Sove problemer

3. januar 2021

Kategori:
Alder:
4 år, 6 mdr.

Sove problemer

Kære Helen

Jeg bliver simpelthen nødt til at få dine tanker/råd om vores problem med vores mellemste barn,

Vi har 3 børn. Storesøster på 9 år, storebror/lillebror E. på 4 ½ år og lillebror på 7 måneder.

Den store og lille køre bare derud af og der er ikke de store problemer med dem :) men vores mellemste har der altid været udfordringer med. Han har aldrig ville spise, han vil ikke lave stort på toilettet (gør det stadig i en ble) og nu vil han heller ikke sove alene.

Han er SÅ sød, kærlig og dejlig en dreng, men lige nu bliver vores toldmodighed sat på prøve, da vi har rigtig mange ting om ørene med den lille ny.

Maden og bleen kan jeg leve med og vi er kommet til det punkt, at det bliver når HAN er klar til det... men søvnen kan vi snart ikke holde til mere.

Da lillebror kom til verdenen sov min mand på en madras, sammen med E. på hans værelse. Så kunne de få en god nattesøvn og jeg kunne have lillebror i dobbeltsengen og give mad om natten.

Nu er lillebror blevet 7 måneder og sover på sit eget værelse (lige op af vores soveværelse) og sover fint hele natten (får selvfølgelig en enkelt flaske) og far er kommet ind i dobbeltsengen ...

Annonce

... igen.

Det er jo super svært for E. at forstå han pludselig skal sove alene igen (hans værelse ligger i den anden af huset, ved siden af storesøsters) og det resulterer i at han vågner HVER nat ved 21-22 tiden og kommer ind i stuen. Det er komplet umuligt at få ham til at sove igen. Han sover først når en af os går i seng sammen med ham.

Vi fik så den ide at ligge en madras inde ved siden af vores seng og så kunne han putte sig derind, hvis han vågnede. Men det har vist sig at være en dårlig ide. Han kommer ind HVER nat og han sover uroligt og vågner også når lillebror skal have flaske :(

Hvad pokker kan vi gøre for at få ham til at sove hele natten i sin egen seng :( Vi har forsøgt at snakke med ham om det, men det virker ikke. Man skulle tro han havde en lille alarm i kroppen, der vækker ham om aftenen og så har han den ide om at han skal gå ind til os ;)

Det skal siges at han kommer i seng mellem 18.30 -19.00 alt efter hvor aktiv dagen har været og så sover han normalt til en 6 tiden, hvor vi alle står op.

Håber du kan give os et par ideer til nogle ting vi kan forsøge, så mor og far også snart kan få lidt nattero :)

Med venlig hilsen
Mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

22. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 2 mdr.

Holde sig tør om natten

Hej Helen Min dreng, Noah, er nu blevet 4 år (i november). Han har været...

15. januar 2024 | Transport og ferie | 4 år, 1 mdr.

Ferie med børn

Kære Helen Vi er min mand, jeg, vores datter på 4 og dreng på 7 måneder på...

Annonce

Viden om børn:

Orlov

Som børnefamilie i Danmark, har I særlige rettigheder i forhold til at få orlov.

I har f.eks. begge ret til at holde barselsorlov, når I skal have et barn. Der er mange muligheder for at dele, forlænge eller udskyde orlovsperioder. De økonomiske vilkår for orloven afhænger af jeres jobsituation.

Hovedreglen er, at kvinder har ret til fire ugers barselorlov før fødslen og 14 uger efter fødslen. Mænd har ret til to ugers orlov i løbet af de første 14 uger. Herefter...

Læs mere i Babylex

Søvn

Børn sover ikke som os voksne, og søvnen og måden barnet sover på, ændrer sig lidt hele tiden. I nogle periode vil børn naturligt sove dårligere end i andre perioder - det sker især, når barnet udvikler sig rigtig meget både motorisk og mentalt, ligesom børn der starter i daginstitution, er syge eller måske får en ny lillebror eller lillesøster, naturligt også sover dårligt i disse perioder.

Jeg bliver tit spurgt: "Hvad gør jeg galt?" eller "Hvordan skal jeg præcist gøre for at...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for dit råd om uld til min søn, det var nok det bedste råd jeg nogensinde har fået :) Der blev godt nok kigget mærkeligt på mig, da jeg begyndte at lede efter uld i butikkerne, så det måtte hentes hjem fra Danmark til sidst.

Hilsen mor fra udlandet