Brev:
Aftenuro - 4 mdr.
27. februar 2021
Alder:
4 mdr.
Aftenuro - 4 mdr.
Hej Helen
Vi oplever lidt udfordringer/uro om aftenen med vores dejlige søn på 4 måneder.
Vores dag ser typisk sådan ud:
Vågner ca kl. 7-7.30
Skiftes
Leger/pludre
Ammes
Lur kl. 9. Sover til ca kl. 10.00
Skiftes
Leger/pludre
Ammes
Lur kl. 12. Sover til ca kl. 13.30-14.
Skiftes
Leger/pludre
Ammes
Lur kl. 16. Sover til 16.30
Herfra begynder vores “ulvetime”/aftenuro.
Han er meget svær at gøre tilfreds fra 16.30 til vi begynder at putte ved 19-tiden.
Han virker for urolig til leg men han vil heller ikke sidde/ligge hos os. Vi har også forsøgt med bad mm. Han småklynker og er sur det meste af tiden og vi forsøger selvfølgelig at gøre ham mest muligt tilpas, så godt vi kan. Han vil ikke amme hos mig i disse timer (han afviser brystet ved at løfte sig væk), så derfor bliver han tilbudt flaske allerede kl. 18, som han tager imod og det giver lidt ro på.
Derefter begynder vi så vidt muligt på vores putteritualer med natdragt, massage på puslebordet og forsøge at lægge ham i hans tremmeseng, mens jeg synger den samme sang for ham hver aften men jeg holder hånden på hans krop. Nogle gange virker det og han falder i søvn, andre gange smågræder og vi må ind i stuen sammen igen. indtil han virker klar/træt nok.
Enkelte aftener er det kamret over hvor han ender ud og gråd og skrig i 10 min indtil han falder i søvn mens vi hopper på yogabolden med ham og trøster ham.
Når han er faldet i søvn imellem kl. 19-20 vågner han typisk en halv time efter, hvor jeg ammer han og han falder i søvn ved brystet og så sover han fint hele natten, hvor jeg er oppe og amme hver 2-3 time. Han sover derfor ca. 11-12 timer om natten.
Hvordan kan vi gøre tiden fra 16:30 til kl. 19 til en hyggeligere familietid for at afslutte dagen bedst muligt? Skal vi give flaske kl. 18 og igen kl. 19? Jeg ville ønske jeg kunne amme ham som en del af putteritualet men det er svært når han ikke vil brystet i disse timer men tager imod flasken.
Det skal siges han tager rigtig fint på, jeg ammer som sagt og så får han 100-150 ml erstatning i aftenflasken. Om dagen er han for det meste i godt humør.
Glæder mig til at høre fra dig.