Skrækslagen for at sove i egen seng

23. juli 2020

Kategori:
Alder:
12 mdr.

Skrækslagen for at sove i egen seng

Hej Helen,

Så er jeg tilbage med et spørgsmål til vores dreng på snart 1 år. Kolikken og mavesmerterne er overstået, han er kommet godt i gang med maden og sover SÅ godt i hans barnevogn om dagen. Generelt er han bagud motorisk fordi han har haft så ondt i maven og derfor har grædt når han lå på maven, men han ligger stort set på maven hele dagen nu og møver bagud/rundt i cirkler. Vi har stadig til gode at han lære at kravle og derefter gå - det håber vi snart sker.

Vores udfordring er imidlertid putningen til natten. Vores dreng skriger og græder hjerteskærende, hvis jeg lægger ham i hans egen tremmeseng, som står op ad vores seng. Jeg har både forsøgt at forlade rummet og komme ind igen, men har også forsøgt at sidde ved ham til han falder i søvn. Det har INGEN effekt, heller ikke at synge, få et bad, holde en hånd på ham (det gør ham faktisk mere sur), lægge en trøje ned der lugter af mig, give ham en flaske i sengen han kan sove på osv. Han græder så snart jeg træder et skridt hen mod tremmesengen med ham, fordi han kan fornemmer, hvad der er ved at ske og hvis han kommer ned i tremmesengen, så græder han SÅ meget at han kører sig selv et op til et sted hvor vi nærmest ikke kan få ham ned igen, uden at fjerne ham helt fra soveværelset og starte forfra.

Det eneste, der virker er at lægge ham over i vores seng og at jeg lægger mig ned ved siden af og venter på ...

Annonce

... at han sover. Så stopper gråden og i stedet starter 1 times pludren og rullen rundt i sengen, indtil han dratter om af træthed. Når vi så selv går i seng, kan jeg fint løfte ham over i tremmesengen og så sover han videre der, indtil han får flaske midt på natten i tremmesengen og derefter også sover videre. Så det er egentlig dejligt, men også noget som først lige er begyndt at fungere.

De sidste 2 måneder har jeg brugt 1-1,5 time på at putte og vente på at han falder i søvn, for så at kunne snige mig ud. Jeg vil rigtig gerne finde en mere holdbar løsning. Han skal gerne kunne falde i søvn i sin egen seng og endda helst på eget værelse. Men hvad kan vi gøre? Har du nogle gode råd eller en fremgangsmåde vi kan teste af?

Hans dag ser sådan ud:
Kl. 6-7 (imellem): Vågner op og får grød/vand
Kl. 9: Lidt snack hvis han vil have det, det vil han ofte ikke
Kl. 9-10 (imellem): Sover 1. lur
Kl. 12: Spiser en masse frokost/vand
Kl. 14-15 (imellem): Sover 2 lur
Kl. 16: vågner op og får yougurt/vand
Kl. 17.30: Vores aftensmad/vand
Kl. 19.30: Puttes til natten og får 150 ml. MME
Kl. 2-3 (imellem): Natflaske 150 ml. MME

Putteritualet er:
- Ble og nattøj på
- Vi siger godnat til tingene i stuen
- Vi læser en bog i sengen
- Vi synger og han lægges i seng
- Får en flaske MME og skal sove... men er mega vågen efter flasken

Ser frem til at høre fra dig :-)

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

15. februar 2024 | Sovevaner | 14 mdr.

Søvn 14 måneder

Hej Helen. Min dejlige søn på 14 måneder driver os til vanvid om natten....

12. februar 2024 | Sovevaner | 10 mdr.

Hvor meget skal min datter sove?

Hej Helen Jeg har en datter, som er 10 måneder gammel. Hvor meget skal hun...

Annonce

Viden om børn:

Nysgerrighed børn

At være nysgerrig er den egenskab, der giver barnet nye erfaringer, og dermed får barnet til at udvikle sig og blive mere intelligent. Små børn er født som små forskere, der er rigtig gode til at undre sig over ting de møder og være nysgerrige på den verden, der omgiver dem.

Et barn skal derfor ikke stoppes i at udforske verden, men skal have lov til at undersøge og bibeholde sit naturlige anlæg for nysgerrighed. Det lille barn skal således opfordres til at føle, gribe, smage og...

Læs mere i Babylex

Psykisk udvikling børn

Lige fra dit barn bliver født, er det aktivt kommunikerende. Det har brug for at blive taget op, holdt om, trøstet og beroliget, snakket med, kærtegnet osv.

Børn vil altid have brug for at blive set og hørt. De har brug for at vide, at de har en vigtig plads i familien, og at det er dejligt at være sammen med dem. Barnets psykiske udvikling skal støttes, fra barnet er nyfødt og hjælpeløst, og til det vokser op og gradvist bliver mere og mere selvstændigt.

I en...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Jeg ved, at du ikke kan træffe beslutninger på vores vegne, men alligevel vil jeg meget gerne høre dine tanker ud fra din erfaring og viden om børn ...

Dine tanker har tidligere hjulpet os med en afklaring og en beslutning, som set i bakspejlet var den helt rigtige - for os alle tre.

Håber, du igen kan hjælpe os videre mod en beslutning.

Mange varme hilsner,
Hønemor