Død træt inden lur - overgangsfase eller?

24. april 2021

Kategori:
Alder:
8 mdr.

Død træt inden lur - overgangsfase eller?

Hej Helen

Nu er vores piger snart 9måneder, lige nu 8,5måned. Og vi begynder at have lidt udfordringer med deres lure.

Pigerne vågner ofte kl 5 ish, der bliver De lagt over til mig i sengen og vi sover til kl 6. Jeg prøver ihærdigt at få dem til at sove til 6:30 tidligst da det fungere bedst for rytmen igennem dagen. Men nu er det jo dem der bestemmer, og kl 6 er det nye normale herhjemme, hehe.

Vi er på 2 lure i løbet af dagen. Da den 3lur ikke fungere. Når vi har forsøgt os med en 3.lur, resultere det i 2 børn der ikke vil sove til natten. Vi har ikke noget imod at putte senere til natten, men pigerne bliver helt overtrætte og kede af det uanset om vi putter som vi plejer eller venter til senere. Så den 3.lur har vi skippet, da den bare ikke vil fungere længere.

Men nu er det begyndt at bliver svært med deres 1.lur, da de ofte vågner kl 6, og derfor er deres første lur kl.9/9:30 bliver for sent og skaber en dårlig situation for pigerne. De er trætte allerede kl 8/8:30, og der er ofte gråd og store tåre, især fra vores ene datter når vi spiser formiddags snack, hun er bare træt og kan ikke rigtig overskue noget, på tros af hun er meget glad for mad. Og begge piger falder ofte i søvn når de får deres flaske.

Det har givet stof til eftertanke, hvad vi ellers kan gøre for at hjælpe dem, så det bliver en god oplevelse.

Udfordringen er jo, at hvis vi putter dem tidligere, har vi balladen senenere. For så vil deres 2.lur jo også ligger tidligere, også bliver den sidste del af dagen pludselig meget lang for pigerne, da den allerede nu, ikke skulle være længere for at det kammer over. Især fordi De ofte er svære at få til at sove mere end 35min om eftermiddagen, det er altid en fifhty/fifhty om deres lur bliver 35min eller 1/1,5time.

Og hvis vi tilbyder en 3.lur, på tros af en foregående kort lur, ændre det desværre ikke på dagens slut resultat, det gøre det altid bare værre. Det kræver over en halv time af få dem til at sove, og sover Max 30min, og de er stadigvæk trætte og ked. Så ja, 3luren er dum her.

Hmm, vi kan ikke finde ud af hvordan vi skal gribe det an. Der er udfordrende at ramme plet, når deres lur om eftermiddagen er kort.

Det har nu stået på i nogle måneder at deres eftermiddagslur er svær, og 35min er åbentbart bliver en fast “ven” vi må kæmpe lidt med. Håber bare det er en fase, desværre en lang en.
Desperat spørg ...

Annonce

... jeg, “det er bare en fase ik?” ;-)

Men nu er de jo begyndt at vågne tidligere på morgen og bliver hurtigere trætte, hvad gør det ekstra svær at holde dem tilfredse og ikke for trætte i løbet af dagen, nu når en 3lur heller ikke duer.

Ville det give mening at putte pigerne tidligere om formiddagen, også tage skraldet sidst på dagen? Måske over en periode det vil gøre de sover mere end de famøse 35min om eftermiddagen, ja hvad ved jeg.

Eller er det en overgangsfase som De lige skal vende sig til, og vi må bare hænge i og i “tidsplane” og bare give ekstra kærlighed når det er lidt hårdt for dem i løbet af dagen - det er jo selvfølgelig kun kortvarigt de er trætte og kede op til en lur, resten af tiden er de i glade, sjove, i fuld fart og ude på ballade. Måske derfor de pludselige bliver hurtigere trætte?

Men måske de har nogle opmuntrende ord atvdet bare er en fase eller fif til hvordan vi kunne prøve at gribe det an.

Vores rytme i øjeblikket:
Kl.6 ish vågner pigerne, og vi ligger og morgenhygger 15-20min i sengen sammen.

Kl.7/7:30 serveres morgen grød og vand af kop.

Kl. 8:45/9:00 en 1/2 dl frugtmos og lidt frugt til hånden og vand af kop.
*igang med at trappe flaske ud, og vil erstatte med en 1/2bolle i stedet når når vi er ude af den om 3ugers tid.

Senest Kl. 9:15ish flaske MME (lige gået ned på 120ml)

Kl. 9:30 Puttes til lur - sover ofte 2timer her.

Kl. 12:00 Frokost af feks.
1skive bondebrød med pålæg
eller 1/2skive og noget grønssagsmos eller grønt til hånden.
Og vand af kop.

Kl. 14:00 flaske MME 210ml
Kl. 14:30 Puttes til lur - sover alt fra 35min til 1,5time. Dette er deres dårligste lur, og kræver ofte en del hjælp over de 35min.

Kl.16 eller 16:30 eftermiddags snack - 1/2dl grød med frugt på toppen og lidt grønssags håndsnack, eller 1/2bolle og lidt grønssags håndsnack.
Og vand af kop.
*dette måltid er ofte svært at nå, og ofte bliver kl 16:30, da tiden løber fra os pga udfordringer med deres eftermiddagslur.
*Tillægs spørgsmål: Kan måltiderne ligge for tæt, eller er det fint nok som her?

Kl. 18:00 Aftensmad - feks.
Grønssagsmos, ris/kartoffel/pasta og kød eller fiskebolle.
Eller boller i karry/kødsovs, eller andet i den dur.

Kl. 19:15 Godnat flaske MME 210ml og puttes efter - sove oftes omkring kl 20:00.
Sover til næste morgen, uden at få flere flasker.

Med venlig hilsen
Nora & Ellas forældre

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

Annonce

Viden om børn:

Søvn

Børn sover ikke som os voksne, og søvnen og måden barnet sover på, ændrer sig lidt hele tiden. I nogle periode vil børn naturligt sove dårligere end i andre perioder - det sker især, når barnet udvikler sig rigtig meget både motorisk og mentalt, ligesom børn der starter i daginstitution, er syge eller måske får en ny lillebror eller lillesøster, naturligt også sover dårligt i disse perioder.

Jeg bliver tit spurgt: "Hvad gør jeg galt?" eller "Hvordan skal jeg præcist gøre for at...

Læs mere i Babylex

Hår - babys hårpragt

Nogle børn fødes med stor hårpragt og andre kun med små dun. Håret kan variere både i tykkelse, længde og farve.

Selvom barnet fødes med meget hår, er der ingen garanti for, at håret bliver på hovedet. De fleste børn vil i 3-4 mdr´s alderen miste meget af deres hår, både fordi de ligger meget ned, men også fordi de hår, som er udviklet, da barnet lå i moderens mave, ofte tabes på en gang.

De nye hår, som vokser frem, er ofte tynde og fine i forhold til det hår, som...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for de altid fine og uddybende svar. De giver os ro på :)

Tak, fra en mor til 2