Brev:
Baby med søvnangst?
6. juli 2020
Alder:
6 mdr.
Baby med søvnangst?
Kære Helen
Vi har en baby på 6½ måned, som altid har haft svært ved at sove (siden han var 3 uger gammel), og som altid har ligget et par timer under det minimum anbefalede mht. søvnmængde per døgn.
Pt. sover han cirka 9 timer om natten og 3 timer om dagen.
Problemet er, at han de sidste 2 måneder har vågnet hver halve til hele time om natten, og græder voldsomt og ustoppeligt, hvis man ikke ligger ham ved brystet eller vugger ham op og ned i armene. Med det samme man stopper med at vugge ham, begynder han at græde voldsomt igen; og fjerner man brystvorten fra hans mund, før han sover, begynder han at græde voldsomt igen.
Ved aftenstid har vi forsøgt med putteritualer, synge, fortælle historier, berolige med hånd på brystkasse eller mave, bare være i rummet eller at gå ud og ind (hvis han begynder at græde meget) - men lige lidt hjælper det - der skal bryst eller vuggen til.
Derudover virker han nærmest nogle gange panisk, når han kommer ind i soveværelset, eller hvis der bliver mørkt/mørkere i et rum.
Når han vågner om natten, har vi forsøgt at berolige ham ved at tale blidt til ham, eller ligge en hånd på ham og nusse ham, men det virker ikke til at gøre ham tryg nok, og gråden fortsætter.
Det virker jo som om, at han nærmest har søvnangst og har virkelig mange dårlige associationer med at sove (udover at kunne ligge ved et bryst uafbrudt hele natten).
Vi er trætte med pga. alle de natlige opvågninger, og han virker meget overtræt
og irritabel efter kl. 17.
Vi har forsøgt at putte ham alt imellem kl 18 og 23, men har som regel størst succes ved 22-tiden (men stadig med voldsom gråd).
Har du nogle gode råd til, hvordan man forbedre søvn i sådan et tilfælde?
Venlige hilsner
en træt familie