Hvordan får vi hende på eget værelse?

7. september 2020

Kategori:
Alder:
2 år

Hvordan får vi hende på eget værelse?

Kære Helen.

Hvordan får vi vores 2-årige datter til at falde i søvn om aftenen i sin egen seng?

Putteritualet pt.:
Når der er børstet tænder, skiftet ble og hun er kommet i nattøj, så læser vi godnathistorie i vores dobbeltseng, og så synger vi godnatsang(e), mens hun ligger i vores seng sammen med en af os forældre (der er skruet betydeligt ned for lyset). Og ja, så falder hun i søvn i vores seng og bliver løftet over i sin egen tremmeseng, som stadig står ved siden af dobbeltsengen. Hun sover for det meste hele natten i egen seng uden opvågninger, hvilket vi jo virkelig nyder godt af som forældre.

Men nu skal det være slut med at falde i søvn i vores seng - spørgsmålet er bare, hvordan kommer vi til, at hun falder i søvn i egen seng på eget værelse?

Hun er aldrig - som i aldrig - faldet i søvn i sin egen seng. Vi stoppede godnatamningen i en alder af ca. 1,5 år, og i stedet fik hun lov til at falde i søvn i vores seng med os ved sin side. Ved godnatamningen faldt hun som regel i søvn med brystet i munden og suttede sig altså i søvn.

Når vi prøvede - og prøver - at putte hende i egen seng i vågen tilstand, så græder hun rigtig meget og vil op. Man skulle tro, ...

Annonce

... at hun ikke bryder sig om at være i sengen, men det er ikke tilfældet - kun når hun skal sove om aftenen. Hun vil gerne sidde og lege i sengen i dagtimerne med en bog eller sine bamser, men at ligge i sengen om aftenen og falde i søvn til natten kan hun slet ikke finde ro til.

Vores datter er rigtig glad for nogle bestemte bamser, som hun er tryg ved og som altid er ved hendes side, når hun skal sove. Sut har hun aldrig brugt.

Nogle gange vil hun gerne ligge halvt på vores mave for at finde ro, inden hun triller over ved siden af os i sengen. Andre gange kravler hun fuldstændig ind til én med kind mod kind. Til tider ligger hun også og nusser ens ansigt (de sidste to tilfælde er især sammen med mor). Hun er en rigtig “hyggetrold” i øjeblikket.

Vi vil gerne have hende flyttet på eget værelse, men har du forslag til, hvordan vi kan gøre det? Skal vi tage en kold tyrker og flytte sengen ind på hendes værelse fra den ene dag til den anden, eller er det bedre at lave tilvænning i vores soveværelse, hvor hun er vant til at falde i søvn, og så flytte tremmesengen på et senere tidspunkt? Det kan også være, du har andre forslag?

På forhånd tak.

Med venlig hilsen,
forældrene.

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Bedsteforældre | 2 år

Overnatte hos bedsteforældre

Kære Helen Ja - som overskriften lyder, så går mit spørgsmål på, hvor gamle...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

Annonce

Viden om børn:

Børneeksem

Børneeksem hedder også atopisk eksem eller dermatitis. Barnet får meget tør hud og hos de små børn kan eksemet sidde over alt på kroppen. Hos de lidt større børn sidder eksemen ofte i albuebøjninger og knæhaser.

Atopisk eksem kaldes børneeksem fordi det stort set kun rammer børn og ofte starter indenfor det første leveår. Hvis barnet har meget eksem og er generet af dette, vil det altid være en god idé at få barnet undersøgt, for at afklare om eksemen skulle hænge sammen med...

Læs mere i Babylex

Rodfrugter

Især i de kolde efterårs- og vintermåneder er rodfrugter rigtig gode. Rodfrugter er sunde, nærende og giver god smag til mange vinterretter og så har de farver og en naturlig sødme, som mange børn sætter stor pris på.

Pastinakker og jordskokker er lyse, gulerødder orange, og rødbeder har en farve, der kan variere fra det violette over i det vinrøde, alt efter hvordan de tilberedes.

Det danske klima er godt at dyrke rodfrugter i og det er som udgangspunkt en god idé...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Igen må jeg ty til dig som fantastisk hjælper og rådgiver.

Min skønne søn på 11 måneder skal starte i dagpleje i morgen og jeg er virkelig i krig med mine følelser.

Øv altså. Helen, jeg har virkelig brug for et ærligt råd og jeg har brug for at få sat sindet lidt på lavt blus.

Mange kærlige hilsner
Mor til dreng på 11 måneder