Svar: 3 - 4 mdr: sjatsover, sjatspiser og døgnrytme

2. september 2020

Kategori:
Alder:
3 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære søde udmattede forældre :)

Tak for jeres brev og fine udførlige beskrivelse af jeres lille datter, hele jeres situation og alt, hvad I har forsøgt og tænkt - jeg vil naturligvis gerne dele lidt tanker med jer :)

Der er ingen tvivl om, at I fra starten har ønsket at hjælpe jeres lille pige til ro og til at sove godt. Og nogle gange kan man godt blive så fokuseret på at få den lille til at sove, at man kommer til at "søvntræne" lidt for hurtigt. Nogle gange får man også indført nogle rutiner, som virker rigtigt gode til at starte med, men som på sigt viser sig at være uhensigtsmæssige - det kan f.eks. være at vugge eller trille og vænne hende til at skulle være i konstant bevægelse for at sove, eller at begynde at hoppe med hende, svinge hende osv. Hun bliver naturligt tungere, og det bliver sværere og sværere at give hende disse ritualer i forbindelse med søvn - og min erfaring er, at behovet for bevægelse ofte øges. Så hvor I i starten måske kan nøjes med at vugge hende lidt i jeres arme eller trille hende i barnevognen, så skal hun pludselig svinges mere, I kan ikke længere sidde ned, men skal stå op, eller barnevognen skal køres over brosten og humplede steder, mere vil have mere.. Og det lyder som om, at det er nogle af de ting, som er sket hos jer.

Så når I spørger, om I skal forsøge med en slyngevugge, så kan I naturligvis godt forsøge dette, og det kan godt være, at det vil sikre hende en lidt længere lur midt på dagen, hvilket kan være guld værd for både jer og jeres datter. MEN - undgå at købe en motor til den for at holde den igang igen og igen og igen...! I har mulighed for at låne en og behøver ikke investere i en, og derfor kan I godt prøve det af... men husk, at hun skal ud af den igen på et tidspunkt :)

Det vigtigste hos jer lige nu er, at få jeres datter gjort tryg ved det at skulle sove. Lige nu forbinder hun det med at finde ro og skulle falde i søvn med noget som er forbundet med gråd og utryghed. I beskriver en pige, der græder rigtig meget "højere og hysterisk gråd - hvor hun bliver helt rød i hovedet, får tårer og ikke trækker vejret", og sådan skal det ikke være, når man skal sove. Tryghed er alfa omega og er grundlaget for gode søvnvaner fremadrettet. Det at skulle sove skal forbindes med noget trygt, dejligt og rart.

Og når jeg ser jeres dagsplan, så slår det mig, at jeres datter faktisk ikke får mælk, før hun skal sove. Hun får ofte flaske, når hun vågner af en lur eller måske en lille times tid før putning... - Og det skal I lave om på. Det er vigtigt, at hun får mælk, som en fast del af sit putteritual. Det at få den lune mælk, ligge tæt med jer, eller mærke jeres hænder på sin krop osv. sætter gang i hormonet oxytocin, som er kærlighedshormonet og som netop er det hormon, som gør at hun kan koble fra, finde roen, slappe af og overgive sig til søvnen. Derfor skal mælken indgå som en fast del af putteritualet.

Det bliver naturligt lettere i takt med, at hun på et tidspunkt begynder med skemad, fordi hun så vil kunne få skemad, når hun vågner, sammen med vand af kop og så få bryst eller flaske før hun puttes. Så tiden arbejder lidt for jer her. Men det vil være rigtig godt, hvis I allerede nu kan forsøge at indføre denne rytme - altså mælk som del af putteritualet :)

Det er meget fint, at hun får mælk hver 3-4 time. Det er meget passende, at hendes flasker ligger med dette interval, men flasken skal som sagt ligge som en fast del af hendes putteritual. Jeg kan ikke helt gennemskue om du stadig ammer lidt. Hvis du gør det, så må du naturligvis stadig gerne en gang imellem lægge hende til brystet, hvis du fornemmer, at det kan give lidt ro, eller måske kan give hende lidt overskud til at lege, være vågen og aktiv. Men jeg læser jeres brev sådan, at ...

Annonce

... hun nu stort set kun får flaske, og derfor er det flasken, som skal indgå som putteritual.

Derudover så puttes hun efter ret kort vågenperiode, og jeg tænker, at hun måske godt kan begynde at være vågen i lidt længere tid nu. Jeg får lidt på fornemmelsen, at da søvnen altid har fyldt meget hos jer, og da hun sover en del korte lure, så kommer en stor del af dagen til at gå med at få hende til at sove. Og det er også godt og vigtigt - men hun er ikke længere et spædbarn, men er ved at være en aktiv lille baby, og det er vigtigt, at I nu forsøger at se hendes dag inddelt i perioder, hvor hun er vågen og aktiv og så perioder, hvor hun hjælpes til at koble fra, finde ro og falde i søvn.

Det er ikke altid at hun skal puttes, fordi hun f.eks. gaber. Gab kan også være tegn på kedsomhed og behov for at der skal ske noget, og derfor kan det være en god idé, at I nogle gange forsøger at aktivere hende lidt mere, stimulerer hende både motorisk og mentalt, så hun bruger sig selv rigtig godt - og så måske får mælk og puttes 30 minutter senere. I skal altså stille og roligt hjælpe hende med at komme væk fra at sjatsove og sjatspise og få en døgnrytme, som på flere punkter hænger bedre sammen.

Og mit forslag til en sådan rytme, lavet ud fra jeres angivne tider, ser således ud:

Tidlig morgen 06: Flaske og dagen begynder stille og roligt.

I står op, hygger, leger, tumler, pludrer..

Sen morgen/formiddag 8.30-09: Flaske og puttes til dagens første lur

Vågner, og I leger, hygger, tumler, pludrer

Frokost 11.30-12: Flaske og puttes til middagslur

Vågner, leger, I tumler, pludrer, hygger

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Eftermiddag 15-16: Flaske og sover dagens 3. lur

Vågner, og I leger igen, tumler, hygger, pludrer

Aften 19: Flaske og sover evt. en ekstra 4. kort lur her...

Kommer i bad, frotteres godt med håndklædet, smøres med creme osv. efter behov, får lidt babymassage...

Flaske og puttes til natten ca. kl 22...

Nat 02/03: Flaske og sover videre

Som I kan se, så passer de angivne flasketider stort set med jeres nuværende tider, men tidspunktet for lurene er rykket lidt, og vågenperioderne er lidt længere - og så gives flaske hver gang som en fast del af putteritualet - og hun får stadig mælk hver 3-4 time.

Puttetidspunktet om aftenen ligger i min dagsplan senere, det kan sagtens være sådan i en periode og så ændre sig igen - det afhænger også af, hvorvidt hun vil have behov for en 4. lur i løbet af aftenen, eller om denne helt kan springes over. Det sene puttetidspunkt (kl. 22) er normalt for mange børn i 3-4 måneders alderen, og derfor tænker jeg, at det godt kan virke for jer. Samtidig kan det gøre, at hendes stå op tidspunkt måske bliver tættere på kl 07 i stedet for kl 05 og det vil naturligt også ændre på tidspunkterne for lurene i løbet af dagen, så hun fremadrettet vil kunne trives med 3 lure dagligt. Jeg tænker derfor, at mit forslag til dagsplan er muligt at indføre med de rutiner, som I allerede har og samtidig også vil være godt for den rytme, som hun gerne skulle følge og har behov for fremadrettet.

Jeg har en ret stor formodning om, at hvis hun begynder at få mælk som en fast del af sit putteritual, så vil hun falde mere trygt og roligt i søvn, og det vil være rigtig godt for både hende og jer. Det kan også gøre, at hendes lure naturligt bliver længere, og at I derfor ikke behøver trille, vugge, hoppe helt så meget :)

I må dog gerne i en periode gøre, hvad I kan for at hjælpe hende til en lidt længere lur midt på dagen, så hendes indre ur begynder at indstille sig på dette. Lige nu er det vigtigste fokus dog at hjælpe hende til at falde trygt i søvn igen, og her er flasken meget vigtig.

Jeg håber, at I kan bruge mine tanker og dagsplan videre, rigtig meget held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

Annonce

Viden om børn:

Babynest

En babynest er oprindeligt en svensk opfindelse, som efterhånden har spredt sig over hele verden. Også i Danmark er det meget populært at bruge en nest til sit barn.

En babynest kaldes også en babyrede, og den bruges til at lægge dit barn i, når du gerne vil have, at dit barn skal føle sig omsluttet og holdt, og du ikke selv kan have dit barn i armene. Det vil sige, at hver gang du lægger dit barn fra dig, fordi du f.eks. skal ordne vasketøj, lave mad, tale i telefon eller...

Læs mere i Babylex

Laktulose

Laktulose er et middel, som bruges ved hård mave. Hvis du oplever, at dit barn ikke kan komme af med sin afføring, afføringen er knoldet og hård, måske virker dit barn til at have smerter i forbindelse med, at det skal have afføring - så kan læge eller sundhedsplejerske anbefale dig, at du giver dit barn laktulose.

Laktulose drikkes, og kan f.eks. gives til baby på en ske. Laktulose virker ved at binde vand i tarmen og derved blødgøres afføringen, så barnet lettere kan komme af...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for de altid fine og uddybende svar. De giver os ro på :)

Tak, fra en mor til 2