Brev:
9 måneder og urolig nattesøvn
5. oktober 2020
Alder:
9 mdr.
9 måneder og urolig nattesøvn
Kjære Helen,
Håper det går bra at jeg skriver på norsk. Jeg har fulgt med fra sidelinjen og har prøvd å implementere den dagsplanen du råder andre barn på samme alder å følge her inne på siden, men vi opplever stadig problemer med nattesøvnen.
Vi har en sosial og blid gutt som akkurat har fylt 9 måneder og som følger sin vektkurve (10 kilo) til punkt og prikke. Han har vært tidlig ute med å spise mat og har en god finmotorikk, men har alltid vært litt sent ute grovmotorisk. Han er en aktiv gutt som nå sitter selv, åler seg bortover, kravler over dørkarmer og prøver å reise seg opp etter møbler.
Vi har siden 4-5 mnd alder slitt med tidlig oppvåkning (45 minutter) etter legging for natten. Det ble på sitt værste rundt 6 mnd og rundt den tiden opplevde vi at han trengte mye nærhet både på natt og om dagen. Da kunne vi nesten ikke legge han fra oss uten gråting, noe som resulterte i mye bæring for både meg og pappa. Dette bedret seg rundt 8 mnd, særlig på dagtid, men nå våkner han ofte 1-2 timer etter legging for natten igjen. Han blir ammet på soverommet som en del av leggerutinen, men sovner ikke til puppen. Han blir lagt bevisst i egen seng der det ofte tar 15-30 minutter før han sovner. Han bruker smokk, men noen ganger spytter han ut smokken hvis han sover tungt. Noen ganger hjelper det å gi han smokken på nytt dersom han våkner, mens andre ganger har vi endt opp med å ta han med ut i stuen fordi han gråter hysterisk. Han har ved noen tilfeller funnet smokken selv og klart å sove igjen. Andre ganger er det kun amming som får han til å sove igjen.
Litt generelt om søvnen hans: han har aldri vært en sovebaby. Nesten siden fødsel har han sovet 45 minutter av gangen. I begynnelsen hjalp det å trille han i barnevogn, da kunne han noen få ganger sove opptil 1.5 time av gangen hvis vognen var i bevegelse, men det går ikke lenger. Nå sover han best i egen seng på dagen, hvor han sovner relativt greit. Første lur er alt fra 30 min til 1.5 time avhengig av hvor godt han har sovet på natten, men som regel 40-45 minutter. Den andre luren er på 30-45 minutter og hvis han trenger en tredje lur vekker vi han etter ca. 30 minutter for at leggingen ikke skal bli så sen. Den totale søvnen på dagen er derfor rundt 1.5-2 timer. «Nattesøvnen» hans er på ca. 12 timer.
Dagsplanen ser omtrent slik ut (varierer litt da vi er i overgang fra tre til to lurer):
0730 våkner (er sutrete hvis han våkner før klokken 0700)
0800 brødskive med makrell, egg eller leverpostei, eventuelt litt most avokado og agurk (vil heller spise brødskive enn grøt her)
1000 fruktmos/smoothie, banan og eventuelle rester av morgenmaten
1030-1115 første lur
1200 en god porsjon havregrøt med bær eller aprikosmos
1400 brødskive og et halv middagsglass/rester av gårsdagens middag
(Eventuelt bare litt frukt hvis jeg rekker hjem fra jobb og ammer før dupp)
1430-1515 andre lur (noen ganger sovner han allerede 1330 og da blir det en lur til)
1600 ammer
1700 spiser samme middag som oss, eventuelt resten av middagsglasset fra lunsj. Spiser ikke så mye her
1830/1900 En god porsjon fullkornsgrøt
1900/1930 ammer godt før han blir lagt i egen seng
1915/1945 sovner som regel for natten
Det er her problemene starter. Han våkner etter ca 2-4 timer for melk, da blir han enten ammet eller får mme hvis han er veldig utålmodig ved brystet, men spiser kun 60-80 ml hvis han får mme. Han har den siste tiden sovet veldig urolig fra denne ammingen og frem til klokken 24-02 en gang. Sengen hans står fremdeles i vårt rom. Jeg forsøker å få han til å finne søvnen i egen seng, men etter en stund begynner han å gråte hysterisk noe som ender med at jeg ofte tar han over i vår seng. Der har han begynt å dra ned amme-bhen for å amme. Jeg prøver å få han til å sovne uten amming, men ender ofte opp med å amme allikevel. Da sovner ofte begge til at han ammer og jeg mister oversikten over hvor mange ganger han ammer om natten når vi samsover, men i det siste har det vært 2-3 ganger til før klokken 06.
Han sover veldig urolig og ruller mellom meg og pappa og klarer liksom ikke finne søvnen. Det virker som om han prøver alt han får til uten å klare det, inkludert pupp. Han er ikke helt våken, men grynter, gråter og sparker/slår med ben og armer. Dette gjør at vi sover svært dårlig om natten. Dette holder på til rundt klokken 05-06 og etter det sover han som regel veldig tungt. Han merker for eksempel ikke at jeg står opp og drar på jobb klokken 7.
Søvnproblemene og nattammingen har økt i løpet av den siste mnd. For litt over en mnd siden hadde vi en avvenning av nattammingen der jeg kun ammet i 23/24 tiden og igjen klokken 05/06. Det fungerte greit så lenge jeg lå på et annet rom. Jeg reiste så bort i to dager mens pappa var hjemme med sønnen vår og da sov han natten gjennom (fra 2000-0600) selv om han ble tilbudt flaske klokken 2300 noe han ikke ville ha. Jeg hadde pumpet brystmelk til de dagene jeg var borte og vedlikeholdt melkeproduksjonen ved å pumpe mens jeg var borte. Han spiste og drakk godt på dagtid mens jeg var borte. Jeg begynte også å jobbe igjen en uke etter at jeg kom tilbake.
Jeg tror uroligheten hans den siste mnd har sammenheng med økt motorisk utvikling og to tenner som har kommet opp, men jeg tenker at vi må være forsiktige og ikke skape unødvendige søvnassosiasjoner. Vi ønsker å legge han på eget rom fra neste uke, men er litt usikre for hvordan vi bør gå frem på best mulig måte så vi slipper å måtte gå inn på rommet hans hver time om natten.
Det hender forresten at vi bader han før legging, men det hjelper ikke på søvnen.
For å oppsummere litt:
Hvordan bør vi gå frem for å bedre nattesøvnen? Kan vi endre noe i dagsplanen eller bør vi bli flinkere på å tolerere gråting i egen seng slik at han ikke venner seg til å bli tatt over i vår seng og eventuelt bli ammet når han våkner om natten? Vi reagerer ikke på «grynting», kun på høylytt gråting.
Takk for hjelpen!
Vennlig hilsen
Matilde