Aftenuro - 4 mdr.

27. februar 2021

Kategori:
Alder:
4 mdr.

Aftenuro - 4 mdr.

Hej Helen

Vi oplever lidt udfordringer/uro om aftenen med vores dejlige søn på 4 måneder.

Vores dag ser typisk sådan ud:
Vågner ca kl. 7-7.30
Skiftes
Leger/pludre
Ammes
Lur kl. 9. Sover til ca kl. 10.00
Skiftes
Leger/pludre
Ammes
Lur kl. 12. Sover til ca kl. 13.30-14.
Skiftes
Leger/pludre
Ammes
Lur kl. 16. Sover til 16.30
Herfra begynder vores “ulvetime”/aftenuro.

Han er meget svær at gøre tilfreds fra 16.30 til vi begynder at putte ved 19-tiden.
Han virker for urolig til leg men han vil heller ikke sidde/ligge hos os. Vi har også forsøgt med bad mm. Han småklynker og er sur det meste af tiden og vi forsøger selvfølgelig at gøre ham mest muligt tilpas, så godt vi kan. Han vil ikke amme hos mig i disse timer (han afviser brystet ved at løfte sig væk), så derfor bliver han tilbudt flaske allerede kl. 18, som han tager imod og det giver lidt ro på.

Derefter begynder vi så vidt muligt på vores putteritualer med natdragt, massage på puslebordet og forsøge at lægge ham i hans tremmeseng, mens jeg synger den samme sang for ham hver aften ...

Annonce

... men jeg holder hånden på hans krop. Nogle gange virker det og han falder i søvn, andre gange smågræder og vi må ind i stuen sammen igen. indtil han virker klar/træt nok.

Enkelte aftener er det kamret over hvor han ender ud og gråd og skrig i 10 min indtil han falder i søvn mens vi hopper på yogabolden med ham og trøster ham.
Når han er faldet i søvn imellem kl. 19-20 vågner han typisk en halv time efter, hvor jeg ammer han og han falder i søvn ved brystet og så sover han fint hele natten, hvor jeg er oppe og amme hver 2-3 time. Han sover derfor ca. 11-12 timer om natten.

Hvordan kan vi gøre tiden fra 16:30 til kl. 19 til en hyggeligere familietid for at afslutte dagen bedst muligt? Skal vi give flaske kl. 18 og igen kl. 19? Jeg ville ønske jeg kunne amme ham som en del af putteritualet men det er svært når han ikke vil brystet i disse timer men tager imod flasken.

Det skal siges han tager rigtig fint på, jeg ammer som sagt og så får han 100-150 ml erstatning i aftenflasken. Om dagen er han for det meste i godt humør.

Glæder mig til at høre fra dig.

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

Annonce

Viden om børn:

Jordemoder

En jordemoder er uddannet til at hjælpe gravide, fødende og nye familier. Når du bliver gravid, så skal du i første omgang kontakte din læge. Lægen vil herefter automatisk sørge for at give besked til dit fødested, og dermed en jordemoder, som så vil indkalde dig til undersøgelse.

Som gravid er du, så vidt det er muligt, tilknyttet een jordemoder i hele graviditetsforløbet. Du (og din partner) vil blive kaldt til samtale og undersøgelser løbende gennem hele graviditeten, og I...

Læs mere i Babylex

Rød numse

De fleste børn får ind imellem en rød numse fordi urin og afføring irriterer huden. Nogle børn mere end andre.

For at forebygge rød numse, er det vigtigt at skifte bleen tit og brug af salver og cremer bør altid holdes på et minimum. Lad barnets hud lufttørre og brug kun mild sæbe, når der er afføring ellers vil rent vand de fleste gange være nok.

Tør numsen grundigt også i folderne og brug f.eks. en føntørrer til at lufttørre huden med, men pas på den ikke bliver...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Tusind tak for dit svar sidste gang med søvn-fase-skift-problemer. Tænk engang - det virker! Og nu har vi bøvlet i en hel måned med en træt lille pige, så det er bare så skønt at kunne lulle hende i søvn på en god måde. Plus - at du skrev det med perronen og sovetoget.

Tak,
fra forældrene til pige på 6 måneder