Svar: 9 måneder og urolig nattesøvn

5. oktober 2020

Kategori:
Alder:
9 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Matilde

Tak for dit brev :) Hvor dejligt at modtage et brev fra Norge, og det er naturligvis helt okay, at du skriver på norsk :) Dejligt at høre, at du har fulgt med på sidelinjen og nu selv har fået lyst til at skrive.

Du nævner blandt andet, at du tror, at "uroligheten hans den siste mnd har sammenheng med økt motorisk utvikling og to tenner som har kommet opp" og det tænker jeg, at du har helt ret i. Der er ingen tvivl om at alder og udvikling spiller ind. Jeres dreng er rigtig godt igang motorisk, han åler sig af sted, kravler og er også begyndt at rejse sig ved møblerne - og han er nu i separationsfasen.

Det betyder, at han på den ene side øver sig i at bevæge sig mere og mere ud i verden på egen hånd, øver sig i at kunne selv, være på afstand af jer - og samtidig også har behov for at klynge sig ekstra til jer. Han kan ikke separere sig, han kan ikke adskille sig fra jer, hvis ikke han føler sig knyttet til. Derfor vil han i denne periode ofte virke ekstra pylret, søge ekstra fysisk kontakt og nærhed og kan virke ekstra klyngende - og han vil ofte også kunne virke ekstra brystsøgende, fordi netop din favn og dit bryst er genkendeligt og trygt.

Samtidig gør den øgede motoriske udvikling også, at han motorisk har en stor uro i kroppen. Det er rigtig svært for ham at ligge stille, og han får sig lagt i stillinger, som han ikke mestrer at komme væk fra. Han ligger sig måske op i kravlestilling, ligger på alle fire og rokker frem og tilbage - det kalder man headbanging - og her har han brug for din hjælp til at blive lagt ned igen.

Han vil også drømme ekstra meget og kan derfor også sove uroligt på grund af drømmeaktivitet og tankemylder. Han oplever verden på en anden måde nu, hvor han motorisk bevæger sig mere omkring. Han fornemmer rummet, som han er i, han fornemmer, om I f.eks. går ind i et andet rum. Han kan blive utroligt ked af det, hvis I går på toilettet uden at tage ham med, eller hvis I putter ham i seng og går fra ham. Og alt dette gør, at han lige nu også har en mental uro, som både gør det svært for ham at koble fra, når han skal sove, men som også gør, at han sover ekstra uroligt.

Derfor skal I forsøge at finde balancen mellem at være der for ham og give ham den nærhed og tætte kontakt, som han har behov for - og samtidig også forsøge at give ham nogle putte- og sovevaner, som vil fungere for jer alle fremadrettet. Det er her en god idé, at han puttes i egen seng, som I allerede gør, det må I meget gerne holde fast i. Og det kan godt være en idé at flytte hans seng til eget værelse, hvis I har mod på det.

Nogle gange er det en fordel, at I sover i hvert sit værelse, fordi du så ikke vil reagere på alle hans lyde, hvilket giver ham mulighed for at finde videre i søvnen på egen hånd. Andre gange dur det ikke i denne alder fordi du så ender med at løbe i pendulfart mellem soveværelse og børneværelse... 8-10 måneders alderen er ofte en meget urolig periode, så det kan måske være lettere at flytte ham i næste måned og ikke i næste uge:)

Det samlede søvnbehov for børn i 9 måneders alderen ligger ofte på 14 timer i døgnet. De fleste børn trives med at sove 11-12 timer om natten og 2.5-3 timer i løbet af dagen. Jeres dreng sover ofte en lang nattesøvn på ca 12 timer og sover ofte samlet et par timer i løbet af dagen, så samlet får han sit søvnbehov rigtig fint dækket. Nogle gange kan nætterne dog godt blive mere urolige, jo længere de er og derfor kan det være en overvejelse værd, om I måske skal forsøge at afkorte nattesøvnen en smule og forlænge dagssøvnen lidt...

Da jeres dreng ikke starter dagen før 7.30, så kan I overveje, om han måske skal vækkes senest kl 07. Han kan måske komme op, når du tager på arbejde. Det er dagens stå op tidspunkt som sætter rytmen for resten af dagen og det vil naturligt have betydning for dagens forløb. Det vil være rigtig fint med to lure dagligt, som I også arbejder på, og det gør ikke spor, hvis den ene lur varer f.eks. 45 minutter og den anden så 1.5 time - eller modsat. Han må gerne selv regulere, om det er formiddagsluren eller middagsluren, som er længst. Det er også helt okay, hvis det variere fra dag til dag.

Du fortæller, at I har forsøgt med bad om aftenen uden nogen effekt, og jeg vil foreslå, at I forsøger med dette igen. Badet skal ligge en time før putning for at have effekt og det er samtidig vigtigt, at badet afsluttes med god frottering med håndklædet og lidt babymassage, så I hjælper hans krop til mere ro på denne måde. Efter badet vil være være rigtig godt, hvis han kan spise en godnatgrød eller måske en banan, så få ...

Annonce

... børstet tænder og så blive ammet og puttet.

Her i 9 måneders alderen vil han sandsynligvis have behov for 3 amninger (eller flasker) i døgnet, og jeg anbefaler normalt, at disse ligger før middagslur, aften og sen aften. Da han lyder til at acceptere en flaske, så vil jeg anbefale at far (eller hvem der passer ham) giver ham flaske før middagsluren, og at du ammer ham aften og sen aften.

Det vil sige, at en dagsplan hos jer nu kunne se således ud:

Senest kl. 07: Vækkes kærligt, omsorgsfuldt, hvis han ikke er vågnet af sig selv, så dagen starter stille og roligt her

Morgen 7.30: Havregrød, eller f.eks. klatkager (grød stegt på panden) eller som nu en brødskive med makrel, æg, levepostej, avocado mm. eller lignende. Vand af kop.

Formiddag 9: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt. Frugtmos, smoothie.. Vand af kop.

Puttes til formiddagslur ca. 9.30-10 - og sover her 45 minutter til 1.5 time, lad ham styre det selv...

Frokost 11.30-12: Brødhapsere med forskelligt smørbart pålæg, kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta, måske ½ hårdkogt æg. Må også meget gerne suppleres med en middagsret fra glas og rester fra aftensmaden. Vand af kop.

Flaske og puttes til middagslur - måske kl 13.30-14 - det afhænger af, hvorvidt formiddagsluren er kort eller lang. Han må her gerne sove 45 min. til 1.5 time - igen modsat af, hvad han har sovet om formiddagen, og I skal ikke vække ham fra middagsluren her.

Eftermiddag 16: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt. Frugtmos. Evt. en lille portion tykmælk eller lignende surmælksprodukt (3.5% fedtindhold og max 50 ml), vand af kop.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Aften 18: Spiser aftensmad som jer - kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta, sovs. Der skal være mad i stykker, både små hapsere, som spises med fingrene og evt. med gaffel og også større stykker, som han kan sidde med i hånden og gnave af, og så moset mad, som gives på gaffel eller ske. Vand af kop.

Kommer i bad, frotteres godt med håndklædet, smøres med creme, får lidt babymassage og gøres klar til natten.

Tilbydes godnatmåltid ca. kl 19.30, gerne en fuldkornsgrød eller en banan, og får derefter børstet tænder.

Ammes og puttes til natten ca. kl 20

Sen aften 23-24: Ammes rigtig godt og sover herefter uden mælk til næste morgen, hvor dagen så starter med morgenmad :)

Jeg har forsøgt at lave en dagsplan, som passer med den plan og rytme, som I allerede har nu - dog med to lure dagligt - og med en lidt kortere nattesøvn, da jeg faktisk tænker, at det kan være med til at gøre en forskel hos jer. Det er også tænkeligt, at jeres dreng naturligt vil øge sin dagssøvn en smule, når han begynder at sove to og ikke tre gange dagligt og samtidig vil en lidt kortere nattesøvn nogle gange give mere rolig søvn, ligesom han måske også vil blive lidt lettere at putte om dagen :)

Hvis han følger ovenstående dagsplan og rytme, så vil han ikke behøve mælk efter midnat, og I kan derfor overveje om det vil være en fordel, at far tager over om natten. Hvis jeres dreng er ammet rigtig godt f.eks. kl 23.30, så vil far derefter kunne tage over, give masser af tryghed og nærhed og sover jeres dreng i eget værelse, så vil duften af mor og mors mælk naturligt ikke være der og det vil derfor ikke være en mulighed. Det kan også være, at du vil have svært ved at holde dig væk, og så skal du naturligvis være der - husk dog på, at du sagtens kan give ham masser af nærhed, tæt kontakt osv. og at han godt kan få trøst af mor, uden at han behøver brystet i munden :)

Hvis du skønner, at han er nødt til at sove hos jer stadigvæk, så er det helt okay. Sørg dog for at tage en t-shirt på, så du sikrer dig, at han ikke selv kan finde brystet i søvne. Du fortæller, at han ofte selv trækker i din amme-bh, og han er meget tydeligt i sine signaler, det er brystet han vil have.. men det er dig, som nu bestemmer, hvornår han kan ammes, og hvornår han ikke kan...

I har tidligere haft en rigtig fin rytme, hvor han har sovet godt om natten uden bryst og favn, og jeg tænker, at det kan I godt komme tilbage til igen. Det kommer dog til at kræve lidt af dig/jer, da han er betydeligt mere bevidst nu, og det er naturligt svært at nægte ham brystet, hvis du mærker, at det er det han vil. Derfor er det vigtigt, at du følger dagsplanen og sikrer dig at han ernæringsmæssigt ikke længere har behov for mælk om natten, ligesom du og far sammen skal finde ud af, hvordan I bedst hjælper ham igennem natten - nu uden bryst. Skal mor være der, eller skal far tage helt over i en periode...

Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre, rigtig meget held og lykke med det hele fortsat :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

14. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Søvnbehov og fordeling

Hej Helen Jeg har en søn på 5 måneder, som næsten altid har haft en rigtig...

Annonce

Viden om børn:

Tøj tjekliste - Grundudstyr nyfødt

Barnet har brug for tøj, der passer i størrelsen, og som er blødt og behageligt at have på. Hvis tøjet er for småt og strammer, kan barnets bløde knogler påvirkes. Tøjet bør endvidere passe til årstidernes skiften.

Det kan være svært at købe alt babytøjet, imens du er gravid, da du ikke ved, hvor meget din baby måler og vejer. Når den lille først er kommet til verden, så er det lettere at købe tøj i den rette størrelse.

Som grundudstyr til en nyfødt kan...

Læs mere i Babylex

Navle

Hos det nyfødte barn sidder stadig en rest fra navlestrengen, som vil falde af, af sig selv, når barnet er mellem ca. 5 dage og tre uger gammelt. Det er normalt at det kan bløde fra navlen i denne periode og det kan også lugte fra navlen, da det er en forrådningsproces der sker.

Du skal være opmærksom på at navlen ikke begynder at lugte for meget, da det kan være tegn på infektion. Hvis navlen lugter gennem barnets tøj, er det for meget. Hvis der er rødme omkring navlen, kan...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Denne gang skriver jeg bare for at udtrykke min taknemmelighed over det store arbejde du gør for at informere alle os "usikre mødre".

Normalt anser jeg mig selv for at være relativt velinformeret om de emner, der interesserer mig .....- men jeg må indrømme, at det at blive mor har ført en helt uventet usikkerhed med sig.

Når det man ønsker aller mest er at give sit barn den bedste start på livet - og man bare ikke er sikker på, hvad der er det bedste at gøre, er det fantastisk at kunne rådføre sig hos dig.

Jeg har læst stakke af bøger, Sundhedsstyrelsens anbefalinger, diverse artikler og lavet utallige google-søgninger (hvor jeg i øvrigt ofte lander på din side) om børnerelaterede emner - og alligevel bliver jeg tit i tvivl.

Trods mange spørgsmål fra min side svarer du tålmodigt, grundigt og engageret på det hele - og det betyder meget for mig som nybagt mor at få en kommentar med på vejen :-)

Mit medlemskab hos netsundhedsplejerske.dk er en rigtig god investering - og min søn får en mindre bekymret mor med i købet ;-)

God sommer