Uro ved sengetid

4. januar 2021

Kategori:
Alder:
4 år, 4 mdr.

Uro ved sengetid

Hej Helen,

Vi oplever i øjeblikket en udfordring med, at vores datter på 4 år og 4 måneder har svært ved at finde ro, når hun skal sove om aftenen. Hun ligger og vender og drejer sig i sengen i en hel time, før hun falder i søvn.

Putningen foregår således, at hun bliver puttet i en dobbeltseng med sin storebror på 6 år omkring kl. 19.30. Her får de læst en bog eller fortalt en historie, så kysser jeg dem begge godnat og siger "tak for en dejlig dag, nu skal vi sove". Lyset slukkes, og så begynder hun ellers at rumstere i sengen. Hun er ikke ked af det, men hun mosler rundt, sparker dynen af, tager dynen på igen, drejer sig rundt, etc.. Samtidig vil hun gerne have, at min mand eller jeg bliver liggende hos hende, indtil hun sover (det er ikke nok, at storebror ligger ved siden af og sover). Hun græder og løber ud af rummet, hvis vi forlader det. Hun siger, hun er bange, men hun kan ikke forklare, hvad hun er bange for (og hun ellers en meget modig pige generelt, der ikke er bange for at gå rundt i vores hus, lege alene på et værelse, gå ud i vores mørke garage og tænde lyset osv.).

De sidste par måneder er hun vågnet cirka 3-4 gange hver aften mellem kl. 20-23.30, hvor hun græder og går ud af rummet for at finde os. Det er min oplevelse, at hun ikke er i stand til at genfinde på egen hånd - hun skal have hjælp til at falde i søvn igen, og samtidig vågner hun umiddelbart efter, vi forlader hende.

Om ...

Annonce

... natten sover vi alle sammen, så på den måde er hun aldrig blevet trænet i at sove alene. Samsovning fungerer fint for os, men det er muligt, vi skal begynde at ændre på det, hvis det samtidig er ensbetydende med, at hun ikke kan ligge alene om aftenen. For mig er aftenen jo ofte det tidspunkt på dagen, hvor man som forælder lige kan sætte sig ned, få ordnet noget vasketøj, få smurt madpakker, være lidt kærester osv., så den tid er virkelig kærkommen.

Jeg har funderet over, om der er sket noget særligt i hendes liv og hverdag, der har afstedkommet denne ændring i hendes sovemønster. Selvom hun aldrig har sovet igennem, plejer hun heller ikke at vågne så hyppigt i løbet af aftenen. Jeg synes ikke, at der er sket nogle ting andet end diverse Covid 19-restriktioner, der selvfølgelig påvirker samværsformerne i Børnehaven. Umiddelbart har hun dog været hurtig til at adaptere. Derudover er to af hendes gode venner flyttet børnehave pga. flytning fra en by til en anden. Måske kan det spille ind i forhold til tankemylder osv. Vi taler dog meget om det generelt, og hun er virkelig god til at sætte ord på hendes følelser og tanker.

Jeg ved ikke, hvad vi skal stille op for at hjælpe hende videre. Det kunne være rart for hende at få en bedre nattesøvn. Om morgenen er jeg typisk nødt til at vække hende kl. 7.30. Hun vågner ikke af sig selv.

Jeg ser frem til at høre fra dig, Helen.

Kærlige hilsner
En lettere træt mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

22. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 2 mdr.

Holde sig tør om natten

Hej Helen Min dreng, Noah, er nu blevet 4 år (i november). Han har været...

15. januar 2024 | Transport og ferie | 4 år, 1 mdr.

Ferie med børn

Kære Helen Vi er min mand, jeg, vores datter på 4 og dreng på 7 måneder på...

Annonce

Viden om børn:

Ærter

Fra 6 måneders alderen må barnet gerne få ærter. Ærter kan her koges til ærtemos og det samme kan gøres med andre bælgfrugter, som brune og hvide bønner, kigærter og linser.

Barnet optager bedst næring fra ærter og andre grøntsager, hvis de koges.

Fra 9-10 måneders alderen vil mange børn have stor glæde af at spise ærter, det er god træning for at øve pincetgreb og ærter kan fint gives sammen med rugbrød til frokost.

Ærter indeholder protein, samt...

Læs mere i Babylex

NIPT, Non-Invasiv Prænatal Test

NIPT, Non-Invasiv Prænatal Test er en blodprøve, som kan være et alternativ til kvinder, der har fået tilbudt, men ikke ønsker at få foretaget moderkageprøve eller fostervandprøve.

NIPT kan tidligst tages, fra du er mindst 10 uger henne, og det skal være bekræftet af en ultralydsundersøgelse. NIPT er en blodprøvetest for kromosomafvigelse hos fosteret. I den gravides blod findes DNA fra fosteret i en blanding med den gravides DNA. Med en avanceret analyse af en blodprøve fra den...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Tak for hjælpen - det virker!!

Jeg vil takke dig for din støtte i vores søvnprojektet. Det virker så godt, at vi indimellem synes det er for godt/let til at være sandt. I går havde jeg veninder på besøg og alligevel var det så let som ingenting. Det er en lettelse og putningen er blevet en fornøjelse for alle parter.

Det var lange 5 uger for at få det til at fungere, men det hele værd!

Tusinde tak for din støtte.

Fra to nu langt mindre trætte forældre