Svar: 2 årig er vågen flere timer hver nat
15. februar 2021
Alder:
23 mdr.
Kære Sam
Tak for dit brev og velkommen til - og tak for den fine beskrivelse af jeres datter og alle jeres tanker :) Jeg vil naturligvis gerne give jer lidt tanker retur.
Det er hele dagens rytme, som spiller ind på nattens forløb - og ligesom I har nogle helt faste rutiner for putningen om aftenen, så er det vigtigt, at I om dagen også forsøger at skabe en helt fast rytme.
Vi har alle det der kaldes en cirkadisk rytme. Det er den cyklus vi har, det er vores indre ur. Den cirkadiske rytme styres af mange ting, og den følger ofte et bestemt mønster. Niveauet af hormoner er f.eks. forskelligt alt efter tidspunktet på døgnet, vores kropstemperatur varierer over døgnets 24 timer, hvornår vi går på toilettet følger også et bestemt mønster, og det samme gør vores appetit, blodtryk osv. Det er altså ikke tilfældigt hvornår vi føler os trætte, udhvilede, sultne osv. Og jeres datter har af en eller anden grund en rytme, hvor hun har lært at være vågen om natten - og I skal derfor hjælpe hende til en rytme, hvor hun i stedet lærer at sove om natten.
Det gør I ved at holde fast i en bestemt rytme om dagen - det vil sige, at hun skal op til samme tid hver dag uanset om det er hverdag eller weekend, hun skal sove middagslur til samme tid hver dag, hun skal være aktiv, lege osv. til samme tid, hun skal spise sine måltider til samme tid - alt sammen fordi hendes indre ur så vil begynde at indstille sig på dette og hun naturligt vil begynde at føle sig træt og have behov for at sove, når det er tid til at sove....
Det gennemsnitlige søvnbehov for børn på 2 år er 13 timer i døgnet, og de fleste børn trives godt med en middagslur på 1.5-2 timer. Jeres datter puttes ofte kl 19.30 og det betyder, at hendes dag bør starte senest kl 6.30-7. Det betyder igen, at I skal vække hende om morgenen, selvom hun har været vågen om natten.
Det vil være rigtig godt, at hendes middagslur ligger mellem 12-14 og også her er I nødt til at vække hende. Det er ikke om dagen, at hun skal sove længere eller have sin manglende søvn - det er om natten. Som udgangspunkt skal man ikke vække børn, de vil naturligt falde i søvn og sove, når de har brug for det - og vågne friske og veludhvilede, når de har fået den søvn, som de har behov for. Men jeres datter har ikke en velfungerende rytme - det kan godt være, at det fungerer for hende at ligge vågen om natten, men det fungere ikke for jer, og det fungerer ikke for jeres datter på sigt, hvis hun ikke får sin nattesøvn. Og I er derfor nødt til at vække hende om dagen, I er nødt til at skabe en helt fast dagsrytme for at få hendes indre ur passet ind i den rytme, som både hun og I på sigt vil trives med.
I skal sige til jer selv, at når I vækker hende om morgenen og fra middagsluren, så gør I det ikke for at tage søvn fra hende, men I gør det for at hjælpe hende til at sove om natten, som naturligt er mere hensigtsmæssigt for hende. Og det betyder også, at I skal kunne arbejde med vuggestuen eller dagplejen om det. Det går altså ikke, at de lader hende sove i 3-4 timer midt på dagen, selvom hun naturligt er træt og viser behov for det - for det er om natten, at hun skal sove nu... Der er altid undtagelser til regler - og jeres datter er undtagelsen, og det er for at hjælpe hende :)
Det er også vigtigt, at hun ikke powernapper om eftermiddagen. Når børn har en længere vågenperiode om natten, så skyldes det ofte, at de tager en lille ekstra lur sidst på dagen f.eks. når hun bliver hentet i vuggestue/dagpleje. Hun falder lige lidt hen i bilen eller på cyklen - og den søvn "æder" så af nattesøvnen. Derfor er det vigtigt, at hendes dagslur også sikrer, at hun ikke behøver powernappe sidst på dagen...
Det tager ofte rigtig lang tid at få en rytme ændret - det kan sagtens tage 5-6 uger og det er vigtigt, at I i den periode holder fast i rytmen uanset hvad dag på ugen det er, og hvad der generelt skal ske. Samtidig er det en forudsætning for at få skabt ændringer, at hun ikke pludselig bliver syg, at I skal flytte eller andet undervejs. Og rytmen ser således ud:
Vækkes 6.30-07 kærligt og omsorgsfuldt, kommer op, sidder lidt på skødet og hjælpes til at få øjne, så dagen kan begynde...
Morgen 7-7.30: Havregrød, havregryn med mælk, vand eller letmælk af en kop.
Formiddag 9-9.30: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt og bær, vand af kop.
Frokost 11.30-12: Rugbrød med forskelligt pålæg eller tilbydes varm mad til frokost - der gives kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta, brød. Vand af kop.
Puttes til middagslur - og sover mellem 12-14 - det vil sige, at hun vækkes senest kl 14, når hun har sovet 1.5-2 timer til middag...
Eftermiddag 15: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt, tykmælk med rugbrødsdrys eller lignende. Vand af kop.
Før aftensmad - tilbydes lidt grøntsager og lignende ei hånden at gumle på imens aftensmaden gøres klar.
Aften 17.30-18: Familiemad, almindelige børnevenlige retter med kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta, sovs. Vand eller letmælk af kop.
Kommer i bad, frotteres godt med håndklædet, gøres klar til natten. I læser eller tegner som nu.
Tilbydes godnatmåltid - grød, havregryn, et stykke rugbrød med rester fra aftensmaden, banan eller tykmælk som nu. Vand. Får børstet tænder...
Puttes ca. 19.30-20 som nu med en pixibog eller to ...
Det er som sagt vigtigt, at I holder fast i dagsrytmen dag efter dag efter dag efter... Og samarbejder med vuggestuen eller dagplejer omkring det, så jeres datter hjælpes til en rytme, der giver hende den søvn, som hun naturligt har behov for - på tidspunkter, som er naturlige og som kan fungere for hende og for jer.
Det er super fint, at I putter hende med beroligende hænder, det hjælper hende og hun falder hurtigt i søvn om aftenen på denne måde, men stille og roligt vil det være rigtig godt, hvis I kan vænne hende til at falde i søvn med et alternativ - det kan være en bamse, en slaskedukke, en putteklud - f.eks. en aflagt t-shirt af jeres, som hun kender og forbinder med enten mor eller far. Det er vigtigt at bruge denne nye substitut hele dagen igennem, så den følger med i vuggestuen/dagplejen, er der når I kører i bil, når hun er i sin barnevogn, når I sidder på sofaen og hygger, når hun er træt, ked af det.. bamse eller putteklud er der som en fast ven, en fast følgesvend, der naturligt på sigt tager over behovet for mors eller fars hænder.
Det er også en god idé, at I øver mindre håndspålæggelse, når I sidder og læser pixibøger for hende. I kan f.eks. godt sige "du skal lige slippe min hånd, så jeg kan bladre" og dermed læse videre. Hvis hun vil have historie, så er hun altså nødt til at ligge ned i sin seng, og slippe jer for at hun kan se billeder, og I kan læse videre - og derefter vil hun naturligt gerne have jeres hånd igen, men stille og roligt så kan bamse eller putteklud tage over og behovet for jeres hånd bliver mindre. Der går længere tid imellem, at hånden er nødt til at være der.
Jeg håber at ovenstående tanker og dagsplan hjælper jer videre - rigtig meget held og lykke med projekt "ændre søvnrytme" :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske