Lillebror sover dårligt om natten

16. september 2020

Kategori:
Alder:
7 mdr.

Lillebror sover dårligt om natten

Kære Helen,

Du har før hjulpet med storesøster, men nu er udfordringen kommet med lillebror. Lillebror er 7,5 måned gammel og en meget nemmere baby end storesøster, der var en blanding af High Need og kolik barn. Lillebror er faktisk ok nem om dagen og er begyndt st sove lidt bedre end i starten. Generelt føder jeg bare ikke sove børn.

Desværre er lillebror begyndt - siden han var 7 måneder - at sove fuldstændig umuligt om natten. Han vågner hver 10-60 min hele natten igennem. Det er ved at blive pænt ulideligt med al den afbrudt søvn.
Lillebror bliver puttet i egen seng, på eget værelse om aftenen.. Han bliver ammet til natten, og bliver lagt fra sig hvor han lige observere det (lært af erfaring fra søster)

Når jeg putter ham kl. 18.30-19 så vågner han typisk hvert 10-20 min de første 2-3 timer, og hvis jeg så går i seng og tager ham med ind (vi har intet imod samsovning og gjorde det gerne dagligt hvis han sov bedre), så ligger han Mega uroligt og vækker sig selv ved at stille sig i kravleposition. Han fortsætter sådan hele natten og vi er heldige hvis han får 1-2 timer sammenhængende.

Lillebrors døgnrytme ser ud således:
05.00 vågner og bliver ammet (forsøgt at puttes videre) i sengen
06.00 Hele huset står op
06.30 morgengrød + vand
08.00 Ammes og puttes til 1.lur (vil typisk ikke ammes)
09.30 vågner - sover ca 1,5 time med lidt hjælp
10.00 Formiddags ...

Annonce

... frugt/snack + vand
12.00 rugbrødshapsere med grønt + vand
12.30 Ammes og puttes til 2.lur (vil typisk ikke ammes)
14.30 Vågner, sover mellem 1,5-2 timer med hjælp
15.15 Eftermiddagsfrugt/snack med storesøster
17.15 aftensmad bestående af mos, grøntsager, kød, ris/pasta mv
18.30 Nattøj på og godnat grød
18.45/19 Ind på værelset, ammes og puttes i egen seng (vil gerne ammes)

Lillebror er ammebarn og nægter at tage flaske de gange vi har skulle bruge en pasning. Han er ikke lige så amme afhængig som storesøster, hvilket jo er overvejende godt. Men, han kan slet ikke samle sig om at blive ammet om dagen. Det er meget sjældent jeg kan slippe afsted med en god amme tår inden sidste lur. Om aftenen og natten vil han dog amme hele tiden. Kan han urolige nætter have noget at gøre med at han ikke ammer nok om dagen ?

Det skal lige nævnes at han spiser op til alle sine måltider. Han spiser simpelthen så meget og virker tit mere sulten. Han vejer pt 9,2 kg.

Det er helt uvant at have et ‘anti Amme’ barn, og jeg ved ikke helt hvad jeg skal gøre?
Storesøster blev ammet til hun var 15 mdr.

Lillebror er ellers en sød og nem lille baby, der elsker at lege og observere og som har kravlet siden han var 6,5 og stået op af ting siden 7 mdr.

Så Helen, hjælp mig med at få noget sammenhængende søvn - især til lillebror der virkelig godt kunne bruge nogle gode nætter.

På forhånd tak

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

Annonce

Viden om børn:

Klumpfod (varusfod)

I Danmark fødes ca. 1 ud af 1000 børn med klumpfod. Det svarer til ca. 60 børn årligt i Danmark. Hos ca. halvdelen er der klumpfod på begge fødder.

Klumpfod kaldes også varusfod eller talipes equinovarus. Det er en fejlstilling i en eller begge fødder. Når barnet bliver født, ser foden normal ud, men den kan ikke rettes til normal stilling. Når man ser på foden, vil hælen dreje indad, forfoden pege ind mod midten, og samtidig vil mellemfoden (svangen) være løftet. Foden...

Læs mere i Babylex

Vegetar og veganer

Lever du vegetarisk og spiser du varieret, så vil du sædvanligvis få tilstrækkeligt med protein og andre næringsstoffer - også selvom du f.eks. ammer. Jo flere fødevarer du udelukker fra kosten, jo større er risikoen for fejlernæring, og hvis du f.eks. ikke spiser æg, mælkeprodukter og andre produkter fra dyr, kan det få betydning for dit barn.

Børn, der ernæres vegetarisk eller vegansk med ingen eller sparsom brug af mælkeprodukter og æg, skal ammes eller have...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for svar om valg af skole. Som altid er du utrolig dygtig til at "stille skarpt & zoome ind". Det er en gave!

kh Lene