Svar: Gråd ved putning i barnevogn
20. januar 2021
Alder:
7 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev og fine beskrivelse af jeres datter og alle dine tanker :)
Det lyder for mig som om, at jeres datter er en meget opmærksom og aktiv pige, så når du finder overtøjet frem, så fornemmer hun, at det er tid til at skulle sove og dermed tid til at skulle koble fra, finde roen og lukke øjnene, og det har hun bestemt ikke lyst til, for hun vil bare rigtig gerne opleve og følge med. Derfor græder og protesterer hun, men hun er naturligt træt, så når hun endelig falder i søvn, så sover hun godt.
Det er derfor vigtigt, at du holder fast i, at hun stadig skal have sine to lure dagligt og det lyder helt perfekt med ca. 3.5 times søvn i løbet af dagen fordelt på to lure og 10-11 timers nattesøvn. Det er rigtig fint.
Det er også rigtig godt, at du forsøger at holde fast i rutine med barnevognen, så hun finder ud af, at det er lige så okay at falde i søvn i den, som at sove i den. Det vil være dejligt ofr jer fremadrettet, at hun er vant til at sove i sin vogn, så det er helt okay at du bibeholder den rytme :)
Jeg tænker derudover, at det vil være rigtig godt at anerkende hendes lyst til at opleve og mærke verden, hendes lyst til at følge med. Du skriver, at du har forsøgt at lægge barnevognskalechen ned, men at det ikke har gjort nogen forskel - og jeg tænker, at det er den vej du skal. Jeg vil dog foreslå dig, at du i stedet sætter jeres datter op og triller en tur, når det er tid til at sove. Start med at amme hende, så hun er mæt og mere roligt. Giv hende overtøjet på, også selvom hun protesterer og sæt hende så op i barnevognen, når I triller af sted. Det vil sige, at du skal bruge hejse ryglænet i barnevognen, hvis du har et sådan og hvis barnevognen ikke er udstyret med det, så køb en rygstøtte beregnet til barnevognen eller en barnevognspude.
Lad hende sidde og mærke vinden i ansigtet, kikke på dig og opleve verden som I triller forbi. Og læg hende først ned, når hun tydeligt er parat til at sove. På den måde tænker jeg, at du kan vænne hende til at barnevognen er okay også at falde i søvn i - og i takt med ,at hun begynder at finde ud af at det faktisk er meget hyggeligt, så vil hun måske også begynde at acceptere øvertøjet mere, fordi det der kommer jo efter netop er noget hyggeligt og rart.
Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre, rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske