Brev:
Lillebror sover dårligt om natten
16. september 2020
Alder:
7 mdr.
Lillebror sover dårligt om natten
Kære Helen,
Du har før hjulpet med storesøster, men nu er udfordringen kommet med lillebror. Lillebror er 7,5 måned gammel og en meget nemmere baby end storesøster, der var en blanding af High Need og kolik barn. Lillebror er faktisk ok nem om dagen og er begyndt st sove lidt bedre end i starten. Generelt føder jeg bare ikke sove børn.
Desværre er lillebror begyndt - siden han var 7 måneder - at sove fuldstændig umuligt om natten. Han vågner hver 10-60 min hele natten igennem. Det er ved at blive pænt ulideligt med al den afbrudt søvn.
Lillebror bliver puttet i egen seng, på eget værelse om aftenen.. Han bliver ammet til natten, og bliver lagt fra sig hvor han lige observere det (lært af erfaring fra søster)
Når jeg putter ham kl. 18.30-19 så vågner han typisk hvert 10-20 min de første 2-3 timer, og hvis jeg så går i seng og tager ham med ind (vi har intet imod samsovning og gjorde det gerne dagligt hvis han sov bedre), så ligger han Mega uroligt og vækker sig selv ved at stille sig i kravleposition. Han fortsætter sådan hele natten og vi er heldige hvis han får 1-2 timer sammenhængende.
Lillebrors døgnrytme ser ud således:
05.00 vågner og bliver ammet (forsøgt at puttes videre) i sengen
06.00 Hele huset står op
06.30 morgengrød + vand
08.00 Ammes og puttes til 1.lur (vil typisk ikke ammes)
09.30 vågner - sover ca 1,5 time med lidt hjælp
10.00 Formiddags frugt/snack + vand
12.00 rugbrødshapsere med grønt + vand
12.30 Ammes og puttes til 2.lur (vil typisk ikke ammes)
14.30 Vågner, sover mellem 1,5-2 timer med hjælp
15.15 Eftermiddagsfrugt/snack med storesøster
17.15 aftensmad bestående af mos, grøntsager, kød, ris/pasta mv
18.30 Nattøj på og godnat grød
18.45/19 Ind på værelset, ammes og puttes i egen seng (vil gerne ammes)
Lillebror er ammebarn og nægter at tage flaske de gange vi har skulle bruge en pasning. Han er ikke lige så amme afhængig som storesøster, hvilket jo er overvejende godt. Men, han kan slet ikke samle sig om at blive ammet om dagen. Det er meget sjældent jeg kan slippe afsted med en god amme tår inden sidste lur. Om aftenen og natten vil han dog amme hele tiden. Kan han urolige nætter have noget at gøre med at han ikke ammer nok om dagen ?
Det skal lige nævnes at han spiser op til alle sine måltider. Han spiser simpelthen så meget og virker tit mere sulten. Han vejer pt 9,2 kg.
Det er helt uvant at have et ‘anti Amme’ barn, og jeg ved ikke helt hvad jeg skal gøre?
Storesøster blev ammet til hun var 15 mdr.
Lillebror er ellers en sød og nem lille baby, der elsker at lege og observere og som har kravlet siden han var 6,5 og stået op af ting siden 7 mdr.
Så Helen, hjælp mig med at få noget sammenhængende søvn - især til lillebror der virkelig godt kunne bruge nogle gode nætter.
På forhånd tak