Svar: Hvordan får vi hende på eget værelse?

7. september 2020

Kategori:
Alder:
2 år

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære forældre

Tak for jeres brev og fine beskrivelse af, hvordan putningen foregår hos jer - og jeres ønske om at få lillepigen i egen seng og på eget værelse :)

Det forstår jeg godt - ønsket om, at hun skal lære at sove selv - men samtidig har jeg det også sådan, at man som udgangspunkt ikke skal ændre noget som fungerer. Og som jeg læser jeres brev, så falder jeres datter i søvn ret hurtigt om aftenen, hun sover hele natten i sin egen seng, der står placeret ved siden af dobbeltsengen, og hun forbinder det at sove med noget trygt, dejligt og rart. Og det er lidt farligt at ændre på dette nu - især fordi I beskriver, at hun har rigtig meget brug for jeres nærhed for at falde til ro. Hun lægger sig halvt over jeres mave, putter sig ind kind mod kind, og nærheden med jer er tydeligt vigtigt for hende - og det synes jeg er vigtigt at anerkende. Hvis I presser hende til at falde i søvn i egen seng eller flytter hende på eget værelse nu, så risikerer I, at hun bliver ekstra tryghedssøgende og begynder at forbinde det at sove med noget som ikke er trygt og rart - og så trækker det bare længere ud, før I så kan vænne hende til at sove selv.

Derfor er jeg heller ikke tilhænger af "en kold tyrker", som I spørger til, men vil foreslå, at I forsøger med en gradvis tilvænning i soveværelset og at I giver det den tid det tager, så hun hele tiden er tryg og forbinder det at sove med en hyggestund og noget ...

Annonce

... dejligt.

Det betyder, at I f.eks. kan lade hende blive i dobbeltsengen, men måske kan begynde at øve at hun ligger ved siden af jer, imens I sidder op, og at I så sidder der og læser højt. I skal altså bibeholde samme ritual, som I allerede har, men ændre på "den fysiske kontakt", så I sidder og hun ligger, men så hun stadig kan mærke jer og få den nærhed, som hun tydligt søger og har behov for. Og gradvist kan I så øge den fysiske afstand mere og mere... Og når hun kan falde i søvn liggende ved siden af jer og I kan sidde ved siden af og læse bog, synge godnatsang osv. så kan I flytte hende til tremmesengen - men stadig sidde der og gøre præcis som I plejer.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

I kan på dette tidspunkt vurdere, om I kan flytte tremmesengen på eget værelse, så hun samtidig med at hun puttes der også vænnes til værelset, det kan godt være, at det kan lade sig gøre. I skal stadig sidde der, hun putter med sine bamser, får læst historie, sunget sang osv. Alt er som det plejer at være - men nu ligger hun i sin seng og på sit værelse.

Så mit råd er altså umiddelbart, at I lige nu øver at komme lidt fysisk på afstand af hinanden, stadig giver hende nærhed, så hun er tryg ved at sove og forbinder det med noget rart. Og når det fungerer med jer siddende og hende liggende ved siden af, så puttes hun i egen seng - som så står på eget værelse :)

Håber I kan bruge dette lidt videre, rigtig meget held og lykke fortsat :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

14. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Søvnbehov og fordeling

Hej Helen Jeg har en søn på 5 måneder, som næsten altid har haft en rigtig...

Annonce

Viden om børn:

Barneseng

Når man skal vælge seng til sit barn er der visse ting, man kan gå efter. Noget af det vigtigste er at sengen er sikkerhedsmæssigt i orden.

Forbrugerrådet tester jævnligt de børnesenge som er på markedet og her ser man bl.a. på at sengen skal kunne tåle at blive slået, banket på og hevet i. Sengene bliver tjekket for at barnet ikke kan få fingrene i klemme og at tremmeafstanden er korrekt, så barnet ikke kan komme i klemme med sit hoved og sidde fast i sengen.

Den...

Læs mere i Babylex

Lus hos børn

Rigtig mange familier oplever, at deres børn kommer hjem med lus, og det bedste du kan gøre er at kæmme dit barn. Kæmning gør du bedst således:

1. Først vasker du barnets hår almindeligt. Helt våde lus sidder stille, men hvis lusene er tørre eller kun let fugtige, så bevæger de sig rundt. Våde lus er derfor lettere at få fat i. Sæt barnet på en stol foran dig, så du sikrer dig en god arbejdsstilling. Det tager tid at kæmme hår.

2. Så kommer du en god portion balsam...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Rigtig lækker brevkasse og hjemmeside du har!

Bettina, mor til 7 uger gammel pige