Brev:
Gråd ved putning i barnevogn
20. januar 2021
Alder:
7 mdr.
Gråd ved putning i barnevogn
Kære Helen
Nu skriver jeg igen, i håb om flere gode råd og sparring :)
Min datter har altid været ret muggen, når hun skal have overtøj på, og når hun bliver lagt i barnevognen, men den sidste periode er det bare taget til. Hun er træt, men i fint humør, når jeg finder overtøjet frem, men så snart jeg nærmer mig hende med det, så bliver hun sur og meget ked af det. Hun stopper så snart jeg enten lægger hende ved brystet, eller tager hende op på armen for at gå ud til barnevognen (hun får ikke bryst inden formiddagsluren mere). Så snart hun kan mærke, at jeg vil lægge hende ned i barnevognen, så begynder hun at skrige/græde igen. Nogle gange meget voldsomt. Det hjælper kun, at jeg går med hende, det er ikke nok bare at skubbe barnevognen frem og tilbage mere. Det kan tage alt fra 5 minutter til 30 minutter at få hende til at falde i søvn, hor der både er meget gråd og gab involveret. Når først hun sover, så sover hun rigtig fint i barnevognen, og jeg behøves ikke røre den, før hun skal op igen – hun sover ca. 3,5 time fordelt over to lure (og ca 10-11 timer om natten).
Jeg har indtil for nylig haft en god periode, hvor jeg kunne amme hende og lægge hende ned, uden hun vågnede helt op, men bare registrerede, at hun blev lagt. Det ændrede sig pludseligt fra den ene dag til den anden, hvor hun nu konsekvent vågner, når jeg lægger hende til hendes middagslur. Jeg kunne førhen også nøjes med at skubbe barnevognen frem og tilbage, hvis hun lige skulle have hjælp til at falde i søvn (især efter at have benyttet dit trick med at stå stille, når hun var stille, og kun skubbe, når hun blev ked 😊).
Jeg har forsøgt at give hende overtøjet på forskellige steder, både siddende og liggende, men med samme resultat. I barnevognen har jeg også prøvet at have kalechen helt nede til at starte med, så hun kan kigge ud, men med samme resultat.
Har du et forslag til, hvad jeg kan prøve at gøre for, at hun bliver mere rolig ifm. hendes to dagslure?
Mange hilsner herfra