Svar: Gråd ved putning i barnevogn

20. januar 2021

Kategori:
Alder:
7 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Hej med dig

Tak for dit brev og fine beskrivelse af jeres datter og alle dine tanker :)

Det lyder for mig som om, at jeres datter er en meget opmærksom og aktiv pige, så når du finder overtøjet frem, så fornemmer hun, at det er tid til at skulle sove og dermed tid til at skulle koble fra, finde roen og lukke øjnene, og det har hun bestemt ikke lyst til, for hun vil bare rigtig gerne opleve og følge med. Derfor græder og protesterer hun, men hun er naturligt træt, så når hun endelig falder i søvn, så sover hun godt.

Det er derfor vigtigt, at du holder fast i, at hun stadig skal have sine to lure dagligt og det lyder helt perfekt med ca. 3.5 times søvn i løbet af dagen fordelt på to lure og 10-11 timers nattesøvn. Det er rigtig fint.

Det er også rigtig godt, at du forsøger at holde fast i rutine med barnevognen, så hun finder ud af, at det er lige så okay at falde i søvn i den, som at sove i den. Det vil være dejligt ofr jer fremadrettet, at hun er vant til at sove i sin vogn, så det er helt okay at du bibeholder den rytme :)

Jeg tænker derudover, at det vil være rigtig godt at anerkende hendes lyst til at opleve og mærke verden, hendes lyst ...

Annonce

... til at følge med. Du skriver, at du har forsøgt at lægge barnevognskalechen ned, men at det ikke har gjort nogen forskel - og jeg tænker, at det er den vej du skal. Jeg vil dog foreslå dig, at du i stedet sætter jeres datter op og triller en tur, når det er tid til at sove. Start med at amme hende, så hun er mæt og mere roligt. Giv hende overtøjet på, også selvom hun protesterer og sæt hende så op i barnevognen, når I triller af sted. Det vil sige, at du skal bruge hejse ryglænet i barnevognen, hvis du har et sådan og hvis barnevognen ikke er udstyret med det, så køb en rygstøtte beregnet til barnevognen eller en barnevognspude.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Lad hende sidde og mærke vinden i ansigtet, kikke på dig og opleve verden som I triller forbi. Og læg hende først ned, når hun tydeligt er parat til at sove. På den måde tænker jeg, at du kan vænne hende til at barnevognen er okay også at falde i søvn i - og i takt med ,at hun begynder at finde ud af at det faktisk er meget hyggeligt, så vil hun måske også begynde at acceptere øvertøjet mere, fordi det der kommer jo efter netop er noget hyggeligt og rart.

Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre, rigtig meget held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

14. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Søvnbehov og fordeling

Hej Helen Jeg har en søn på 5 måneder, som næsten altid har haft en rigtig...

Annonce

Viden om børn:

Seng

Mange babyer har ikke brug for tremmeseng i begyndelsen, da sengen vil være for stor og dermed for utryg for barnet. I begyndelsen kan man derfor stille liften i tremmesengen, hvis man ønsker at barnet skal sove i sengen der.

Et barn vil ofte kunne bruge tremmesengen til det er ca 2.5-3 år gammelt og det er vigtigt at vælge en god seng. Her er lidt overvejelser og gode råd:

- Vælg en seng, som måler ca 110 cm x 55 cm. Den størrelse passer til de fleste børn indtil...

Læs mere i Babylex

Rabarber

Rabarber er velegnede til grød, kompot, suppe og marmelade. Hvis I ofte bruger rabarber i madlavningen, er det en god idé at tilsætte 'Nonoxal' (kalkchlorid) under kogning.

Dette forhindrer at saften i rabarber reagerer med kroppens kalk, som bl.a. giver ubehagelige reaktioner på tænderne.

Rabarber er bedst tidligt i sæsonen fra april og indtil omkring Skt. Hans. Rabarber indeholder små mængder oxalsyre, og i højsommeren stiger mængden af oxalsyre i stilkene. Hvis...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Det går rigtig fint med Emilie, hun er blevet supergod til at sove i barnevognen og sover nu 2 lure om dagen på ca. 2-3 timer, så det er skønt - tak for dit forrige råd :o)

Hilsen Emilies forældre