Brev:
Dårlig søvn 4 mdr
7. oktober 2020
Alder:
4 mdr.
Dårlig søvn 4 mdr
Hej Helen
Jeg har en datter på 4,5 mdr som trives og som oftest er glad og pludrende. Jeg fultidsammer og hun tager fint på og søger selv brystet når hun er sulten.
Hun har altid sovet godt og fra helt spæd sov hun igennem om natten. Det gør hun desværre ikke mere. Hun er ved at få tænder så måske det er derfor.
Jeg skriver fordi hverken jeg eller min kæreste kan blive ved med den dårlige søvn. Hun vågner hver 2 time hele natten og er nu begyndt at vågne op frisk og pludrende om natten. I nat var det kl 3 i gå var det kl 4.30.
Hun sover heller ikke fantastisk om dagen og jeg skal være heldig hvis hun sover mere end 1 time i streg.
Hun sover alle dagslure i sin barnevogn indenfor i et værelse, da vi hurtigt fandt ud af at hun vågnede hvert 10 minut udenfor. Hun er først nu begyndt at kunne ligge og hygge sig i barnevognen. Før gad hun den slet ikke. Så kan ikke gå hende i søvn som de fleste. Hun sover simpelthen ikke hvis barnevognen bevæger sig.
En typisk dag for os:
6.30-7.30 vi vågner og putter i sengen inden vi står op/amning
8-9.30 puslen, leg på gulvet, snakken
9-9.30 amning/putning til første lur
10.30 amning/vågner fra lur
11-12.30 leg og pludren, bad hvis ikke det blev gjort tidligere
12.30-13 amning/ puttes til middagslur
14-16 nogle gange gåtur med barnevogn, leg på gulvet, musik og dans/amning ...
...
16.30-17 amning og sidste lur
17.30 - 19 leg og hjælper mor med mad (oftest på armen)
19-20 far pusler til natten
Ca 20-21 amning og puttes til natten
Vi er oppe ved hende ca 1-2 gange fra vi putter hende til vi selv går i seng.
23-00 amning
2-3 amning
4-5 amning
Tidlig morgen amning
Vi skiftes til at tage “morgenvagten” i weekenden for at vi begge blir udhvilet og klar til en ny uge
Hun er også meget mor syg. Jeg er meget alene med hende da min kæreste arbejder udenbys og derfor er ude af huset fra 7-18 hver dag. Når han så kommer hjem kan han tage hende maks en halv time før hun igen søger mig. Når hun så er på min arm pludre hun rigtig meget med sin far, men hun græder hvis han tager hende.
Jeg har tæpper rundt omkring i hele huset fordi hun ofte græder hvis jeg er væk for længe. Så for at jeg kan få ordnet noget blir jeg nød til at lægge hende på et tæppe med legetøj. Har prøvet en bæresele og den gad hun bestemt ikke.
Hun er normaltid smilene og glad og pudre rigtig meget. Men lige pt er hun nem at få til at græde og hun græder ofte hvis mine forældre eller svigerforældre komme og vil holde hende eller griner lidt for højt, hvilket er underligt for hun har været vandt til at se dem hver uge siden hun var spæd.
Håber du kan hjælpe på især søvn problemerne for vi er godt nok trætte
Hilsen Amalie