Brev:
Hvordan får vi hende på eget værelse?
7. september 2020
Alder:
2 år
Hvordan får vi hende på eget værelse?
Kære Helen.
Hvordan får vi vores 2-årige datter til at falde i søvn om aftenen i sin egen seng?
Putteritualet pt.:
Når der er børstet tænder, skiftet ble og hun er kommet i nattøj, så læser vi godnathistorie i vores dobbeltseng, og så synger vi godnatsang(e), mens hun ligger i vores seng sammen med en af os forældre (der er skruet betydeligt ned for lyset). Og ja, så falder hun i søvn i vores seng og bliver løftet over i sin egen tremmeseng, som stadig står ved siden af dobbeltsengen. Hun sover for det meste hele natten i egen seng uden opvågninger, hvilket vi jo virkelig nyder godt af som forældre.
Men nu skal det være slut med at falde i søvn i vores seng - spørgsmålet er bare, hvordan kommer vi til, at hun falder i søvn i egen seng på eget værelse?
Hun er aldrig - som i aldrig - faldet i søvn i sin egen seng. Vi stoppede godnatamningen i en alder af ca. 1,5 år, og i stedet fik hun lov til at falde i søvn i vores seng med os ved sin side. Ved godnatamningen faldt hun som regel i søvn med brystet i munden og suttede sig altså i søvn.
Når vi prøvede - og prøver - at putte hende i egen seng i vågen tilstand, så græder hun rigtig meget og vil op. Man skulle tro, at hun ikke bryder sig om at være i sengen, men det er ikke tilfældet - kun når hun skal sove om aftenen. Hun vil gerne sidde og lege i sengen i dagtimerne med en bog eller sine bamser, men at ligge i sengen om aftenen og falde i søvn til natten kan hun slet ikke finde ro til.
Vores datter er rigtig glad for nogle bestemte bamser, som hun er tryg ved og som altid er ved hendes side, når hun skal sove. Sut har hun aldrig brugt.
Nogle gange vil hun gerne ligge halvt på vores mave for at finde ro, inden hun triller over ved siden af os i sengen. Andre gange kravler hun fuldstændig ind til én med kind mod kind. Til tider ligger hun også og nusser ens ansigt (de sidste to tilfælde er især sammen med mor). Hun er en rigtig “hyggetrold” i øjeblikket.
Vi vil gerne have hende flyttet på eget værelse, men har du forslag til, hvordan vi kan gøre det? Skal vi tage en kold tyrker og flytte sengen ind på hendes værelse fra den ene dag til den anden, eller er det bedre at lave tilvænning i vores soveværelse, hvor hun er vant til at falde i søvn, og så flytte tremmesengen på et senere tidspunkt? Det kan også være, du har andre forslag?
På forhånd tak.
Med venlig hilsen,
forældrene.