Svar: Søvnrytme i vuggestue (11 mdr)

12. september 2020

Kategori:
Alder:
11 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Theo's mor og far

Tak for jeres brev og velkommen til - og tak for den fine beskrivelse og alle jeres tanker. Jeg kan godt forstå, at I er frustrerede!

Jeg har holdt mange foredrag i vuggestuer for både forældre og pædagoger, og i mange institutioner har man indført en søvnpolitik som f.eks. indeholder regler/værdier som "vi vækker aldrig børnene", og "vi putter altid børnene, når de er trætte". Det er sådan set rigtig godt, for vi kan godt være enige i, at børn skal have lov til at sove, når de sover, og at de naturligt også skal puttes, når de viser behov for at sove. Men - alle de steder jeg har været, så er disse regler/værdier er indført, fordi det har været kutyme mange steder at vække børn fra deres middagslur, så børnene ikke har fået søvn nok. Enten fordi man ikke har vidst bedre, eller fordi flere forældre har klaget over, at de ikke kunne få barnet til at sove om aftenen... Jeg har endnu ikke oplevet en institution, som ikke vil give et knap 1 årigt barn to lure dagligt, når han er vant til at dette og trives med dette - og faktisk har brug for det i forhold til sin alder. De fleste børn er mellem 12-18 måneder, før de kan nøjes med en lidt længere middagslur!

Der er ingen tvivl om, at den rytme, som jeres dreng har derhjemme, er rigtig god og alderssvarende. Man skal ikke "putte børn i kasser", og man skal heller ikke være rigid i forhold til at holde fast i bestemte tidspunkter og strukturer, der skal naturligt være plads til impulsivitet og naturlige små ændringer i hverdagen, det har vi alle glæde af :)

Når det så er sagt, så kan det anbefales, at man forsøger at skabe en nogenlunde fast dagsrytme med faste spise- og sovetider (+/- en halv times tid), fordi det er med til at sikre, at dagen ikke pludselig skrider, og vigtige måltider eller søvnperioder springes over. Den faste rytme har betydning for børns energi, humør og overskud, hvis tidspunkterne for spisning og søvn varierer alt for meget, så vil det naturligt påvirke hans humør og overskud. Samtidig vil hans indre ur indstille sig på, at det er spisetid, når de skal spise - og han vil derfor spise mere - ligesom han vil indstille sig på, at nu er det tid til at sove, og han vil lettere kunne overgive sig til søvnen og få den mængde søvn, som han har behov for.

Med hensyn til "træthedssignaler", så behøver han ikke være ...

Annonce

... synligt træt, sidde med røde blanke øjne, blive pylret osv. før de putter ham! Netop ved at holde rytmen og f.eks. putte ham efter formiddagsmåltidet kl ca. 9.30, så giver de ham mulighed for at finde ro, slappe af og falde i søvn - før han bliver overtræt. Og det vil også være godt for ham. At de er "meget trænet i at se, hvornår et barn er træt" er kun godt - men han kan sagtens være træt og have brug for sin lur, selvom han ikke viser det særlig meget. Og giver man ham chancen for en lur, så vil han derfor falde i søvn - og små børn skal faktisk have chancen.

Med hensyn til begrundelsen "at det er helt naturligt, at børn har “nye” søvnmønstre, når de starter i institution"... det holder faktisk heller ikke. Ja, børn reagerer, og deres søvn bliver ofte påvirket, når de starter i institution. Nogle børn reagerer med at være mere vågne og få sværere ved at sove, fordi de bliver stressede af alt de nye og den store verden, som de pludselig skal forholde sig til - andre børn bliver ekstra trætte. Det virker som om, at de bliver overvældet af det hele og derfor får ekstra behov for søvn, måske behov for en ekstra lur eller en længere lur. Uanset, hvordan barnet reagerer, så bliver det her ekstra vigtigt, at hjælpe barnet til en rytme, som sikrer barnet den mængde søvn, som barnet har behov for. Barnet, som har svært ved at sove, kan netop have glæde af at blive puttet til to lure dagligt og til nogenlunde fast tid, fordi det vil gøre, at barnet får koblet fra og får sin søvn - og barnet som har brug for ekstra søvn kan få en lur ekstra eller en længere lur, fordi der naturligt er behov for dette...

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

En historie har naturligt altid to sider, men ud fra det I fortæller, så lyder det for mig som om, at man helt har glemt at se på det enkelte barns alder, børns generelle søvnbehov, børns behov for hjælp til rytme osv. Man tror man gør det rigtige, når man siger "vi putter altid børnene, når de er trætte", men man har glemt en række faktorer, og ligningen er ikke så simpel...

Jeg håber virkelig, at I finder en løsning - for det er som sagt helt alderssvarende med to lure dagligt - en formiddagslur og en middagslur - og jeres drengs rytme passer rigtig godt og kan fint passes ind i vuggestuens hverdag. Ud fra det I fortæller, så er det svært at forstå, hvorfor de ikke bare putter ham...:(

Rigtig meget held og lykke herfra!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

Annonce

Viden om børn:

Taktilsansen

Der er 3 sanser, som er fundamentet for barnets motoriske udvikling, og som er helt centrale for barnets evne til at bearbejde og bruge sine sanser og de sanseindtryk, som barnet møder i hverdagen: Det er vestibulærsansen, taktilsansen og den proprioceptive sans.

Taktilsansen kaldes også berørings- og følesansen. Den er vigtig for barnets kropsbevidsthed, og den gør, at vi kan mærke varme, kulde, smerte, tryk mm. Børn som har problemer med deres taktile sans, vil ofte ikke bryde...

Læs mere i Babylex

Søskende

Det er helt normalt at der kan opstå jalousi, når der pludselig kommer en lille ny, som kræver at få noget af den opmærksomhed, der tidligere var forbeholdt storesøster eller storebror. Her er lidt råd til hvordan du kan imødegå nogle af de problemer der kan opstå:

- Husk at give den store opmærksomhed. Vær opmærksom på at den store har savnet dig imens du har været indlagt med den lille ny. Gør familien opmærksom på at de gerne må komme med gaver til den lille, men det er næsten...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Tusinde tak for en informationsrig hjemmeside og nogle virkelig fantastiske bøger om børn! Jeg har erhvervet mig hele din bog-serie og efter at have læst dem, bruger jeg dem stadig ofte som opslagsværk. Tak for dem!

Venlig hilsen
Cecilie