Putning til natten - 2 mdr.

7. januar 2021

Kategori:
Alder:
2 mdr.

Putning til natten - 2 mdr.

Hej Helen.

Jeg har jo en skøn datter på nu snart 12 uger, og har for ikke så længe siden skrevet til dig, da vi bøvlede lidt med amningen. Denne er lige så stille ved at blive bedre, vi har i hvert fald haft nogle gode dage.

Den her gang søger jeg dog råd omkring putning til natten, da den i forlængelse af amme-bøvlet ikke fungerer helt optimalt.

Hun bliver puttet mellem 19.30 og 20.30, hvilket virker til at være det rigtige tidspunkt, da hun her er træt, og sover ca 3 timer før hun vågner op for at spise.

Hele putningen starter ud med, at hun får en tør ble og nattøj på. Herefter hygger vi lidt i stuen sammen med far og storebror indtil hun viser tegn på, at hun er træt. Så siger vi godnat til drengene og går ind i soveværelset.

Men så starter bøvlet. Jeg spiller en godnatsang, når vi går ind i soveværelset, som jeg selv synger med på. Hun bliver tilbudt noget at spise, hvilket hun ofte ikke vil og bliver ret sur over og begynder at græde. Det skal siges, at hun her tit har spist 1-1,5 time tidligere, men tilbyder altid brystet, inden hun skal sove uanset, om det er til lur eller for natten. ...

Annonce

...

Nå, men nu er hun så blevet sur, og så skal hun trøstes for at falde ned (her får hun hendes sut). Nogle gange må jeg allerede her opgive, da hun bliver mere og mere ulykkelig, og så går vi ind i stuen igen og prøver så at putte igen lidt senere. Andre gange falder hun til ro, og jeg svøber hende i hendes dyne, hvorefter jeg sidder med hende i armene eller ligger mig ned i sengen med hende - nusser hende nogle gange på næsen. Ofte starter jeg forfra på godnatsangen igen. Her kan hun igen blive sur, men får ofte ro på hende med sutten og lidt rokken/let vuggen. Når hun næsten er ved at lukke øjnene og falde i søvn bliver hun lagt i hendes seng, med hendes nusseklud ved næsen. Bliver siddende lidt ved hende og kysser hende på panden og siger “godnat min skat”.

Jeg er så ærgerlig over, at hver aften skal indebære gråd ved putningen, og er bange for, at hun forbinder det hele med noget træls :(

Hvad kan jeg gøre for at gå vendt putningen til noget godt?

Har tænkt på, at tilbyde hende brystet inde i stuen, selvom der er mere uro, da det ofte er dette, som gør hende sur og ked af det.

Med venlig hilsen
Træt mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

7. januar 2024 | Kost og ernæring | 2 mdr.

Flaskegivning liggende

Hej Helen Rigtig godt nytår til dig og din familie! Nu er det blevet min tur...

Annonce

Viden om børn:

Apgar score

Dette er betegnelsen for en undersøgelse som jordemoderen laver af barnet lige efter fødslen. Apgar Score blev udviklet i 1952 af Virginia Apgar og den bruges til at vurdere, hvordan barnet har det, lige når det er blevet født.

Jordemoderen har 5 ting hun ser på:

1. Hun ser på barnets reflekser,- reagerer barnet på forskellige stimuli, griber barnet, søger barnet osv.

2. Hun mærker barnets puls, for at se på hvor hurtigt barnets hjerte slår og om...

Læs mere i Babylex

Episiotomi - Epis

Episiotomi eller Epis er, når kvinder under en fødsel klippes i mellemkødet. Man klipper i det stykke, der er mellem skeden og endetarmsåbningen, og man gør det, for at barnet bedre kan komme ud.

Der findes to typer af Episiotomi:

1. Man kan klippe lodret ned fra skedeåbningen til endetarmen. Dette klip heler ofte let op, men det anvendes ikke så meget mere, da der er risiko for, at klippet udvider sig og bliver længere, når barnets hoved passerer forbi - og derved...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for en vidunderlig website - du gør virkelig et fantastisk stykke arbejde.

Karina, mor til dreng 5 måneder