Svar: Hvordan får vi hende på eget værelse?
7. september 2020
Alder:
2 år
Kære forældre
Tak for jeres brev og fine beskrivelse af, hvordan putningen foregår hos jer - og jeres ønske om at få lillepigen i egen seng og på eget værelse :)
Det forstår jeg godt - ønsket om, at hun skal lære at sove selv - men samtidig har jeg det også sådan, at man som udgangspunkt ikke skal ændre noget som fungerer. Og som jeg læser jeres brev, så falder jeres datter i søvn ret hurtigt om aftenen, hun sover hele natten i sin egen seng, der står placeret ved siden af dobbeltsengen, og hun forbinder det at sove med noget trygt, dejligt og rart. Og det er lidt farligt at ændre på dette nu - især fordi I beskriver, at hun har rigtig meget brug for jeres nærhed for at falde til ro. Hun lægger sig halvt over jeres mave, putter sig ind kind mod kind, og nærheden med jer er tydeligt vigtigt for hende - og det synes jeg er vigtigt at anerkende. Hvis I presser hende til at falde i søvn i egen seng eller flytter hende på eget værelse nu, så risikerer I, at hun bliver ekstra tryghedssøgende og begynder at forbinde det at sove med noget som ikke er trygt og rart - og så trækker det bare længere ud, før I så kan vænne hende til at sove selv.
Derfor er jeg heller ikke tilhænger af "en kold tyrker", som I spørger til, men vil foreslå, at I forsøger med en gradvis tilvænning i soveværelset og at I giver det den tid det tager, så hun hele tiden er tryg og forbinder det at sove med en hyggestund og noget dejligt.
Det betyder, at I f.eks. kan lade hende blive i dobbeltsengen, men måske kan begynde at øve at hun ligger ved siden af jer, imens I sidder op, og at I så sidder der og læser højt. I skal altså bibeholde samme ritual, som I allerede har, men ændre på "den fysiske kontakt", så I sidder og hun ligger, men så hun stadig kan mærke jer og få den nærhed, som hun tydligt søger og har behov for. Og gradvist kan I så øge den fysiske afstand mere og mere... Og når hun kan falde i søvn liggende ved siden af jer og I kan sidde ved siden af og læse bog, synge godnatsang osv. så kan I flytte hende til tremmesengen - men stadig sidde der og gøre præcis som I plejer.
I kan på dette tidspunkt vurdere, om I kan flytte tremmesengen på eget værelse, så hun samtidig med at hun puttes der også vænnes til værelset, det kan godt være, at det kan lade sig gøre. I skal stadig sidde der, hun putter med sine bamser, får læst historie, sunget sang osv. Alt er som det plejer at være - men nu ligger hun i sin seng og på sit værelse.
Så mit råd er altså umiddelbart, at I lige nu øver at komme lidt fysisk på afstand af hinanden, stadig giver hende nærhed, så hun er tryg ved at sove og forbinder det med noget rart. Og når det fungerer med jer siddende og hende liggende ved siden af, så puttes hun i egen seng - som så står på eget værelse :)
Håber I kan bruge dette lidt videre, rigtig meget held og lykke fortsat :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske