sprang ned og købte din bog "Sådan får du dit barn til at sove!" Den har virkelig hjulpet mig på rette vej. Det er en fantastisk bog.

Jeg kan virkelig mærke et meget større overskud ved at have forstået, at min søn bare mangler den tryghed i at være tæt på mig og mærke de vuggende bevægelser. Det hang mig langt ud af halsen før bare at tænke på det var puttetid. Nu glæder jeg mig faktisk, ved tanken om at min søn jo elsker at lægge i mine arme og putte, og at jeg kan lægge ham fra mig UDEN han sover, og han bare falder i søvn :)

Elias har trods kolik aldrig haft en nat hvor han ikke har sovet, så det gik lige op for mig at de søvnproblemer jeg troede han havde, slet ikke er så slemme. Hvis der da overhovedet er et problem!

Hilsen mor til Elias, 4 måneder.