Svar: Umulig at putte til lur

27. oktober 2020

Kategori:
Alder:
11 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære efterhånden desperate forældre

Tak for jeres brev og fine beskrivelse af alle jeres tanker og alt det I har forsøgt for at få jeres datter til at sove :) Jeg vil naturligvis meget gerne dele lidt tanker med jer og hjælpe jer videre.

Jeres datter har et søvnassociationsproblem, som handler om, at hun er afhængig af bryst og favn og også ofte bevægelse for at kunne sove. Hun bliver ammet i søvn og vågner så mange gange hver nat, hvor hun skal have brystet for at kunne sove videre. Vi vågner alle sammen mange gange hver nat, vi vender os om på siden, sparker dynen af, putter os ind til ham eller hende, som ligger ved siden af, retter på puden, skifter side igen... og når vi har disse små opvågninger, så registrerer vi, at alt er, som det var, da vi faldt i søvn - og hvis det er det, så sover vi trygt og roligt videre.

Det kan sammenlignes med, at I falder i søvn ved siden af hinanden, men i løbet af natten vågner mor op, vil putte sig ind til far - men han er væk.. så vil du højst sandsynligt ikke kunne sove videre, men vil vågne op, lytte efter om du kan høre ham, måske sætte dig op, kalde, til sidst gå ud og lede efter ham - fordi han skal være der. Det er unaturligt, hvis han pludselig ikke er der.

Og på samme måde har jeres datter det. Når hun falder i søvn i favn og med bryst i munden, så vågner hun op, registrerer om bryst og favn stadig er der, hvis det er det, så sover hun trygt videre, men hvis det ikke er det, hvis hun ligger et andet sted (f.eks. i sin seng eller barnevogn) eller ikke tilbydes brystet med det samme, så vågner hun op, græder, kan ikke sove videre.

Og dette søvnassociationsproblem, denne uhensigtsmæssige afhængighed af bryst og favn er forklaringen på, hvorfor hun vågner igen og igen hele natten og også forklaringen på, hvorfor søvnen om dagen er dårlig. Hun har ikke lært, at det er okay at ligge for sig selv på afstand af mor, men hun har i stedet lært, at mor skal være der, mors bryst og mors favn skal være der, for at hun kan sove. Og hun er så bevidst nu, at hun naturligt protsterer voldsomt mod barnevognen, for det er ikke rart at ligge i den på afstand af mor - og lige så snart I tager hende op, tager hende i favnen igen, væk fra vognen og tilbage til det trygge, så falder hun til ro. Det samme sker, når hun puttes i slyngevuggen, hvor I skriver "kommer hun op på brystet, når hun vågner, kan hun nogle gange sove lidt videre på mor".

Derfor er I nødt til at stoppe amning om natten, og derfor er mor også nødt til at stoppe amning om dagen, hvis du også ammer der. Det er helt okay, at hun ammes to gange dagligt, men hun bør ikke ammes mere end dette, og det vil være godt, hvis disse to amninger ligger aften og sen aften. Hun skal ikke længere ammes efter midnat, og det er helt slut med amning om dagen - for ingen i vuggestuen kan hjælpe hende med at sove på denne måde, og det vil være synd for både jeres datter og pædagogerne, som I også selv er meget opmærksomme på :)

Det er rigtig fint, at I har forsøgt med en sut, nusseklud og bamse. I må meget gerne putte hende med en sut koblet til en klud, som følger med fra favnen og ned, hvor hun skal sove, så hun på den måde har noget genkendeligt og trygt hos sig. Det kan også følge med i vuggestuen. Når hun afviser det, så er det både fordi det jo er brystet, hun vil have, hvilket I ikke giver hende, og det frustrerer naturligt. Og så er det også fordi hun ikke er ældre end hun er. De fleste børn er mellem 12-18 måneder, før de bevidst begynder at kunne bruge en nusseklud eller bamse. I kan altså godt introducere den nu, men I kan ikke forvente, at hun vil begynde at bruge den bevidst endnu - men den må gerne være der, gerne følge hende.

Jeg forstår godt jeres bevæggrunde for at trække hendes puttetidspunkt i håb om, at hun ender med at blive så træt, at hun næsten falder omkuld af træthed... Det er dog ikke nogen god idé, fordi hun bliver overtræt, hvilket vil gøre det sværere at putte hende og også gøre, at hun bliver langt mere grædende og vil protestere mod søvnen. Jeg vil i stedet anbefale jer, at I giver hende to lure dagligt og forsøger at skabe en rytme, som passer ind i den rytme, som hun vil forventes at skulle følge i vuggestuen.

I skal ikke bekymre jer om, hvorvidt hun kun sover 35 minutter eller mere. I skal blot give hende de to lure dagligt, følge rytmen, de faste sovetider, ligesom hun skal op til samme tid hver morgen, spise på samme tidspunkter osv. For jo mere fast rytme I har, jo mere vil hendes indre ur indstille sig på dette, og jo mere vil hun føle sig parat til at sove, når det er sovetid. Prøv derfor at holde fast i rytmen og prøv ikke at gå for meget op i hvor meget hun sover. 2 korte lure er bedre end én kort lur, og I skal sige til jer selv, at I giver hende muligheden for at sove, og så kan hun sove, hvis hun har behov for det...

Jeg synes, det vil være en god idé, hvis I kan komme tilbage til at sove i barnevognen igen. Og jeg vil anbefale, at I sætter hende i vognen, så hun starter med at sidde op, kikker på verden, mærker vinden i ansigtet osv. Hun må meget gerne få lidt bløde frugtbåde, en rosinbolle eller lignende i hånden, som hun kan sidde og pille i. Hun må også gerne få lidt vand af en drypfri kop, evt. en kildevandsflaske med tut, som hun også kan drikke af, når I triller af sted. Så hun på den måde bliver afledt og samtidig stadig får bevægelsen og måske derfor bedre kan koble fra og finde ro. At sidde op i vognen med ...

Annonce

... lidt i hænderne, kan virke næste meditativt og godt være med til at gøre, at hun bedre kan koble fra. Og så skal I ikke lægge hende ned, før hun tydeligt er helt parat til dette og hvis hun lige nu ender med at sove siddende, så er det faktisk også okay.

Det vil være godt, at hun lærer at sove i sin vogn på denne måde og atter føler lidt tryghed ved dette, da det vil gøre det betydeligt lettere for pædagogerne i vuggestuen at putte hende - enten i barnevogn eller i krybbe.

Jeg tænker også, at I ikke skal være så urolige for søvnen i vuggestuen - det er naturligvis fint, hvis I gerne vil vente med at starte til det nye år, men bevæggrundende for at gøre dette, tænker jeg ikke skal være putteproblemer. Hvis I kan lære hende at sove uden brystet, så vil det være rigtig godt, og så vil det at komme i vuggestue måske godt kunne hjælpe på hendes søvn. Det er sådan, at i vuggestuen vil rutinerne være helt anderledes, der vil være nye voksne, nye nye oplevelser og en helt ny måde at gøre tingene på. Og jeres datter kan spejle sig i de andre børn, samtidig med at hun vil være fyldt op med indtryk og vil være stimuleret på en helt anden måde - og det kan godt gøre en ændring i forhold til hendes søvn. De protester I oplever som forældre, vil pædagogerne ikke nødvendigvis opleve på samme måde - med mindre protesterne handler om amning, da de jo af gode grunde ikke kan give hende brystet. Derfor er det helt essentielt, at hun nu lærer at sove uden bryst :)

Og når det er sagt, så skal I også forberede jer på, at det ikke sker uden protester, gråd og frustration. Det er altid lettest, hvis man kan skabe små gradvist ændringer, men af forskellige årsager så lykkes det ikke altid - og hos jer, er I nødt til at skabe en del ændringer fra den ene dag til den anden, og det vil jeres datter naturligt ikke kunne forstå. Hun har jo lært at hun skal sove i favn og med brystet og forstår ikke, hvorfor I pludselig vil lære hende noget andet. Hun vil naturligt holde fast i det hun kender og som hun er tryg ved - og ja, det giver gråd.

Jeg vil som sagt foreslå, at mor ammer aften og sen aften f.eks. kl 19 og 22 - og herefter vil jeg foreslå, at far tager over. Far og datter kan sove i dobbeltsengen og på den måde kan hun stadig få masser af nærhed og tæt kontakt, og mor må sove et andet sted, så amning er helt udelukket. Lillepigen vil naturligt græde og blive ulykkelig, når mor og brystet pludselig ikke er tilgængeligt, men hun har stadig sin far hos sig, en far som elsker hende højt, og som kan give hende masser af nærhed og tæt kontakt, og hun er på den måde ikke alene - og det er helt okay :)

Jeg nævner dette, fordi I skriver "vi ønsker ikke, at hun skal græde sig i søvn", og det forstår jeg godt, men det tror jeg desvære ikke, I kan undgå - og det vigtige er, at hun stadig får nærhed og tæt kontakt, har sin far hos sig, men ikke længere ammes eller vugges i favn, men vænnes til stille og roligt at finde ud af, at det også kan være okay at falde til ro på denne måde. Det er ikke farligt, men trygt og helt okay :)

Mit forslag til en dagsplan, som jeg tænker kan fungere hjemme og også i vuggestuen ser således ud:

Morgen 7-7.30: Havregrød, vand af kop.

Formiddag 9: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt, frugtmos og vand af kop.

Sættes i barnevognen og I triller en tur, hun kikker på verden, sidder med lidt mad, en rosinbolle eller lignende i hånden, en drypfri kop med vand. Og se om hun på den måde kan koble fra og finde ro - og få sovet en formiddagslur.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Frokost 11.30: Rugbrød med forskelligt smørbart pålæg, suppleres med kogte grøntsager, stykker af frikadelle (kød eller fiskedelle), ½ hårdkogt æg, lidt rejer eller lignende. Må også gerne få varm mad og grøntsagsmos til frokost. Vand af kop.

Sættes i barnevognen og tilbydes igen lidt mad i hånden, måske lidt blød banan eller en smoothies, som hun kan sidde og sutte på, og igen vand af drypfri kop - og se om hun på den måde igen kan finde ro og få sovet en middagslur

Eftermiddag 15: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt. Frugtmos, måske lidt tykmælk med revet æble, rugbrødsdrys eller lignende. Vand af kop.

Aften 17.30: Familiemad, almindelige børnevenlige retter med kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta, sovs. Der skal være mad i stykker, små hapsere og større stykker til hænderne og også stadig gerne moset mad. Kartofler kan moses med sovs og frikadellen gives i stykker. Vand af kop.

Kommer i bad, frotteres godt med håndklædet, smøres med creme, får lidt babymassage osv. Badet bør ligge en time før putning.

Tilbydes en godnatgrød ca kl 18.45, og får derefter børstet tænder...

Ammes og puttes til natten ca kl 19 som nu - men falder ikke i søvn med brystet eller i mors favn. Flyttes til sengen, hvor hun skal sove, før hun sover helt.

Sen aften 22: Ammes og puttes tilbage i egen seng. Og herefter tager far så over om natten, hvis hun vågner og søger bryst og favn. Far må her gerne sove med hende i dobbeltsengen og give hende den nærhed, som er nødvendig, mor sover et andet sted.

Der er hos jer en sammenhæng mellem måden hun sover på om natten og de problemer I nu også har med at putte hende om dagen. Hvis I skal have ændret på dagssøvnen, så er I derfor nødt til at ændre på nætterne :)

Jeg håber, at I via ovenstående har fået lidt indblik i, hvad der sker, og at I også er hjulpet videre på vej og har fået den hjælp I søger.

Rigtig meget held og lykke med projekt nye søvnvaner! :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

14. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Søvnbehov og fordeling

Hej Helen Jeg har en søn på 5 måneder, som næsten altid har haft en rigtig...

Annonce

Viden om børn:

Akupunktur

Der findes mange former for akupunktur. Oprindeligt er akupunktur en gammel kinesisk behandlingsform, som går ud på, at man ved at sætte nåle ind forskellige steder i kroppen, blandt andet kan bedøve eller lindre smerte.

Behandlingen har været brugt i mange tusinde år. Det er en behandling, der baserer sig på en holistisk opfattelse af kroppen og hvor man med nåle regulerer energiblokeringer i kroppen.

Akupunktur er blevet mere og mere almindeligt at bruge i...

Læs mere i Babylex

Børnevaccinationsprogram

I Danmark har vi følgende børnevaccinations program, som anbefales af sundhedsmyndighederne:

3 mdr.: Difteri-tetanus-kighoste-polio- Hib 1 og PCV-1

5 mdr.: Difteri-tetanus-kighoste-polio- Hib 2 og PCV-2

12 mdr.: Difteri-tetanus-kighoste-polio- Hib 3 og PCV-3

15 mdr.: MFR 1

4 år.: MFR 2

5 år.: Difteri-tetanus-kighoste-polio revaccination

12 år.: MFR 2 og til piger HPV 1, 2 og 3 (MFR 2 til...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for en fantastisk brevkasse og nogle fantastiske og velskrevne bøger. Begge dele har ofte hjulpet os siden vi blev forældre for ca. 1½ år siden!

Tak fra familien i København.