Urolig nattesøvn, vækning fra dagslure, og sove på eget værelse

4. januar 2021

Kategori:
Alder:
7 mdr.

Urolig nattesøvn, vækning fra dagslure, og sove på eget værelse

Kære Helen

Jeg har tidligere skrevet til dig ang. min datters søvn, hvor jeg implementerede dit råd om putning efter amning med det samme - jeg havde nok lige brug for et skub for at komme væk fra min dårlige vane, og tage kampen op :) Min datter er nu meget bedre til at falde i søvn i egen seng, så det er dejligt - tak!

Jeg skriver nu med spørgsmål om urolig nattesøvn, vækning fra dagslure, og sove på eget værelse.

Nattesøvn: Min datter sover maks to sammenhængende timer om natten, hvor jeg næsten hver gang skal hjælpe hende videre i søvnen ved at vende hende om på siden, berolige hende, og i værste fald tage hende op til brystet. Hvis ikke jeg lykkes med at få hende til at falde til ro med det samme, så kan det nogle gange tage op til halvanden time, hvor hun kæmper for at finde roen i sengen, mens jeg sidder ved hendes side. Nogle gange opgiver jeg og tager hende op til brystet efter en time, hvor hun så får det ene natmåltid (selvom det ikke er mere end 2-3 timer siden, at hun spiste sidst), og hun finder de fleste gange hurtigt roen, og jeg kan lægge hende tilbage i sengen efter hun har spist. Jeg ville bare gerne undgå at tage hende til brystet på tidspunkter, som ikke giver mening ift. mad. Hun får som udgangspunkt to måltider om natten (omkring midnat og tidlig morgen).

Det er rigtig hårdt for mig efterhånden med så afbrudt søvn hele tiden, så vil høre, om du har et råd til, hvordan jeg kan hjælpe hende, så hun får en mere rolig nattesøvn (hun virker træt hele natten), eller må jeg bare acceptere, at sådan er tiden lige nu?

Dagslure: Hvis ...

Annonce

... jeg kunne bestemme, så skulle min datter sove 11 timer om natten, og ca. 3,5 time om dagen, hvor formiddagsluren er 1,5 time og middagsluren er 2 timer. På denne måde ville dagen bedst fungere for os, især ift. måltider. Hun er desværre bare begyndt at sove en meget lang formiddagslur, nogle gange 3,5 time fra ca. kl. 10, som resulterer i sen middagslur, og derfor også senere putning om aftenen, og herved færre timer om natten, da vi står op kl. 7 hver morgen - og måltider, som kommer til at ligge for tæt (det påvirker hendes sult).

Jeg overvejer at vække hende fra hendes formiddagslur efter maksimalt to timer, selvom jeg synes, det er svært, når jeg også vækker hende om morgen de fleste dage - vil du fraråde dette, eller kan det være en mulighed for at skabe en bedre rytme? Jeg vækker hende fra hendes middagslur, hvis hun sover længere end kl. 17, da aftenputningen ellers skrider helt - dvs. jeg kan ende med at vække hende tre gange på en dag.

Sove på eget værelse: Jeg kunne godt tænke mig, at hun kommer ind på hendes eget værelse og sove snarest, mest pga praktiske årsager herhjemme. Kan det være en ide at starte med at putte hende på hendes værelse om aftenen, og tage hende med ind i soveværelset efter første eller anden amning? Her tænker jeg på mig selv, så jeg undgår at rende for meget fra soveværelse til hendes værelse, så længe hun ikke sover så mange timer af gangen. Eller kan det ende med at forvirre hende, at hun bliver taget med ind i soveværelset om natten, når hun er puttet på værelset?

På forhånd tak for svar 🙂

Mange hilsner herfra

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

18. marts 2024 | Udvikling | 5 mdr.

Baby støtter ikke på benene?

Kære Helen Min dreng er nu 5 måneder gammel og jeg undrer mig over, at han...

16. marts 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Spiser min datter nok?

Hej Helen Jeg har en datter, der er født den 22. september 2023, så hun er 5...

14. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Søvnbehov og fordeling

Hej Helen Jeg har en søn på 5 måneder, som næsten altid har haft en rigtig...

14. marts 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Kold modermælkserstatning

Hej Helen Bare et kort spørgsmål fra mig denne gang. Min lille pige er nu...

Annonce

Viden om børn:

Sut

Før i tiden var det almindeligt, at børn fik en sut med det samme, når de blev født. I dag mener man, at det er hensigtsmæssigt at man venter med at give barnet en sut, til amningen er etableret.
Hvis barnet får en sut for hurtigt, så kan det gå ud over barnets lyst til at die ved brystet. Dertil kommer at sutteteknikken er forskellig alt efter om barnet dier på brystet eller sutter på en sut.

Du kan møde mange forskellige holdninger til det at bruge sut og det er vigtigt...

Læs mere i Babylex

Smile

Der er ikke noget bedre end at få et smil fra sit barn!

Allerede få timer efter fødslen ligger barnet og kigger på sine omgivelser og på mor og far. I et sådan øjeblik kan man godt opleve sit barn smile. Det er dejligt, men er dog endnu ikke det bevidste smil.

Først når barnet er ca 6 uger gammelt kan man opleve det mere bevidste smil, hvor det er synet af mor, far, storesøsters ansigt, som får lillebror til at smile.

Jo mere du kan smile, pludre og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak. Jeg tænker tit på, at jeg i dine svar bliver betrygget i, at jeg ser rigtigt - jeg har et barn, som har et stort tryghedsbehov.

Det er som om at der for tiden er en trend der går på, at vi skal lave 'godnat og sov godt' på vores børn, sætte dem i skammekrog (eller tænkeboks eller hvad man kalder dem) når de ikke gør som vi vil have de skal gøre. Mon det er alle de tv udsendelser om nannys der redder verden for en familie, hvor alt er gået galt, som har tændt op under de ideer?

Hvor er det ærgeligt, at vi skal blive sådan i tvivl om, at det vores instinkt fortæller os om vores børn. Og hvor er det bare fantastisk rart, at du i dit virke hjælper, støtter og betrygger os, som har brug for at blive bekræftet og rådgivet i en retning, som vi kan være med på uden at hjertet bløder.

Tak for det!

Kærlig hilsen
Mor.