Svar: Aftenuro - 4 mdr.

27. februar 2021

Kategori:
Alder:
4 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Hej med dig

Tak for dit brev og fine beskrivelse :)

Det lyder som en meget fin og helt alderssvarende rytme I har og samlet set, får jeres dreng også den mængde søvn, som han behøver. Når I oplever at den sidste del af eftermiddagen og aftenen bliver så urolig og jeres dreng så grædende, så tænker jeg, at det hænger sammen med, at han på den ene side er træt og har brug for at sove - men på den anden side i kraft af sin alder, faktisk ikke rigtig er parat til at sove på det tidspunkt.

Rigtig mange børn vil i 4 måneders alderen have en sen rytme, og vil gå sent i seng. Det er ikke unormalt, at de tager en lur i løbet af aftenen f.eks. mellem 18-19, og så sover de første til natten omkring kl 22. Ofte har de en rytme, hvor de sover ca. 5 timer i løbet af dagen og 10 timer om natten. Jeres dreng har en rytme, hvor han sover en længere nattesøvn og kortere om dagen, og det gør naturligt, at han har brug for at komme tidligere i seng om aftenen - men måske er han ikke helt parat til det - hvis I forstår, hvad jeg mener - og derfor går han lidt i protestgråd...

Mit forslag vil derfor være, at I forsøger at forlænge hans 3. lur lidt, så han ikke kun tager en ½ time der, men måske kan sove en time eller halvanden - og derefter kan han så være vågen, gladere og have mere overskud om aftenen og så gå lidt senere til ro for natten.

Hvis du fornemmer, at han sover længere på en flaske, så kan han evt. få en flaske der. Han kan evt. også blive ammet og ...

Annonce

... puttes og når han så vågner op, blive tilbudt en flaske og derefter sove videre igen...

Det kan også være en mulighed, at du lægger dig med ham og ammer ham liggende i sengen og bliver liggende hos ham - og når han så efter ½ time viser tegn på at ville vågne op, så ammer du ham igen og holder ham på den måde sovende.

Det kan også være en mulighed at putte ham i barnevognen og trille ham en tur sidst på dagen for på den måde at se, om I kan holde ham sovende i lidt længere tid...

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Det er helt okay, at du giver ham flaske, som en del af hans putteritual, og det er også helt okay at give ham to flasker, hvis du fornemmer, at det vil være med til at køre ham træt og gøre at han så falder omkuld og dermed i søvn. I må gerne bruge flasken på denne måde netop fordi han så får koblet fra og får sovet og aftenerne bliver mere roligt og der vil være mindre gråd :)

Det er super flot, at du har ammet ham til 4 måneders alderen - og det er rigtig dejligt, at han faktisk også vil tage imod en flaske. Der er bestemt fordele ved også at give flaske og det er super, at han lige nu faktisk kan begge dele. Det skal du være glad for og også stolt af faktisk lykkes for dig! Og husk på, at jeres dreng jo faktisk trives og udvikler sig i rigtig god retning - og han er om dagen for det meste i rigtig godt humør, det er "kun" sidst på dagen, at han lige nu kan blive rigtigt ked af det. I gør det godt:)

Rigtig meget held og lykke - håber ovenstående hjælper lidt videre på vej :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Putning - 11 mdr.

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

Annonce

Viden om børn:

Brystpumpe

En brystpumpe er en pumpe, som kan stimulere til mælkedannelse og som kan malke mælk ud af kvindens bryst.

Der findes både manuelle og elektriske brystpumper og hvilken type pumpe du bør vælge, afhænger helt af dit behov for udmalkning.

Den manuelle brystpumpe vil ofte være god, hvis man som kvinde ammer og kun en gang imellem - f.eks. i forbindelse med en enkelt tur i byen - har brug for at malke overskydende mælk ud. Det er altså en pumpe der fint kan bruges,...

Læs mere i Babylex

Navle

Hos det nyfødte barn sidder stadig en rest fra navlestrengen, som vil falde af, af sig selv, når barnet er mellem ca. 5 dage og tre uger gammelt. Det er normalt at det kan bløde fra navlen i denne periode og det kan også lugte fra navlen, da det er en forrådningsproces der sker.

Du skal være opmærksom på at navlen ikke begynder at lugte for meget, da det kan være tegn på infektion. Hvis navlen lugter gennem barnets tøj, er det for meget. Hvis der er rødme omkring navlen, kan...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Ja, så sætter jeg mig endelig ned og skriver et brev til dig :o)

Jeg har fulgt med i din fantastiske brevkasse fra før min datter, på snart 11 mdr, blev født og har tit kunne bruge et råd på vejen af dig, men det er som sagt først nu, at jeg får sat mig ned og skriver selv. Købte endda også din bog, selvom den (desværre) først udkom da min datter vist var ved at være en 4-5 måneder ;o) Ja, jeg betegner mig faktisk som lidt af en fan, he-he ;o)

Mange hilsner (og ja, jeg har altså også lyst til at give et knus) fra "Mor"