Brev:
Urolig nattesøvn, vækning fra dagslure, og sove på eget værelse
4. januar 2021
Alder:
7 mdr.
Kære Helen
Jeg har tidligere skrevet til dig ang. min datters søvn, hvor jeg implementerede dit råd om putning efter amning med det samme - jeg havde nok lige brug for et skub for at komme væk fra min dårlige vane, og tage kampen op :) Min datter er nu meget bedre til at falde i søvn i egen seng, så det er dejligt - tak!
Jeg skriver nu med spørgsmål om urolig nattesøvn, vækning fra dagslure, og sove på eget værelse.
Nattesøvn: Min datter sover maks to sammenhængende timer om natten, hvor jeg næsten hver gang skal hjælpe hende videre i søvnen ved at vende hende om på siden, berolige hende, og i værste fald tage hende op til brystet. Hvis ikke jeg lykkes med at få hende til at falde til ro med det samme, så kan det nogle gange tage op til halvanden time, hvor hun kæmper for at finde roen i sengen, mens jeg sidder ved hendes side. Nogle gange opgiver jeg og tager hende op til brystet efter en time, hvor hun så får det ene natmåltid (selvom det ikke er mere end 2-3 timer siden, at hun spiste sidst), og hun finder de fleste gange hurtigt roen, og jeg kan lægge hende tilbage i sengen efter hun har spist. Jeg ville bare gerne undgå at tage hende til brystet på tidspunkter, som ikke giver mening ift. mad. Hun får som udgangspunkt to måltider om natten (omkring midnat og tidlig morgen).
Det er rigtig hårdt for mig efterhånden med så afbrudt søvn hele tiden, så vil høre, om du har et råd til, hvordan jeg kan hjælpe hende, så hun får en mere rolig nattesøvn (hun virker træt hele natten), eller må jeg bare acceptere, at sådan er tiden lige nu?
Dagslure: Hvis jeg kunne bestemme, så skulle min datter sove 11 timer om natten, og ca. 3,5 time om dagen, hvor formiddagsluren er 1,5 time og middagsluren er 2 timer. På denne måde ville dagen bedst fungere for os, især ift. måltider. Hun er desværre bare begyndt at sove en meget lang formiddagslur, nogle gange 3,5 time fra ca. kl. 10, som resulterer i sen middagslur, og derfor også senere putning om aftenen, og herved færre timer om natten, da vi står op kl. 7 hver morgen - og måltider, som kommer til at ligge for tæt (det påvirker hendes sult).
Jeg overvejer at vække hende fra hendes formiddagslur efter maksimalt to timer, selvom jeg synes, det er svært, når jeg også vækker hende om morgen de fleste dage - vil du fraråde dette, eller kan det være en mulighed for at skabe en bedre rytme? Jeg vækker hende fra hendes middagslur, hvis hun sover længere end kl. 17, da aftenputningen ellers skrider helt - dvs. jeg kan ende med at vække hende tre gange på en dag.
Sove på eget værelse: Jeg kunne godt tænke mig, at hun kommer ind på hendes eget værelse og sove snarest, mest pga praktiske årsager herhjemme. Kan det være en ide at starte med at putte hende på hendes værelse om aftenen, og tage hende med ind i soveværelset efter første eller anden amning? Her tænker jeg på mig selv, så jeg undgår at rende for meget fra soveværelse til hendes værelse, så længe hun ikke sover så mange timer af gangen. Eller kan det ende med at forvirre hende, at hun bliver taget med ind i soveværelset om natten, når hun er puttet på værelset?
På forhånd tak for svar 🙂
Mange hilsner herfra