Brev:
Skrækslagen for at sove i egen seng
23. juli 2020
Alder:
12 mdr.
Skrækslagen for at sove i egen seng
Hej Helen,
Så er jeg tilbage med et spørgsmål til vores dreng på snart 1 år. Kolikken og mavesmerterne er overstået, han er kommet godt i gang med maden og sover SÅ godt i hans barnevogn om dagen. Generelt er han bagud motorisk fordi han har haft så ondt i maven og derfor har grædt når han lå på maven, men han ligger stort set på maven hele dagen nu og møver bagud/rundt i cirkler. Vi har stadig til gode at han lære at kravle og derefter gå - det håber vi snart sker.
Vores udfordring er imidlertid putningen til natten. Vores dreng skriger og græder hjerteskærende, hvis jeg lægger ham i hans egen tremmeseng, som står op ad vores seng. Jeg har både forsøgt at forlade rummet og komme ind igen, men har også forsøgt at sidde ved ham til han falder i søvn. Det har INGEN effekt, heller ikke at synge, få et bad, holde en hånd på ham (det gør ham faktisk mere sur), lægge en trøje ned der lugter af mig, give ham en flaske i sengen han kan sove på osv. Han græder så snart jeg træder et skridt hen mod tremmesengen med ham, fordi han kan fornemmer, hvad der er ved at ske og hvis han kommer ned i tremmesengen, så græder han SÅ meget at han kører sig selv et op til et sted hvor vi nærmest ikke kan få ham ned igen, uden at fjerne ham helt fra soveværelset og starte forfra.
Det eneste, der virker er at lægge ham over i vores seng og at jeg lægger mig ned ved siden af og venter på at han sover. Så stopper gråden og i stedet starter 1 times pludren og rullen rundt i sengen, indtil han dratter om af træthed. Når vi så selv går i seng, kan jeg fint løfte ham over i tremmesengen og så sover han videre der, indtil han får flaske midt på natten i tremmesengen og derefter også sover videre. Så det er egentlig dejligt, men også noget som først lige er begyndt at fungere.
De sidste 2 måneder har jeg brugt 1-1,5 time på at putte og vente på at han falder i søvn, for så at kunne snige mig ud. Jeg vil rigtig gerne finde en mere holdbar løsning. Han skal gerne kunne falde i søvn i sin egen seng og endda helst på eget værelse. Men hvad kan vi gøre? Har du nogle gode råd eller en fremgangsmåde vi kan teste af?
Hans dag ser sådan ud:
Kl. 6-7 (imellem): Vågner op og får grød/vand
Kl. 9: Lidt snack hvis han vil have det, det vil han ofte ikke
Kl. 9-10 (imellem): Sover 1. lur
Kl. 12: Spiser en masse frokost/vand
Kl. 14-15 (imellem): Sover 2 lur
Kl. 16: vågner op og får yougurt/vand
Kl. 17.30: Vores aftensmad/vand
Kl. 19.30: Puttes til natten og får 150 ml. MME
Kl. 2-3 (imellem): Natflaske 150 ml. MME
Putteritualet er:
- Ble og nattøj på
- Vi siger godnat til tingene i stuen
- Vi læser en bog i sengen
- Vi synger og han lægges i seng
- Får en flaske MME og skal sove... men er mega vågen efter flasken
Ser frem til at høre fra dig :-)