Umulig at putte til lur

27. oktober 2020

Kategori:
Alder:
11 mdr.

Umulig at putte til lur

Kære Helen.

Vi skriver til dig fordi vi virkelig har brug for hjælp i forhold til vores datters lure. Hun er nu 11,5 måneder og skal egentlig i vuggestue om et par uger.

Den helt store udfordring er dog, at hendes lure er så problematiske at vi faktisk ikke tænker hun kan gå i vuggestue. Vi ønsker ikke hun skal græde sig i søvn og vi ønsker heller ikke hun skal være der når hun er i massivt søvnunderskud og ikke har overskud til at være der.

Vi har tidligere skrevet angående hende søvn, det bliver kun værre og værre. Nætterne er egentlig uændrede. Hun bliver ammet i søvn omkring kl. 19 og vågner mange gange i løbet af natten, hvor hun kommer videre i søvnen ved at komme til brystet. Hun vågner omkring kl. 7.

Der er rigtig hårdt at hun sover så dårlig om natten, men det største problem er pt. lurene.

Hun er en nysgerrig og viljestærk pige, der har bestemt sig for at hun ikke vil sove lur.
Vi har fået hende undersøgt af ørelæge, børnelæge og Osteopat og hun fejler ikke noget. Hun udvikler sig som hun skal og er også en glad pige, bortset fra når hun er i for stort søvnunderskud - særligt om aftenen er hun meget træt.

Hun kravlede ved 9,5 måneder og har taget sine første skridt. Hun pludre og har sagt det første ord.

Fra starten af har hun haft modstand mod luren og været svær at putte. Derudover vågner hun efter 35 minutter.

Vi har skulle aflede hende fra det faktum at hun lå i barnevognen og skulle sove, ellers blev hun helt ude af den. Vi har kørt på brosten, samtidig med at vi har sunget, lavet håndfastes pg givet hende legeting hun kunne pille ved. Så kunne hun med en meget intensiv insats puttes i barnevognen og sove 35 min (nogle gange havde vi held med at forlænge til 50 minutter hvis vi gik konstant fra 25 minutter). Desværre kan vi ikke længere putte hende i vognen:(

Hun bliver helt ude af den, nærmest i panik og græder så hun ikke høre sang eller andet. Hun er først tilfreds når hun kommer op af vognen.

Vi er begyndt at trække putte tidspunktet mere og mere, så vi er sikre på at hun er træt. Derfor putter vi først ved ...

Annonce

... 11.30 tiden og der er hun rigelig træt - det hjælper ikke.

Vi kan til nød få hende til at sove i slyngevuggen med massiv afledning - der sover hun 35 min og kan ikke vugges videre i søvnen. Kommer hun op på brystet når hun vågner, kan hun dog nogle gange sove lidt videre på mor.

Vi kan ikke få hende til at sove igen senere, så mange dage får hun kun 35 minutters søvn:(

Hun er for stor til slyngevuggen og skal jo gerne i vuggestue, så situatitionen er helt uholdbar.

Vi betaler gerne for hjælp/rådgivning, men hvem kan rådgive os? Vi kender alle de almindelige råd, men de hjælper ikke.

Det går os virkelig på, at vi ikke kan få lurene til at fungere.

I vuggestuen hvor den store også gik, kan de små sove i barnevogn eller krybe. Personalet kan godt i starten trille en lille tur med vognen, men det hjælper jo ingenting. Ingen andre end mor og far har kunne putte hende - og nu kan vi heller ikke mere:(

Vi er virkelig desperate for at hjælpe vores pige. Barsel er egentlig færdig til december, men hun kan jo ikke gå i vuggestue tænker vi. Vi kan tage nogle ugers ferie efter barslen, men hvad nytter det, tingene bliver jo kun værre i forhold til søvnen.

Som nævnt er hun heldigvis en glad og kærlig pige, med en masse vilje og gå på mod. Hun trives og udvikler sig. Går til babyrytmik og babysvømning.

Der er egentlig ikke noget der bekymre os andet end søvnen...

Vi har brug for hjælp til at lægge en meget konkret og håndgribelig plan, så vi kan arbejde med lurene og gøre hende klar til at kunne sove i vuggestuen.

Hvem går vi til? Vi ønsker på ingen måde at hun skal synes det at sove er noget ubehageligt og være forbundet med gråd. Vi vil have hun er tryg når hun falder i søvn. Desværre afviser hun både sut, bamse og nusseklud.
Hvad gør vi?

For en god ordens skyld skal det nævnes at hun får tilbudt mad ofte. Hun er ikke kræsen, men spiser ikke så meget af gangen. Hun får mad og drikke; morgen, formiddag, frokost, tidlig eftermiddag, sen eftermiddag, aftensmad, natmad.

Mange tak for hjælpen!

Hilsen
De efterhånden desperate forældre

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

Annonce

Viden om børn:

Tidlig født

Når børn bliver født før termintidspunktet taler man om for tidlig fødsel. En graviditet varer normalt ca 40 uger.

Børn der er født mellem uge 33 og uge 37, betegnes ofte "moderat tidlig født". Disse børn er altså født mellem 3-8 uger for tidligt.

Børn der er født mellem uge 29 og uge 32, betegnes normalt som "meget tidligt født". Disse børn er født mellem 9-12 uger for tidligt.

Børn der er født før uge 29, betegnes normalt som "extremt tidligt...

Læs mere i Babylex

Omega-3 til gravide

Omega-3 fedtsyrer er sunde fedtsyrer, som især findes i fede fisk.

Omega-3 er meget vigtigt for udviklingen af fosterets og spædbarnets nervesystem og hjerne, synssansen og de kognitive færdigheder (indlæringsevne og hukommelse).

Derudover viser undersøgelser at Omega-3 har betydning for om graviditeten opnår normal længde og om barnet har en normal fødselsvægt.

Hvis du spiser 200-300 g. fisk om ugen, så er fedtsyrerne altid tilgængelige for dit...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Tak for din altid rigtigt gode brevkasse, med masser af nyttige råd og gode, personlige og vedkommende svar.

Jeg glæder mig altid til at modtage svar fra dig.

Sebastians mor