Brev:
2 årig er vågen flere timer hver nat
15. februar 2021
Alder:
23 mdr.
2 årig er vågen flere timer hver nat
Kære Helen
Vi er efterhånden utroligt tyndslidte og har desperat brug for din hjælp.
Vi har en helt fantastisk pige på næsten 2 år lad os kalde hende A. Hun er altid glad og har altid ligget meget gennemsnitligt mht sin udvikling - altså kravle, gå, første ord osv.
Dog er vi så uheldige at hun nu i et halvt år særligt har været vågen hver nat. Siden hun blev født har vi kun sovet igennem en håndfuld gange men for et halvt års tid siden gik det helt galt.
A vågnede op og var vågen i timesvis hver eneste nat. Der var intet rigtigt mønster i tidspunktet hun vågnede på eller om vi havde gjort det ene eller det andet i putte ritualet, som derudover er meget fast og følger en formular du nok vil genkende.
Efter aftensmad får hun et bad så læser vi eller tegner, så får hun en skål tykmælk med rugbrød og noget vand og så er det i seng ved 19.30 tiden.
Her består vores putteritual af at læse en pixi bog eller to og så slukke natlyset, med en hånd på maven falder hun i søvn. Far er ligeså god som mor, her er der ingen forskelsbehandling.
For et halvt år siden boede vi i en mindre lejlighed så hun sov på værelse med os men i egen seng som stod op ad vores. I løbet af natten som hun vågnede kom hun over i vores seng, hvor hun så bare lå vågen i, ja ofte op til 4 timer.
Vi er for to måneders tid flyttet til noget større og håbede at ved at kunne lægge hende på hendes eget værelse ville det hjælpe men ak nu er det blot pendulfart til hende soveværelse, hvor en af os efterhånden fast sover på gulvet - altså i de der 3 timer det bliver til om morgnen. Nu føles det dog som om der er komme mere rutine i det da det ofte begynder på samme tidspunkt kl 01.15.
For at tilføje en morsomhed er hun begyndt at råbe rigtig meget fordi vi er i to forskellige rum nu men også selvom man ligger på madressen lige ved siden af hende, endda også når man holder hende i hånden. Hun er sjældent ked, men råber gerne de ord, hun har lært i ugens løb.
Vi skriver fordi vi har prøvet alt og vi har brug for at høre nogen sige at det har de hørt om før. Vi er villige til at prøve alt men vi har nok brug for en drejebog for vi er meget i tvivl om alt efterhånden.
Så fx. når hun begynder at ligge og snakke derinde - skal man så reagere, og hvordan? Og hvad så når hun begynder at råbe? Hvornår skal man gå ind og trøste? Hun er efterhånden også ligeglad med en hånd på maven eller at holde os i hånden hun ligger alligevel og råber og er vågen.
Vi arbejder hårdt på at gøre hende uafhængig af vores berøring og er meget opmærksomme på at prøve at vænne hende af med dette men lige for tiden er der bare intet af det der virker alligevel så vi tænker ikke det er særlig relevant.
Det skal forresten lige nævnes at vi ALDRIG har været aktive om natten når hun var vågen. Altså vi har aldrig tændt lyset, eller stået tidligt op eller givet hende mad og drikke eller noget andet der kunne opfattes som en gulerod. Vi har tværtimod spillet døde som vi plejer at kalde det. Men vi er ved at være brugt op og jeg kan mærke at jeg er begyndt at råbe lidt tilbage engang imellem hvilket jeg ved ikke hjælper. Så al hjælp vil vi være glade for.
Det er jo klart at vi er utroligt trætte og har svært ved at fungere eller være barmhjertige overfor hinanden os forældre, begge med fuldtidsjobs osv men hvad der ligger os endnu mere på sinde er at hun jo altså heller ikke får de timers søvn som et barn burde have og at dette jo ikke er nogen måde at leve sit liv på for hende heller.
Vi har forresten læst din gode bog om søvn, så vi er med på det fysiologisk aspekt af søvn men med et barn der trodser al logik så kunne vi ikke bruge dens gode øvelser på præcis vores tilfælde.
Vi håber meget du kan hjælpe os, på forhånd mange tak.
Venligst
Sam