Svar: Aftenuro - 4 mdr.
27. februar 2021
Alder:
4 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev og fine beskrivelse :)
Det lyder som en meget fin og helt alderssvarende rytme I har og samlet set, får jeres dreng også den mængde søvn, som han behøver. Når I oplever at den sidste del af eftermiddagen og aftenen bliver så urolig og jeres dreng så grædende, så tænker jeg, at det hænger sammen med, at han på den ene side er træt og har brug for at sove - men på den anden side i kraft af sin alder, faktisk ikke rigtig er parat til at sove på det tidspunkt.
Rigtig mange børn vil i 4 måneders alderen have en sen rytme, og vil gå sent i seng. Det er ikke unormalt, at de tager en lur i løbet af aftenen f.eks. mellem 18-19, og så sover de første til natten omkring kl 22. Ofte har de en rytme, hvor de sover ca. 5 timer i løbet af dagen og 10 timer om natten. Jeres dreng har en rytme, hvor han sover en længere nattesøvn og kortere om dagen, og det gør naturligt, at han har brug for at komme tidligere i seng om aftenen - men måske er han ikke helt parat til det - hvis I forstår, hvad jeg mener - og derfor går han lidt i protestgråd...
Mit forslag vil derfor være, at I forsøger at forlænge hans 3. lur lidt, så han ikke kun tager en ½ time der, men måske kan sove en time eller halvanden - og derefter kan han så være vågen, gladere og have mere overskud om aftenen og så gå lidt senere til ro for natten.
Hvis du fornemmer, at han sover længere på en flaske, så kan han evt. få en flaske der. Han kan evt. også blive ammet og puttes og når han så vågner op, blive tilbudt en flaske og derefter sove videre igen...
Det kan også være en mulighed, at du lægger dig med ham og ammer ham liggende i sengen og bliver liggende hos ham - og når han så efter ½ time viser tegn på at ville vågne op, så ammer du ham igen og holder ham på den måde sovende.
Det kan også være en mulighed at putte ham i barnevognen og trille ham en tur sidst på dagen for på den måde at se, om I kan holde ham sovende i lidt længere tid...
Det er helt okay, at du giver ham flaske, som en del af hans putteritual, og det er også helt okay at give ham to flasker, hvis du fornemmer, at det vil være med til at køre ham træt og gøre at han så falder omkuld og dermed i søvn. I må gerne bruge flasken på denne måde netop fordi han så får koblet fra og får sovet og aftenerne bliver mere roligt og der vil være mindre gråd :)
Det er super flot, at du har ammet ham til 4 måneders alderen - og det er rigtig dejligt, at han faktisk også vil tage imod en flaske. Der er bestemt fordele ved også at give flaske og det er super, at han lige nu faktisk kan begge dele. Det skal du være glad for og også stolt af faktisk lykkes for dig! Og husk på, at jeres dreng jo faktisk trives og udvikler sig i rigtig god retning - og han er om dagen for det meste i rigtig godt humør, det er "kun" sidst på dagen, at han lige nu kan blive rigtigt ked af det. I gør det godt:)
Rigtig meget held og lykke - håber ovenstående hjælper lidt videre på vej :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske