Brev:
Søvnrytme i vuggestue (11 mdr)
12. september 2020
Alder:
11 mdr.
Søvnrytme i vuggestue (11 mdr)
Kære Helen
Vi har den skønneste og blideste lille dreng, Theo, på 11 mdr. Han er lillebror til en fantastisk storesøster på 4 år, som dagligt leger meget med lillebror, og som knus-elsker ham og vice versa.
Vores søn startede i vuggestue for 4 uger siden og vi har nogle spørgsmål omkring søvn og lure i den forbindelse.
Theo har i lang tid haft følgende dagsrytme:
06.00/06.30 Vågner, morgenmad
09.00 Bolle + lur (ca 1-1,5 time)
11.00 Frokost
14.00 Eftermiddagslur (ca 1-1,5t)
16.00 Eftermiddagssnacks
17.30 Aftensmad
19.00 Puttes til natten
Han fungerer super godt med denne rytme, og er en meget veltilpas dreng fuld af fart, nysgerrighed, store smil og masser af interaktion med hele familien. Han har stadig denne rytme i weekenden, samt på fridage fra institutionen.
I vuggestuen har de følgende rytme:
09.00 Formiddagsbolle
10.30 Frokost
11.30 Lur
14.00 Snacks
Vores udfordring er, at de i vuggestuen ikke ønsker at følge vores søns søvnrytme, som vi har præsenteret, altså med en formiddagslur og en eftermiddagslur. De har den ideologi, at et barn kun skal lægges til lur, når det er træt. Vi mener også, at et barn skal lægges til lur, når det er træt, og mener netop det er, hvad vi gør.
I de sidste 4 uger er vores søn hver dag blevet lagt til lur på et nyt tidspunkt i vuggestuen. Nogle dage kl. 9.30, andre dage først kl. 13.15, og en del dage omkring kl. 12.00. Nogle dage får han 1 lur, andre dage 2 lure. Nogle dage er luren 15 min, andre dage 1,5 time. I fredags blev han afleveret efter formiddagsluren, og de lagde ham til at sove middagslur 2 timer senere (altså kl. 12).
Det skal måske nævnes, at når de putter de øvrige børn kl. 11.30, så placerer de også vores søn i en barnevogn med sut, nussetæppe og afslapningsmusik.
Vi har oplevet at hente ham kl. 12.00 og få at vide, at han var meget træt. Vi har ikke kunne se på vores søn, at han var træt, men har taget ham med hjem og forsøgt at få ham til at sove, hvilket ikke er lykkes før omkring kl. 14.00. På disse dage har han sovet formiddagslur hjemme fra ca. kl. 9-10.
Vi undrer os meget.
Ja, ærlig taget er vi ret frustreret over ikke at blive lyttet til som forældre. Vi har gentagne gange ytret ønske om, at Theo fik lov til at følge den rytme, som vi ved, at han trives med.
I øjeblikket har vi ofte en meget pylret dreng om eftermiddagen, og vi ved aldrig, hvornår han sover og hvor meget. Vi kan ikke forstå, at et barn ikke skal have en fast rytme, og endnu mindre, at forældrenes erfaringer ikke bringes i spil.
Så Helen, er det helt almindeligt, at børn på 11 mdr. ikke skal have en fast søvnrytme i deres institution? Lederen og personalets argument er, at det er helt naturligt, at børn har “nye” søvnmønstre, når de starter i institution. Og de fremfører det argument, at de er meget trænet i at se, hvornår et barn er træt.
Hvad tænker du om det?
Vi ser meget frem til dit svar.
Med venlig hilsen
Theo's mor og far
P.S. Vores datter som gik i samme institution (dog med anden leder og personale) og var 13 mdr., da hun startede. Hun sov 3 timer fra kl. 11.30-14.30, så vi har desværre ikke et sammenligningsgrundlag der.