Svar: Putning til natten - 2 mdr.
7. januar 2021
Alder:
2 mdr.
Kære trætte mor
Tak for dit brev :)
Det er dejligt at høre, at det går lidt bedre med amningen igen, og det lyder umiddelbart som om, at din datter ikke har brug for brystet, når du forsøger at give hende det om aftenen før putning. Du skriver, at hun ofte har spist 1-1.5 time før, og det lyder som om, at hun føler det lidt som et pres, når du så tilbyder brystet igen. Jeg kan sagtens forstå, at du tilbyder det, og det er normalt også en god idé at se, om hun kan have brug for en tørstslukker, før hun skal sove, men det lyder ikke til at være nødvendigt hos jer lige nu:)
Når jeg læser din beskrivelse, så tænker jeg, at det lyder lidt som om, at hun begynder at forbinde det at gå i soveværelset med noget, som ikke er rart. Bare det at du går afsides, lyset er dæmpet eller slukket, brystet kommer frem osv. gør, at hun forbinder det med, at nu skal hun sove - og det kæmper hun lidt imod. :) Hun er langt mere bevidst nu, hun skelner mere og mere tydeligt mellem, om hun er i stuen eller i soveværelset, og det lyder lidt for mig som om, at hun bliver ked af det, når I går ind i soveværelset, og det er tid til at sove...
Derfor er min umiddelbare tanke præcist det du faktisk selv nævner, at du lige nu skal lade hende blive i stuen sammen med jer andre, prøve at tilbyde brystet der, hvis hun vil have det, eller bare lade hende finde roen liggende på din (eller fars) brystkasse og så se, om ikke hun finder bedre ro på denne måde, og I får lidt mere rolige aftener igen.
Det er helt naturligt at tænke, at hun skal afsides, hjælpes til at sove i soveværelset med dæmpet lys, nedrullede gardiner, dæmpede lyde osv. men mange børn har svært ved at falde til ro, når man på den måde skaber for meget stilhed, og lige nu er det helt okay, hvis hun finder bedst ro ved at være sammen med jer. Det betyder ikke, at det fortsat vil være sådan, men lige nu lyder det til at være hendes behov. Jeg vil derfor anbefale dig, at du prøver, om det vil gøre en forskel hos jer at blive i stuen, selvom der er mere uro der - og så se, hvordan hun reagerer på det. Hvis det virker, så er det jo super godt, men virker hun til at blive mere urolig, så er det fint at gå i soveværelset igen.
Det, du så også skal være opmærksom på, er hendes puttetidspunkt. Mange børn vil i 3 månederes alderen begynde at have en lidt senere rytme, så de går senere i seng - hvornår puttetidspunktet er afhænger helt af dagens rytme. Det vil være en god idé, at I så småt begynder at arbejde på en rytme med 3 lure dagligt - en formiddagslur, en middagslur og en lur sidst på dagen - og afhængig af, hvornår dagens sidste lur ligger vil hendes puttetidspunkt kunne variere.
Mange børn vil i 2 måneders alderen sove to lidt længere lure dagligt, nogle børn sover dog også 3 eller 4 lure, det er alt sammen normalt. Men i 3-4 måneders alderen ændrer dette sig, og måske er det denne ændring, som du så småt begynder at fornemme... Protesten mod søvnen om aftenen kan altså også hænge sammen med dagsrytmen og dagssøvnen - hvor mange lure hun tager, hvor lange de er og hvad tidspunkter de ligger på. Så når du går i soveværelset om aftenen og oplever, at du er nødt til at gå i stuen igen, fordi hun ikke kan sove og så må forsøge igen måske en times tid efter, så kan det altså godt være fordi hun først er rigtigt putteklar der.
Du skriver, at hun virker træt og parat, når du forsøger at putte hende, og det kan sagtens være - og hvis det er sådan, så skal hun naturligvis puttes, og du må forsøge som du gør - men måske er det også et forsøg værd at blive i stuen lidt længere tid, for at se om uroen der faktisk kan gøre hende lidt mere rolig og så putte hende lidt senere, hvorved hun måske vil have lettere ved så at falde i søvn og atter forbinder det at skulle sove med noget dejligt :)
Det lyder som om, at du har en ret god fornemmelse af, hvad hendes behov er, så lyt til den fornemmelse :) Jeg håber, at du kan bruge mine tanker lidt videre på vej :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske