Brev:
3 - 4 mdr: sjatsover, sjatspiser og døgnrytme
2. september 2020
Alder:
3 mdr.
3 - 4 mdr: sjatsover, sjatspiser og døgnrytme
Hej Helen,
Vi har en lille pige på godt og vel 15 uger idag og snart 4 mrd.
Hun er den gladeste lille pige, som gerne vil følge med i alt og har svært ved at koble fra og falde til ro. Hun følger sin kurve og udvikler sig stærkt - kan allerede vende sig fra mave til ryg, lave "mavebøjninger" og vil gerne trække sig op og sidde. Hun snakker meget, bruger stemmen med glade skrig og kluk griner. Hun søger meget øjenkontakt, smiler og flagre med både arme og ben konstant.
Særligt arme og ben har været en udfordring i sovesituationer og i trøstesituationer. Generelt kommer hun til at være hård ved sig selv med kradsemærker og vækker sig selv m.m. og det resultere i en mere ked af det datter i disse situationer. Vi har derfor valgt at svøbe hende til sine lure og dette virker hun til at trives med. Først senere på natten kæmper hun med at få arme fri og ben kører op og ned. Hun bevæger stort set arme og ben hele tiden, undtaget når hun sover tungt. Vores udfordring er søvn og vi er ved at være godt udmattet.
Vores datter sov gerne 3 - 4 timer i den første uge efter fødslen. jeg ammede og suppl. med MME. Det var en hektisk start med amning som ikke fungerede og vi valgte at give min udpumpede mælk på flaske, ligge hende til engang imellem og ellers supplere med MME. Idag får hun stort set kun MME. Tilbage til søvnen..
Efter begyndte søvnen at ændre sig og det var svært at få hende til sove om dagen. Når Vi brugte stort set altid kun barnevognen til at starte med og for at hun kunne finde ro til at falde i søvn og forblive i søvnen i mere end 30 min. Valgte vi at sidde ude og trille hende frem og tilbage i 2 - 3 timer. Hun kunne sagtens sove i vores arme hvis vi vuggede hende tilpas længe nok, men efter 3 - 4 uger ændrede det sig igen og det blev svære at få hende til at sove mere end 30 min. Hun græd og hver gang vi lagde hende ned i barnevognen begyndte hun at græde. Vi tog hende op og trøstede, nynnede og når hun virkede døsig lagde vi hende forsigtigt ned igen med samme resultat - gråd.
Sommetider lykkedes det os at få hende til at sove ved at gå rundt i vores ujævne have og så sov hun ca. 30 min. og så sparkede hun med benene og armene kørte rundt, og så græd hun igen og vi kunne ikke få hende til at sove. Her blev hun fuldstændig ked af det/hysterisk og rød i hovedet. Der gik ikke langtid før at det eneste der fungerede for os, var at gå lange ture for at holde hende i søvnen i længere tid eller lade hende sove i vores arme - hvor vi hjalp hende med white noise til at sove videre i opvågninger hver 30 min.
Fra 2 måneders alderen ændrede det sig igen, til at hun overhovedet ikke ville ligge i barnevognen. Idet vi lagde hende ned - både for at forbinde den med noget hyggeligt og når hun var træt og vugget døsig. Så udbrød hun i højt gråd, blev/bliver rød i hovedet og holder op med at trække vejret i et par sekunder... Undervejs trøster vi hende og får hende beroliget, men lige så snart vi forsøgte igen startede gråden på ny, men højere og med tåre. Her omkring valgte vi at gå til sakral terapi og Kiropraktor, som begge fandt spændinger. Kiropraktor fandt låsninger i nakken, midten af rygsøjlen og i bækkenet i venstre side. Vi tænkte at dette ville hjælpe på søvnen om dagen, men det er desværre uændret.
Vi gjorde derfor brug af bæresele og stræk-vikle, som havde god effekt. Hun kunne i starten blive sovende helt indtil vi var nødt til at vække hende. Idag er det lidt med forskel om hun vågner efter 30 min. og har brug for hjælp til at sove videre eller at hun sover igennem med snorken og det hele. Sommetider sover hun videre når vi tager hende ud og andre gange vågner hun før tid, rumstere og græder. Vi går udfra at det er fordi hun har brug for at bevæge sin krop og derfor ikke ønsker at blive siddende i bæresele og vikle.
Vi har i over en måned gået konstant med bæresele og vikel. Vores fødder er ødelagt - da hun ikke tillader vi sidder ned uden gråd igen. vores rygge gør ondt og det bliver kun værre. Derfor besluttede vi at barnevogns træne igen. I starten græd hun hysterisk bare i det vi nærmede os, men efter noget tid accepterede hun barnevognen og "kan" sove 30 min. MEN det kræver en kamp på 30 min. hvor vi igen løfter op og trøster og hun ligges ned med white noise m.m. Til sidst smiler hun lidt og ligger sig stille og roligt til at sove, men inden da har hun ihærdigt kæmpet med ikke at sove. Lige så snart vi begynder at trille barnevognen med samme melodi som om natten, bliver hun døsig og vender det ved ude af øjnene af træthed. Lige i det at hun er ved at falde hen, spærre hun øjnene op og begynder at græde.
Uanset hvad vi forsøger at gøre for at berolige og trøste, udvikler gråden sig til en højere og hysterisk gråd - hvor hun bliver helt rød i hovedet, får tåre og trækker ikke vejret af raseri. Vi er bare udmattet og føler at vi må have gjort et eller andet galt og vi kæmper med glæde hver dag for at få vores datter til at trives med søvnen.
Det er blevet svære da det gør ondt at se og høre sin datter græde så meget og have svært ved at finde ro, uanset hvad vi gør for at hjælpe. Efter de 30 min og lidt "1 og 2" som vi nynner for at berolige, finder hun til sidst ro og falder i søvn af udmattelse. Det er netop dette der gør at det er hårdt! For vi vil sådan gerne hjælpe hende uden at hun når til netop den udmattelse. Hvad gør vi galt? hvad kan vi gøre for at hun lære at elske at sove og give sig hen uden alt den strid og kamp?
Jeg vil lige skrive at hun altid har sovet godt om natten, udover nætter hvor tigerspring formentlig er igang. Først sov hun i sengen ved siden af jeg og efter 1 - 2 måneder valgte vi at hun skulle lære at falde i søvn i sin egen seng ved siden af os. Vi lavede et ritual: Bad, Flaske, bøvsning, svøb, hun får sutten, vugges og så siger vi godnat og ligger hende forsigtigt ned i vuggen og hjælper hende med at dreje hovedet til siden.
Undervejs bliver der nynnet samme melodi. Hun falder altid i søvn af sig selv kort tid efter, udover enkelte gange. MEN om dagen er vi på! Udover badet, så er rutinen det samme. Måske ikke i forhold til mad, som hun spiser ca. hver 4 time. Vi har forsøgt at lave en døgnrytme for at hjælpe hende til stille og rolig at få en rutine og faste puttetidspunkter +/- en time, i håbet op at hun bedre vil kunne rumme sovesituationer og give sig hen. Men vi er i vildrede og synes det er svært at få det hele til at passe sammen både med MME og MM, for min mælk er ca. hver 3 time og det andet 4.
Derfor ville vi høre om du ville hjælpe os med at opbygge en model for hvordan dagen kunne se ud?
Puttes hun til natten omkring 21 og falder oftest hurtigt i søvn og sover til kl. 02 ca. hvor hun igen får flaske. Herfra bliver hun mere urolig sidst på natten og vågner måske mellem 5.30 - 7, alt afhængig hvornår hun faldt i søvn.
Vi start oftest op kl. 6 - 7 stykker, hvor hun får sin flaske og derfra passer de 3 lure ikke med hvornår der skal gives mad og ellers får hun nogle tidspunkter hvor hun er vågen i mere end 2 timer, hvor hun oftst er træt efter 30 - 1,5 time afhængig af luren. Hun sjatspiser i øjeblikket, men spiser gerne mellem 100 - 200 ml. hver 4 time. og svinger imellem at spise 640 - 950 ml. i døgnet.
For at opstille bedre:
Kl. 6 - 7: Morgenritual og flaske (er sjældent at hun vil sove videre om morgen)
Kl. 7.30/8.30: puttes i barnevogn ( 30 min lur)
Kl. 8.00/9.00: Leger, tumler og der synges og pludres.
Kl. 9.30/10: Puttes til formiddagslur i barnevogn (30 min.) For at forlænge luren tager vi hende i strækvikle/bæresele efterfølgende i ca. 1 time.
kl. 11/11.30: Flaske, leger, tumler, synges og pludres.
KL. 12.30/13: Puttes til middag i barnevogn ( 30 min ) og strækvikle efterfølgende. Sommetider tager vi hende kun i vikle istedet for barnevogn. så hun i alt sover 2 - 2,5 time.
Kl. mellem 15.30 - 16, alt afhængig af hvornår hun faldt i søvn. Får flaske, leges, pludres, tumler m.m.
kl. 17 - 18: puttes og sover i ca. 1 - 1,5 time. for ellers kan vi ikke få det til at passe.
kl. 19.30 leget pludre m.m.
Kl. 20.15: natritual starter med Bad
Kl. 20.35 - 21. Flaske, svøb m.m.
KL. 02: Flaske og sover videre uden problem
Kl. 05/06/07: vågner og pludre, smiler og virker egentlig frisk og vil ikke sove videre.
Vi håber inderligt at du kan hjælpe os! Med døgnrytme og overblik, samt god vejledning og fif hvad vi kan gøre i forhold til søvnen.
Det skal lige siges vi har fået lov at låne en slyngevugge - vil det være en god ide at afprøve denne, hvis den virker at hun sover i denne 1 gang om dagen? og barnevogn 1 gang om dagen?
Hilsen
De meget udmattede forældre med ømme fødder - der måske har afprøvet alt for meget og skabt mere forvirring end gavn. OG som har en viljebestemt lille pige med det sødeste smil og som er godt med i udviklingen.